There’s no such thing as social media

20140401-182125.jpg

Netwerken, bah.

Er zijn van die mensen die heel goed zijn in netwerken. Praatje, kaartje, hop! Verder!

Ik ben er daar niet 1 van.

Ik ben wel van dat praatje. En als het moet, van dat kaartje. Soms ook van het ‘verder!’. Maar netwerken, nee.

Ik hoor je denken: maar online wel!

Dat lijkt maar zo.

Ik heb wel een heel groot netwerk, online. Da’s waar.

Maar dat komt niet door het netwerken.

Dat komt door…

Weet je waar ik goed in ben…?

(hier komt het:)

CONTACT. Niet CONTACTEN.

Niet: netwerken.

Ik weet ook waarom: omdat ik het niet leuk vind om zo doelgericht op zoek te zijn naar business en ‘handige zakelijke contacten’. Of wat al die netwerkers dan ook voor ogen staat.

Ik ben op zoek naar de menselijke maat. [Noem je dat zo? Klinkt zo lekker]

Naar De Klik. Het Verhaal. Naar het kunnen helpen. Naar het leren. Het gemeenschappelijke of juist het verschillende.

Mijn theorie is als volgt:

iedereen is op zoek naar CONTACT.

Internet is niets anders dan mensen, op zoek naar contact. Via bits en bytes.

Social media is gewoon: het sociale internet, namelijk. Of eigenlijk (ik gebruik hier wat ik leerde van Patrick in een webinar) is sociaal media gewoon ‘de mens op internet’.

Want mensen zijn sociaal.

There’s no such thing as social media, zegt Patrick dan.

20140401-182334.jpg

Nawoord

En nu moet ik weg. Netwerken Contact maken.

(ik zoek contact, geen afstand…ik zoek contact, laten we samen zijn…leuk liedje, dat. Hoewel Frank B. misschien een ander soort contact bedoelt dan ik! Dat soort contact zoek ik nou weer helemaal niet.).

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

7 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

lindakwakernaatantwoord
3 april 2014 om 16:03

Juist!! Maak en blijf aub contact maken!
Ik krijg wat van al die coaches enzo Bleh!!
Mensen zoals jij en Petra, die maken ECHT contact.
bedankt daarvoor.

Marthaantwoord
2 april 2014 om 11:13

Er is een verschil tussen contact maken om te netwerken en oprechte, warme belangstelling tonen voor de mensen waarmee je in gesprek bent. En dat laatste is eigenlijk het belangrijkste: echt geïnteresseerd zijn in de mensen waarmee je in gesprek bent is een kwaliteit die maar weinig mensen hebben. Dat kan niet bij contact maken met de intentie om te netwerken, dan wil je eigenlijk alleen maar je eigen verhaal hoorbaar maken in de hoop dat de ander wat voor jou kan doen.

Elja Daaeantwoord
2 april 2014 om 19:32
– Antwoord aan: Martha

Ja precies, dat doen mensen dan, contact in de hoop op gewin, zeg maar. Brrr.

Peter Pellenaarsantwoord
1 april 2014 om 17:42

Netwerken heeft bij mij altijd de associatie met vissen vangen door grote netten uit te werpen en dan maar zien wat je allemaal weet binnen te halen. Eerder op kwantiteit dan kwaliteit gericht.

Elja Daaeantwoord
2 april 2014 om 19:35
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Haha, ik gebruikte gisteren het ‘schieten met hagel’ nadat iemand me een kaartje had gegeven binnen 1 minuut praten en snel wegliep om nog meer kaartjes uit te delen. Kwantiteit is dan kennelijk het streven.

Peter Pellenaars
2 april 2014 om 22:31
– Antwoord aan: Elja Daae

Ik vraag me dan altijd af hoeveel tijd/aandacht je gaat krijgen wanneer de ‘netwerkronde’ achter de rug is. Zou het exemplarisch zijn…?

Elja Daae
3 april 2014 om 15:11
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Het is op zich al typerend als mensen wel kaartjes uitdelen en niets opschrijven of terugvragen, he? 🙂 Ik weet echt niet hoe zo iemand denkt. Misschien krijg ik zo’n kaartje meer in het kader van: heb ik niets aan, maar kan geen kwaad om mijn kaartje te geven?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.