Nee. Nope. Echt niet.
Je bent niet alleen.
Iedereen die ik spreek – en die ouder is dan 25 – vraagt zich af hoe het werkt, waarom het werkt, wat je er op moet zetten en waarom het zo’n succes is.
(het is ook lastig uit te leggen, waarom je in hemelsnaam zulke foto’s van jezelf met de wereld zou delen als vrouw van 41 42 met drie kinderen en een serieuze baan)
En net als je het begrijpt, verandert Snapchat de regels.
De snap code bijvoorbeeld. Dat is dat gele vierkantje dat je ziet als je in het hoofdmenu zit (met die camera) en op het gele spookje klikt bovenaan in het midden. Als je vrienden daar een foto van maken, of hun snap cam er op richten, herkent Snapchat die en voegt de persoon met de code zelf direct toe als vriend.
Who knew?
Ik heb ook pas later uitgevogeld hoe Snapchat lenses werken.
Toen bestonden ze al dágen. Daaaaagen! 😉 Oftewel, een eeuwigheid.
Dat zijn van die rare filters over je gezicht heen. Om ze te gebruiken, moet je de selfie cam aanzetten (de camera aan de voorkant van je telefoon, waardoor je jezelf ziet) en je vinger op je gezicht houden. Bij mij deden ze het eerst niet – ik moest naar rechts swipen en toestemming geven voor die lenses.
En hoe zit het met geofilters? Snapchat foto’s geaggregeerd per geografische locatie.
Het allerleukste aan Snapchat, als je het mij vraagt. Dat je een evenement of locatie of land of stad kunt volgen op Snapchat. Je vindt ze door op het rechterplusje te klikken en naar het menu met snaps te gaan. Ze staan onder ‘live’.
Hoe Snapchat dat doet, wanneer die dingen gesponsord zijn, en wie er bepaalt welke informatie er in komt te staan, daarover vertelt niemand iets over. Typisch.
Hier las ik dat je wel dingen kunt aanmelden. En ik zag van de week in de stream van Anna-Maria met foto’s uit Amsterdam dat zij die kon taggen met zo’n geotag. Dus kennelijk staan ze op bepaalde locaties wel aan, maar worden ze nog niet voor iedereen getoond.
Niemand weet hoe het zit en waarom.
Typisch snapchat.
Je moet het gewoon proberen en niet willen begrijpen.
Snapchat is meer een ‘doe’-medium, geloof ik.
Slim – want dat houdt gebruikers engaged, betrokken en nieuwsgierig.
Pure strategie.
PS Je vindt mij onder ‘eljadaae’. Je kunt deze naam intypen onder ‘vrienden toevoegen’ of een foto maken van de snap code hieronder en me zo toevoegen. Ik deel totale onzin. Gewoon. Voor de lol. Ook al heb ik geen idee wie het ziet en of mensen het leuk vinden. Because: why not?
PSPS en nu stop ik even een paar dagen met bloggen over snapchat OK??
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Jasmien zegt
Ikzelf gebruik het allemaal niet. Misschien wel omdat ik te lang stil sta bij de zin ervan. Ik geef tabletworkshops, dus ik testte sommige wel. Ik hou het meest van apps waar je met een resultaat overblijft. Je hebt ook een vriendenkring nodig die mee wil app’en. Pas dan lijkt snapchat me echt leuk.
Elja Daae zegt
Als ik Anna-Maria (puur events) niet volgde, denk ik niet dat ik het zo leuk zou zijn gaan vinden!! Helemaal waar! En omdat mijn collega Maaike het nu ook gebruikt. Zonder hen zou ik minder geneigd zijn door te gaan en al helemaal niet zelf aan de slag gaan met het maken van content.
Qua zin – het is natuurlijk totaal onzinnig. Maar ja, dat wil niet zeggen dat het niet een belangrijke rol speelt voor veel mensen.
Hendrie zegt
Ik beperk mij tot Twitter en Facebook. Alhoewel ik het allemaal wel interessant vind ontbreekt de tijd om alles te ontdekken. Heb niet zo’n interessante baan als jou wat dat betreft. Maar jij bent er dan ook veel beter in (-:
Elja Daae zegt
haha ik ben alleen maar beter omdat ik er tijd voor heb (maak)! 🙂
Jasmien zegt
Next step: Vine, Happening, Instagram, Ello, Periscope, Whisper, Skout …
De hoofdzaak is inderdaad: niet denken, maar doen. Niet altijd gemakkelijk om mediawijs te blijven.
Elja Daae zegt
Ik sla er ook af en toe best een over, geef ik toe. Het moet me wel grijpen. Jou?