Ben je continu op zoek naar inspiratie op het gebied van social media? Zit je met vragen op het gebied van social media die geen van je collega’s kan beantwoorden? Heb je behoefte om te sparren met iemand die buiten je organisatie staat? Of wil je gewoon op regelmatige basis van gedachten wisselen over nieuwe social media trends en hoe je die kunt toepassen voor jouw werk, branche en organisatie? Dan is social media coaching misschien iets voor jou.
Wat houdt social media coaching in?
Bij social media coaching kijken we samen hoe je social media er voor staat en bespreken we de uitdagingen die je ervaart. Anders dan een meer algemene training gaan we specifiek in op de vragen die jij hebt en kijken we naar de situatie van jouw organisatie. Dat doen we in gesprekken van 2 uur.
Social media coaching houdt het midden tussen coaching en training, want natuurlijk zoek je ook concrete antwoorden, adviezen en tips. En die heb ik voor je.
Aan de hand van de specifieke vragen van jou en/of je collega’s kijken we naar de precieze invulling. Wel bereiden we allebei vragen voor, zodat we het meeste uit onze tijd samen halen. Jij met de vragen waar je mee worstelt of de zaken waar je feedback op wilt; ik naar aanleiding van de dingen die me opvallen als ik naar jullie social media kanalen kijk.
Indien gewenst is er ook plek voor een stukje evaluatie en social media analytics: hoe is het gegaan de afgelopen tijd? Wat valt op? Wat voor conclusies kun je verbinden aan de cijfers?
Wanneer is social media coaching handig?

Om zeker te weten dat social media coaching iets voor jou is, geef ik je een paar voorbeelden van social media coachingstrajecten die ik de afgelopen jaren heb gedaan:
Coaching van de nieuwe community manager
Bij een Ministerie werkte ik 3 maanden met de nieuwe community manager. Zij wilde een vliegende start maken in haar nieuwe rol. Iedere week brachten we 2 uur samen door. We bespraken strategie en de tactische dingen waar ze tegenaan liep, maar we zaten ook regelmatig achter de computer om te kijken hoe bepaalde dingen werkten.
Na afloop kon mijn opdrachtgever met meer zelfvertrouwen verder. Ze had betere en concretere antwoorden op vragen uit de organisatie. Daarnaast kon ze de door haar uitgestippelde koers beter verantwoorden en onderbouwen richting haar eigen management.
Sparring partner van de Directeur Communicatie
Voor een non-profit treed ik af en toe op als sparring partner van de Directeur Communicatie. Voor hem is duidelijk dat social media belangrijk is voor de toekomst van fondsenwerving en naamsbekendheid, maar de organisatie is nog wat terughoudend. Samen kijken we naar zijn plannen en bespreken we mogelijkheden en kansen.
Inspiratie opdoen met contentmanagers
Voor een organisatie met verschillende vestigingen in verschillende landen heb ik een aantal maanden gewerkt met de contentmanagers die verantwoordelijk zijn voor de lokale social media kanalen. We doen drie dingen:
- Terugblik: wat ging er goed, wat ging er minder?
- Vragen: wat zijn de technische en strategische vragen op dit moment?
- Inspiratie/vooruitblik: we brainstormen ideeën voor de komende maanden, o.a. op basis van interessante voorbeelden van binnen en buiten de branche.
Door iedere twee maanden bij elkaar te komen en te overleggen, hebben beide contentmanagers de mogelijkheid om met mij maar ook met elkaar te kijken wat wel en niet werkt en te bespreken hoe je stappen maakt.
Social media coaching: praktisch

Hieronder vind je een aantal concrete antwoorden op mogelijke vragen over social media coaching.
Is een social media coach iets voor mij?
Helaas ben jij de enige die die vraag kan beantwoorden. Wel kan ik je meegeven dat mijn opdrachtgevers meestal 1 van 2 redenen hebben om een social media coach in te schakelen:
- Er is binnen de organisatie niemand anders om op dat niveau mee te sparren over social media;
- Ze zijn toe aan een frisse blik. Soms willen mensen graag wat meer buiten de gebaande paden te treden en helpt het om daarbij de steun van een expert te krijgen.
Sommige mensen leren juist meer in groepen met andere mensen met diverse achtergronden. In dat geval is een training misschien geschikter. Je kunt daarna altijd nog kijken of je een coachingsessie wilt afspreken.
Hoe bereid je je als coach voor?
Voordat we met elkaar aan de slag te gaan, spreken we elkaar over de vraag die jij hebt. Ik bereid me voor op onze coachingsessie door je social kanalen te analyseren en te kijken wat me opvalt. Daarnaast vraag ik jou om jouw concrete vragen voorafgaand aan onze afspraak aan me te mailen, zodat we onze tijd zo efficiënt mogelijk gebruiken.
Waar vinden de coachingsessies plaats?
Indien enigszins mogelijk kom ik naar je toe, mits de reistijd korter dan een uur is. Is dat onpraktisch (bijvoorbeeld vanwege de Coronamaatregelen) gebruiken we Zoom of een andere live stream app naar keuze. Post-Corona zoeken we een geschikte plek halverwege of ben je welkom bij mij thuis in Wassenaar.
Hoe lang duurt een coachingssessie?
Een coachingsessie duurt 2 uur. Lang genoeg om veel te doen, en kort genoeg om nog wat energie over te houden om andere dingen te doen die dag 🙂
Hoeveel mensen kunnen mee doen aan zo’n coachingsessie?
Coaching werkt het beste met een klein groepje. Ik houd daarom een maximum van 3 mensen aan.
Overigens is bij meer dan 4 mensen een in company workshop vaak leuker en effectiever, omdat die meer gericht is op gezamenlijk leren door middel van opdrachten.
Kunnen we ook eenmalig afspreken?
Natuurlijk is dat mogelijk. Heb je een concreet vraagstuk waar je over wilt sparren, dan is zo’n eenmalige afspraak handig. We kunnen altijd in een later stadium nog eens gaan zitten . We hoeven niet direct een lang traject af te spreken. In dat geval reken ik met een uurtarief.
Wat zijn de kosten van social media coaching?
Een coachingssessie van twee uur kost €650 exclusief BTW. Hierbij ga ik uit van een reistijd van maximaal een uur.
Meer informatie
Wil je meer weten? Dat kan natuurlijk. Graag zelfs 🙂 Je kunt me gewoon bellen of mailen (zie contactgegevens). Of vul onderstaand formulier in, dan kom ik zo snel mogelijk bij je terug!
Over Elja
Ik ben een ervaren social media specialist met een passie voor kennisoverdracht. Dat zie je op dit blog, waar je meer dan 2.000 artikelen vindt. Je merkt het ook als je me volgt op social media, of het nou op LinkedIn is, op Instagram, op Twitter of in mijn Facebookgroep (zie ‘Contact‘) en natuurlijk via mijn tweewekelijkse nieuwsbrief. Maar je merkt het met name als ik voor een groep sta.
Als trainer en spreker zie ik ongelofelijk veel branches voorbij komen. Ik spreek en analyseer ontzettend veel verschillende organisaties over wat ze op social media doen. Daar leer ik zelf iedere dag van. En al die inzichten, kennis en voorbeelden kan ik weer meenemen in mijn werk voor jou.
Meer weten? Neem gerust contact op! Ik vertel je graag meer. Of bekijk de aanbevelingen onderaan mijn LinkedInprofiel om een indruk te krijgen.