Plakkerig

bloggen is koekjes bakkenWas vandaag in een pannenkoekenrestaurant.

Je weet wel. Zo’n restaurant waar alleen mensen met (klein-) kinderen komen.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het er vaak plakkerig is?

De vaste lezer weet dat ik het een interessant onderwerp vind: waarom krijgt een klant een bepaald gevoel als hij/zij ergens binnenloopt?

Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat een gevoel van onbehagen vaak samenhangt met hoe schoon en opgeruimd een plek is.

Kruimels op de tafels, plakkerige potten stroop, stofwolken in kleedkamers.

Onbewust nemen we signalen op (rommelig, stoffig, vieze wc’s) en leggen het verband met de rest van de producten of de service. We zijn niet gek, wij mensen. In ons hoofd zit een enorme database die razendsnel, en zonder dat we ons er van bewust zijn, conclusies trekt en ons waarschuwt.

Een vieze WC? Hmmm hoe zouden ze in  de keuken zijn?

Ik zeg niet dat het makkelijk is, hoor. Respect voor iedereen die zijn zaak schoon en opgeruimd houdt. Het gaat niet vanzelf, dat is duidelijk. En laten we wel wezen, een pannenkoekenhuis heeft de lastigste klanten van iedereen! Alsof je iedere dag 40 keer mijn jongens over de vloer krijgt (8, 5, 3…ja…precies!).

Ik geef het je te doen.

Maar toch.

Ik stond bij de vitrine van de gebakjes te wachten in de rij. Het licht viel er op en ik zag dat al het glas bedekt was in opgedroogde druppels waar iemand er een spons overheen gehaald had. Niet dat ik weet hoe je een vitrine streepvrij moet krijgen hoor. Maar het staat wel aanlokkelijk, een brandschone vitrine.

De koekjes (“Mag ik zo’n koekje er bij?” vroeg een mevrouw voor mij voor de zekerheid, want nergens stond een bordje) lagen nog in het plastic bakje van de verpakking. Met de kruimels ernaast.

De reden dat ik niet geschikt was voor het runnen van een webwinkel is omdat het in de retail, net als in de horeca, om de details gaat. Dus ik heb eigenlijk geen recht van spreken.

En het is nou niet zo dat mijn eigen huis brandschoon is. Ik heb ontdekt dat iedere dag stofzuigen niet eens genoeg is met drie kleine jongetjes die de hele dag in en uit rennen. En ik zal jullie het verhaal over ons toilet besparen… #zindelijkheid.

Maar als klant verwacht ik meer. Ook al omdat ik er maar op moet vertrouwen dat wat ik verder aanraak, eet en drink met liefde en aandacht is gemaakt.

Tsja.

Ik houd niet van plakkerig.

PS Ik had geen plaatje van een pannenkoek (pannekoek?) maar dit is koekjesdeeg. Bijna hetzelfde, niet waar?

 

Sharing is caring

De link van de dag, niet gerelateerd aan het bovenstaande is: marloesjuffermans.nl. Ik kan honderd dingen zeggen maar het komt er op neer dat ze, ondanks vele – en heftige – tegenslagen altijd de lichtpuntjes blijft zoeken. En daarmee heel, heel, heel veel mensen inspireert. Waaronder mij. Lees ze! PS En wat ook inspirerend is, is dat ze alles bedachtzaam doet. Gedwongen bedachtzaam, dat is waar, maar ook daarin is ze voor mij een inspiratie.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

7 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

HappyHotelierantwoord
2 september 2014 om 10:15

Het gekke is dat dat pannenkoeken restaurant waar jij het volgens mij over hebt, er al jaren zit. Ik kom er om de door jou genoemde redenen even zovele jaren niet.
Zo ken ik een poffertjestent die htp al jaren zit waar die zit en waar ik ook niet kom om dezelfde reden.
Idem dito een pannenkoeken restaurant in een andere plaats…
Nu je het erover hebt vraag ik mij af of het niet anders kan …..maar dat is onzin: We hebben twee ijs salons in de buurt van dezelfde eigenaar. Wat plakt er nu meer dan ijs? Altijd schoon daar dus daar kom ik vaak…

Elja Daaeantwoord
2 september 2014 om 20:40
– Antwoord aan: HappyHotelier

Ja dat heb ik ook (ik denk dat je weet welke plek ik bedoel): zou het niet anders kunnen? Misschien vraagt het gewoon te veel personeel om alles schoon te maken op zulke schaal, continu?

HappyHotelier
2 september 2014 om 21:18
– Antwoord aan: Elja Daae

Andere houding tegenover de gasten/klanten.

Bij de ijssalon lopen de mensen sneller in en uit dan bij de pannenkoeken of poffertjes tent. Vooral met kleine mensjes valt een bolletje snel van het hoorntje met zeer plakkerig ijs op plekjes waar het niet hoort…

Carel de Mariantwoord
30 augustus 2014 om 09:35

inderdaad, dit soort details kunnen een zaak maken of breken. En ook als jezelf iets niet of onvoldoende beheerst mag je wel gegronde kritiek hebben

Elja Daaeantwoord
2 september 2014 om 20:50
– Antwoord aan: Carel de Mari

Nou ja – ik vind het lastig. Want er is vast een reden. Misschien is het te duur, zo veel personeel dat er continu opgeruimd kan worden. Weet niet?

Marloesantwoord
29 augustus 2014 om 22:48

Wat lief dat je mij noemt.
En wat een prachtige complimenten.
Dank je wel!
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: wat is deze blog enorm raak!
Ik ben mijn retailcarriere ooit begonnen met een bijbaantje bij de plaatselijke bakker.
En er telde naast de wens van de klant maar één ding: het moest brandschoon zijn!
Alleen dan gaan mensen namelijk hun neus achterna en kopen ze naast brood ook andere lekkere dingen.
Dus als ik ergens vitrines heb leren poetsen, is het daar…

Elja Daaeantwoord
2 september 2014 om 20:51
– Antwoord aan: Marloes

Ha! Mooie marketingles!!
Ik denk ook echt dat het meer vertrouwen geeft als iets schoon is. En omgekeerd, minder vertrouwen als het niet schoon is.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.