Ik was niet van plan om een lijstje te maken. Maar ik ga het nu, op verzoek, toch doen.
Een lijstje met Nederlandstalige online- en marketingdenkers die ik graag online volg.
Ook in 2016. 🙂
Marketing is overal dus je kunt er maar beter een beetje verstand van hebben. Als het niet is om het zelf toe te passen, dan is het wel om te begrijpen dat het op je toegepast wordt (en onthoud: als je niet betaalt voor een product, bén jij het product!).
Dit zijn de marketingexperts die ik graag volg. Of ze nu maar een paar keer per jaar online te vinden zijn, of iedere dag. Mijn criterium is of ze me inspireren met hun ideeën over (online) marketing.
Staat jouw online gedachtegoed online?
Het lastige van marketingdenkers (of denkers in het algemeen) is dat ze vaak hun geld verdienen met spreken en denken achter de schermen. In opdracht. En niet allemaal delen ze hun ideeën en gedachtegoed ook online, waar iedereen er van mee kan genieten. Helaas. Meestal is het meer een kwestie van tijd, dan van geld, denk ik, maar toch.
Dat is de reden dat veel van de slimme marketinggeesten die ik bewonder niet in dit lijstje staan. Criterium 2 is, kortom, dat er online iets van hun gedachtegoed te volgen is.
Oh, en criterium 3: Nederlandstalig.
GO.
(Niet op volgorde van vriendschap, populariteit, of belang)
Webdesign: Désirée Battjes
Het is ieder jaar genieten in december. Ook dit jaar weer (ook te vinden op Frankwatching). Ik weet nauwelijks iets van webdesign dus ik heb Desiree nodig om me de weg te wijzen. Désirée heeft een heerlijke schrijfstijl en verstand van webdesign. Geen wonder dat haar artikel op Frankwatching meestal direct de top 10 van best gelezen artikelen van het hele jaar inschiet.
Ik kan uit ervaring melden dat ze offline net zo leuk is als online, mocht je de kans krijgen haar ergens te zien. Ze is verder niet zo veel online als ik zou willen, maar zorg dat je in december haar blog checkt.
Whatsapp & meer: Jarno Duursma
Ik ben niet helemaal objectief, toegegeven. Maar als Jarno iets zegt, luister ik. Ik ken niemand anders die zo goed in staat is om specifieke online ontwikkelingen zo goed te vertalen naar concrete toepassingen. Die strategische online trends zo goed kan platslaan tot iets waar je iets mee kunt.
Oh, en: Jarno is een van de drijvende krachten achter het uitbouwen van een lokale ‘social media club’ tot een geweldige community over online trends. Zo brengt hij iedere 6 weken slimme mensen samen in Groningen voor een avond vol inspiratie. Gedachtegoed kan ook zijn: cureren van andermans gedachtegoed! #SMC050 is toegankelijk voor iedereen die zich aanmeldt, naar Groningen komt en een vrijwillige bijdrage levert aan de kosten van de avond. Hier kun je het programma volgen en je inschrijven.
Volg Jarno op Twitter, dan zie je een beetje waar hij mee bezig is.
De (online) wereld in context:Â Joost Steins Bisschop
Joost Steins Bisschop schreef jarenlang een column voor het FD over de online eigenaardigheden die hij waarnam. Jammer voor het FD dat dat niet meer gebeurt, gelukkig voor ons dat hij zijn gedachtegoed blijft delen op Frankwatching.  Joost gaat verder dan een analyse van techniek. Hij plaatst ontwikkelingen in een maatschappelijke en filosofische context en laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen kunnen dat?
Mooie bijkomstigheid is dat zijn dochter tegenwoordig de meest prachtige illustraties maakt bij zijn verhalen. Van die tekeningen sla ik iedere week weer steil achterover. Vooral deze greep me vanwege de sterke boodschap van tekst + illustratie. Volg hen! Het makkelijkst gaat dat denk ik via @frankwatching, waar de artikelen van Joost altijd op zondag verschijnen.
Nog meer online visie: Tadek Solarz
Net als veel andere mensen ben ik het afgelopen jaren een beetje in de ban gekomen van Tadek. Ik ‘kende’ hem al langer, via Twitter. Maar zijn marketingblog is echt iets om je tanden in te zetten. Zo zouden er meer moeten zijn.
Want waar vind je nog bloggers met verstand van zaken die gewoon intypen wat ze vinden, boem, go? Zodat je eindelijk eens een keertje in het hoofd kunt kijken van iemand die er verstand van heeft? Een blogger die recht voor zijn raap zijn visie op de dingen geeft, zoals hier? Ongerept, onge-edit, de waarheid volgens een echte marketingman?
De wereld van video: Pelpina Trip
Ik ben niet helemaal objectief, toegegeven. Maar dat hoef ik ook niet te zijn, omdat ik met haar gewerkt heb. Dus ik weet wat ik zeg (Of misschien maakt me dat juist wel objectief?): als ik aan video denk, denk ik aan Pelpina.
Ze kent video in alle hoedanigheden: vanuit een verleden in de Amerikaanse TV-wereld, als vlogger, als maker van bedrijfsvideo’s en meer. Je kunt haar ook volgen via Frankwatching’s YouTube-kanaal of op Twitter.
Net als bij veel andere experts zul je haar IRL moeten zien presenteren om haar gedachtegoed mee te krijgen. Maar door haar online te volgen krijg je van dat gedachtegoed stukjes mee en zie je hoe haar denken over video verandert naarmate trends als vlogs, drones en Periscope opdoemen.
Is dit het dan, qua lijst?
Dit is het even, ja. Het is niet de lijst met mijn favoriete Nederlandse bloggers. Het is niet de lijst met mijn favoriete bloggersbloggers (bloggers die bloggen over bloggen). Het is niet de lijst met mijn favoriete marketinggeesten (m/v eng/ned). Maar het is een lijst met slimme mensen die je online kunt volgen om te leren van hun gedachtegoed.
Veel marketingplezier!
- Schrik - 19 januari 2025
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
Geef een reactie