• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company
influence

Influencer zijn is een vak en geen hobby

Social media 8 september 2016 | Laatste aanpassing 19 september 2016 | 4 Reacties

influenceIk las een mooi artikel vandaag, over influencers. Het legde uit hoe je als bedrijf om moet gaan met influencers. Het was geschreven door een influencer. Leuke vrouw. Ken haar toevallig.

Het is niet de eerste keer dat ik een verhaal hoor vanuit dat gezichtspunt. Ik spreek regelmatig op congressen over social media, waar ook influencers hun verhaal doen. Meestal in dezelfde strekking: hoe moeten bedrijven zich gedragen om succesvol te kunnen samenwerken met influencers?

Kennelijk zijn influencers vaak ontevreden over die samenwerkingen. Ik zie althans de onvrede onder ‘influencers’ (ik ken vooral bloggers) al jaren groter worden. Bedrijven denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang mogen zitten! Bedrijven begrijpen niets van bloggers! Bedrijven sturen me alleen stomme emails (klopt – gebeurt mij ook)! Bedrijven denken maar dat bloggers blij moeten zijn met producten! Bloggers die dingen gratis doen voor bedrijven, verpesten de markt!

Zelden lijkt men de schuld bij zichzelf te zoeken. En dat vind ik opvallend.

Het lijkt alsof de bloggers verwachten dat bedrijven gillend van vreugde hun marketingbudget bij hen parkeren. Dat bedrijven hun mooiste praatjes moeten aanboren, hun zachtste handschoentjes en best gepoetste schoenen aan moeten trekken om zelfs maar kans te maken dat hun email gelezen wordt (de aanname is over het algemeen dat bedrijven naar de blogger komen, en niet andersom). En natuurlijk moeten ze een goed gevulde beurs meenemen.

Maar zo werkt het natuurlijk niet, in de wereld van de influencer marketing.

Sterker nog: zo werkt het nergens.

Er zijn natuurlijk heel wat bloggers die dat heel goed weten. Ze hebben een commerciële insteek. Commercieel betekent niet: het onderste uit de kan halen (niet dat er iets mis is met flink onderhandelen!). Commercieel betekent: met oog voor hun klant. Professioneel. En door keihard te werken. Kei, kei, kei-hard.

(ik las van de week dit mooie artikel van iemand van RTL die precies uitlegt wat influencers succesvol maakt: hun ondernemende mentaliteit)

Niemand geeft je geld om een beetje te doen wat je leuk vindt, op jouw manier (veel gehoorde klacht: dat bedrijven inspraak willen in wat je blogt). Bedrijven stellen eisen en hebben concrete doelstellingen. Ja, ze zoeken de creativiteit en het bereik van jou als influencer. Maar ook professionaliteit, duidelijke afspraken en rapportages.

De laatste tijd begin ik vanuit de andere kant, de kant van de sponsoren, adverteerders en ‘partners’, tegengeluiden te horen. Dat samenwerkingen tegenvallen. Dat het nauwelijks verkeer oplevert. Dat al die samenwerkingen veel tijd, moeite en geld kosten.

Zonde, vind ik dat.

Want ik zal altijd een fan zijn van het fenomeen ‘influencers’. Ik geloof dat nieuwe platformen, waaronder Snapchat, speciaal talent vragen dat veel bedrijven vaak niet zelf in huis hebben of waar ze niet voldoende van in huis hebben om al die kanalen continu te vullen met goede content. Dat talent zit bij individuele YouTubers, bloggers, Instagrammers, Snapchatters.

Bovendien ben ik hartstochtelijk gelover in de mogelijkheden die de online wereld ons biedt. Je kunt er een inkomen verdienen met je creativiteit! Met doen wat je leuk vindt! Met een smart phone in je hand! Hoe te gek is dat?!

Maar je geld verdienen met bereik en invloed is geen hobby. Het is een baan. En hoe eerder je je dat realiseert als ambitieuze blogger, Instagrammer of Snapchatter, hoe sneller je succes zult hebben.

Foto: canva.com

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Voor de vaders en moeders - 10 december 2019
  • Arghh arghhh en nog eens argghhh - 8 december 2019
  • Mijn woord van het jaar 2020 (of is WOTY onzin?) - 7 december 2019

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Reacties

  1. Robin Valentine zegt

    10 september 2016 op 01:19

    Mooi geschreven en duidelijk artikel. Die klachten die je beschrijft van bloggers hoor ik inderdaad ook heel vaak, dat bedrijven gek zijn dat ze zo weinig bieden.. ik vind persoonlijk dat bloggers het al moeten waarderen dat bedrijven met hun willen samenwerken 🙂 Het is toch leuk dat ze iets in je blog/bedrijf zien!

    Beantwoorden
    • Elja Daae zegt

      10 september 2016 op 09:17

      Ik bedoel niet dat je alles maar gratis moet doen. Maar wel dat je realistisch moet zijn. En soms moet investeren, zodat je kunt ontdekken hoe zo’n samenwerking in zijn werk gaat en die info weer kunt gebruiken voor volgende trajecten.

      Beantwoorden
  2. Lenneke zegt

    8 september 2016 op 21:05

    Goed en mooi verwoord! Ik noem mezelf geen influencer, maar ik vind het wel allemaal onwijs toffe ontwikkelingen. Ben benieuwd wat er allemaal nog meer komen gaat.

    Beantwoorden
    • Elja Daae zegt

      10 september 2016 op 09:14

      Thanks! Ik ben ook benieuwd. Het is echt zo in beweging, die hele business…spannende dingen en heel veel kansen voor beide kanten!

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae