Hoe jouw klant jouw marketing overneemt

Elja & Jamie op stap na succes!

Er wordt zoveel geschreven over hoe klanten in deze tijd van social media de baas zijn over jouw merk. Online influencers…brand ambassadors…superpromoters…

Prachtige termen. Je kunt er inderdaad kort, of heel lang, en heel veel over praten. Het is allemaal mooi en prima en waar. Maar het grappige is dat de echte influencers daar zitten waar jij ze niet zoekt of waar jij nog niet aan dacht.

Voorbeeld.

Ik heb toen mijn babytje vorig jaar op komst was de zoveelste baby carrier aangeschaft. Zo’n draag-ding. We hebben al vier draagzakken versleten, plus 1 rugzak. Omdat het zo romantisch is, vind ik, zo’n babytje in zo’n ding. Alleen vallen de meeste nogal tegen in de praktijk, vonden we. Ik ben er net zo handig mee. En ik krijg Flap (echtgenoot) er niet meer aan na al dat gestuntel met die dingen.

Maar het blijft aantrekkelijk, he. Vooral die draagdoeken. Al jaren kijk ik jaloers naar vrouwen met hun kindjes in draagdoeken. Zowel Afrikaanse en Chinese dames die niet eens nadenken over het gebruiken van zo’n doek, als Westerse moeders die het onder de knie lijken te hebben.

Dus natuurlijk TOCH zo’n doek gekocht, he. Baby carrier nummer 7 of zo. Alleen: ik begreep er zoals gebruikelijk helemaal niets van. Een ellenlange lap waar je volgens de instructies in het boekje lachend je kindje in legt zodat hij/zij heel comfortabel meereist met je. Zonder handen.

Na drie keer proberen met huilende baby tot gevolg had Flap er uiteraard alweer genoeg van (en hij hoefde het niet eens te doen! Ik had dat ding telkens om). Nu, 7 maanden later, ligt de doek al die tijd weggestopt ergens in huis.

Maar ik wilde toch nog een poging wagen. Lijkt me zo gezellig, zo’n ventje op je heup.

je klant doet de marketing

Naar de bron-der-bronnen: Google (mijne staat natuurlijk op de Amerikaanse versie). Type in: Moby Wrap hip (zo heet dat ding van mij, een moby wrap).

Eerste hit: YouTube video. Klik.

Een moeder die voordoet hoe ze haar kindje op de heup draagt met dat ding. Gewoon thuis opgenomen. Geen goed licht (da’s wel jammer). Maar gewoon een moeder! Die denkt: ik ga dit eens even delen met andere ouders die zich afvragen hoe dit moet. Misschien zeiden haar vriendinnen wel tegen haar: hoe doe je dat toch?

Twee minuten film.

Ik nadoen. Het werkt! WOOHOO!

En wat is nou opvallend? Ze noemde haar video: ‘How to tie for ‘hip hold’ – moby wrap’. Onbedoeld heeft ze alle belangrijke zoektermen in haar video gezet.

Video is al meer dan 39.000 keer bekeken (39.003 en 39.004 zijn van mij). Sinds 13 mei 2009.

google searchAls je naast de video kijkt, zie je andere gerelateerde videos, en daar staat ook een video tussen van de ‘echte’ mobywrap. 110.000+ views. Maar die komt toch mooi niet naar boven in mijn search. Want ik zocht niet op ‘moby wrap instructions’. Als je dat doet, is het inderdaad de eerste video van het rijtje zoekresultaten.

De ‘echte’ video is van 16 februari 2010. Je ziet het voor je – opeens denken de onderneemsters achter de Moby Wrap: we moeten een professionele video uploaden!

Maar de fans, de gebruikers, hebben dat al lang gedaan. Onprofessioneel, met slecht licht, maar super-overtuigend.

Tsja. Zo werkt dat dus in de praktijk, echte fans. Community.

Het enige dat je eigenlijk nodig hebt, is een goed product waar mensen echt iets aan hebben, echt blij mee zijn, dat verschil maakt in hun leven.

Dus! Tot zover de visie-van-de-dag. Nu gaan Jamie en ik op stap. Met de Moby Wrap. 🙂

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

5 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Ingevanreesreply
maart 29, 2012 at 01:03 AM

Dus zo gaan we morgen op stap? Ben benieuwd…

Riannereply
maart 28, 2012 at 04:03 PM

haha geweldig! mijn zus gebruikt er ook eentje en het lijkt me een heel gedoe voordat je zo’n kindje fatsoenlijk in die draagdoek hebt zitten. En natuurlijk leuk om te zien dat zo’n zelfgemaakt filmpje het beter doet dan een professionele =D

Martine Bakx ARTOEKreply
maart 27, 2012 at 08:03 PM

Ow mèn, wat heb ik dat ding vaak gebruikt. Gewoon voor beide kids een rechte lap. Die voorgevormde dingen vond ik niets, te dik, kan het kind niet door ademen. En wat heb ik het vaak voorgedaan voor vriendinnen.
Maar ja, voor het you-tube, tijdperk. Anders had ik er vast een filmpje van gemaakt. Ik heb zelfs geen fotootje op de pc staan, omdat ik er alleen ouderwetse, afgedrukte foto’s van heb.

Elja Daaereply
maart 27, 2012 at 09:03 PM
– In reply to: Martine Bakx ARTOEK

Dat was dus echt iets voor jou geweest, zo’n youtube videootje he? Ik ZIE het je doen. 🙂 Maarre, kindertraktaties kun je ook heel goed op YouTube laten zien… *idee* …??!

Martine Bakx ARTOEK
maart 29, 2012 at 02:03 PM
– In reply to: Elja Daae

Ehhh een filmpje over kindertraktaties?
http://youtu.be/mfiH0t8HtaM 
Dat is er 1 vd serie traktatieblouwplaten.

Maarre, de engelstalige versies hebben wel nog wat flow nodig.

Filmpje maken over doeken knopen van dit product http://www.artoek.nl/verkleedwinkel/exotische-danseres.html staat al bijna 2 jaar op de todo. Daar stellen klanten wel eens vragen over.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.