Groots denken

ondernemenIk werd voor het blok gezet, van de week. Het was een erg leuk blok, dat wel. Maar toch schrok ik even.

Een potentiële klant had interesse in een online training die ik heb ontwikkeld.

Ik dacht dat ze bedoelde dat de training interessant is voor haar collega’s van de afdeling communicatie. Maar zij dacht verder. Zij dacht aan AL haar collega’s.

Ik was even stil.

Ze heeft er heel veel van, collega’s.

Ze moest lachen.

Ik realiseerde me meteen dat het prima zou kunnen. Mijn platform kan oneindig opgeschaald worden. Kwestie van afspraken met mijn webhost en mogelijk wat extra hulp voor de administratie en de helpdesk, maar daar ken ik goede mensen voor.

Maar de reden dat ik stil was, was omdat ik schrok. En de reden dat ik schrok, was omdat ik er niet aan gedacht had.

Ik ontwikkelde mijn nieuwe platform eerst vooral als showcase voor de content. Ik heb klanten met eigen platformen. Zij zetten de content in hun eigen omgevingen. Maar ik wil ze kunnen laten zien wat het product eigenlijk inhoudt. En ik was ontevreden over de mogelijkheden van gehoste diensten. Dus ik besloot een paar weken geleden dat ik het gewoon zelf ging doen, op een eigen site.

Toen ik aan de slag ging met het bouwen van het platform, ging ik me realiseren dat ik diezelfde online trainingen net zo goed kon aanbieden aan individuele klanten. Dus voegde ik optie toe om direct te bestellen en af te rekenen.

Maar waar ik niet aan gedacht had, was deze vraag: dat een opdrachtgever de hele organisatie toegang zou willen geven tot mijn platform.

Toen ik me een jaar geleden realiseerde dat ik het anders wilde, dat ik geloofde in een bepaalde richting, wist ik niet waar ik uit zou komen. Althans, ik begon met een idee. Maar gaandeweg veranderde dat idee. In iteraties veranderde het telkens. Tot ik een jaar later toch mijn eigen platform had ontwikkeld, iets dat ik een jaar geleden niet had voorzien.

En hoewel ik altijd roep dat je groot moet denken, had ik dat eigenlijk niet gedaan.

Ik zat vast in mijn eigen denkwijze. Precies waar ik hier voor waarschuwde.

Ironisch.

Geweldige kans!

Maar toch: ironisch.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.