Podcasts zijn groter en groter aan het worden. Niemand weet precies waarom, want ze bestaan al heel lang. Niet voor niets heeft iTunes vanaf 2005 al een podcastssectie *. En schijnt Spotify sterk te geloven in podcasts. Er zijn al heel lang fanatieke luisteraars. Maar ze bleven lang uitzonderingen. Nu niet meer: podcasts worden groter en groter. Maar hoe verdien je geld met een podcast?
Inmiddels zijn er zo veel podcasts dat er voor iedereen iets te vinden is. Misschien daarom? Of misschien komt het gewoon doordat er steeds meer geld mee is te verdienen.
Na het luisteren van honderden uren podcasts (vooral uit de VS) begin ik een aardig beeld te krijgen van de mogelijkheden en vooral de kansen. En die zijn er genoeg, als je althans echt goede podcasts maakt die gewaardeerd worden door je doelgroep.
Podcasts zijn net als blogs en vlogs en Instagram accounts een manier geworden om geld te verdienen. En dat kan op meerdere manieren en vanuit meerdere invalshoeken.
1. Bekendheid
De allereerste reden om podcasts te starten vanuit een motivatie om er geld aan te verdienen, ligt voor de hand: bekendheid. Hoe meer bekendheid, hoe meer kansen je hebt als ondernemer, als expert, als auteur, als spreker. Podcasts zijn gewoon een slimme vorm van contentmarketing.
Podcasten verschilt niet zo heel veel van bloggen, wat dat betreft. Of van vloggen. Het is alleen een ander medium. Maar het biedt je net zo goed de kans om bekend te worden en daar geld aan te verdienen. Of om een publiek op te bouwen en daar geld aan te verdienen (zie verderop).
Als je gezien wilt worden als expert, gedraag je dan als een expert en deel kennis. Simpel. Doeltreffend. En, net als goed bloggen of vloggen. wel wat werk. Maar niet onmogelijk.
2. Breid je netwerk uit
Als je een tijdje podcasts luistert, ga je 1 ding duidelijk zien: het is niet zo interessant om een half uur of langer naar 1 persoon te luisteren, gek genoeg. Misschien werkt het als je altijd een goed verhaal hebt. Maar dat is voor heel weinig mensen weggelegd.
De oplossing is het uitnodigen van interessante gasten. En die gasten hebben niet alleen waarde voor de kwaliteit van je podcast. Met je podcast als excuus kun je mensen ontmoeten die je normaal nooit zou spreken. Mensen als Erno Hannink, Maaike Gulden en Floris Hülsmann hebben dat goed begrepen (de link verwijzen naar interviews met ondergetekende :D).
Vooral kleinere, beginnende podcasts zie je langzaam groeien door en met de gasten die ze voor de microfoon weten te krijgen. Vrijwel iedereen vindt het leuk om over zichzelf te praten. Over media. Of over marketing. Of over avonturen. Of wat dan ook.
Bedrijven als Buffer laten regelmatig klanten aan het woord in hun podcasts, evenals experts uit hun vakgebied. Dat is niet alleen leuk vanwege de verhalen uit de praktijk, maar ook omdat ze iedere keer de kans hebben die mensen te ontmoeten en ze onder het voetlicht kunnen brengen. Win-win.
Daarnaast lijken vooral auteurs de podcast te hebben ontdekt. Niet gek gedacht. Want auteurs zijn goed in content en ze moeten zelf hard werken aan promotie. Niet langer ligt alles op de schouders van de uitgever. Een slimme auteur werkt tussen zijn of haar boeken door aan een nieuw publiek en blijft het oude publiek ‘activeren’. Zie daar het nut van podcasts.
James Altucher, Tim Ferriss, Gretchen Rubin, Malcolm Gladwell, allemaal hebben ze succesvolle podcasts. En zodra ze een nieuw boek hebben geschreven, of een televisieserie opnemen, of iets anders doen waarmee ze geld verdienen, hebben ze een groot platform inclusief (nieuw) publiek om dat product bij te promoten.
Bovendien – en dat is bepaald geen bijzaak – zullen gasten jouw podcast hoogstwaarschijnlijk delen met hun netwerken op social media. ‘Ego bait’, heet dat in de blogwereld: ego-aas. Toepasselijk en doeltreffend.
3. Maak je publiek te gelde
Wie een publiek op weet te bouwen, kan dat te gelde maken. Op allerlei manieren. Als je niet voor het product betaalt, bén je het product, en podcasts zijn geen uitzondering op die regel.
Aan je publiek verdien je dus door je eigen producten te verkopen. Maar ook door:
- Sponsoring: reclameboodschappen van je adverteerders opnemen in je podcast.
- Affiliate marketing: verwijzen naar specifieke landingspagina’s of kortingscodes van partners, met als vergoeding een percentage over de omzet
- Data: ik heb dit nog niet gezien. Maar ik kan me voorstellen dat er in de toekomst meer data beschikbaar komt over luisteraars, die weer goed gebruikt kan worden voor targeting van sponsors. Hoe precies? Geen idee. Het format leent zich nog niet echt goed voor het verzamelen van data. Noch voor het indexeren van de inhoud.
Die sponsorboodschappen zijn irritant! Maar toch acceptabel. Vooral als de presentator ze zelf voorleest en ze bovendien passen bij het publiek dat de podcast luistert. Als ze maar niet te lang duren (zoals bij meneer Ferriss het geval is).
4. Marketing en branding: podcasts voor bedrijven
Tenslotte een ander podcastresultaat: het versterken van je merk.
Zo ontdekte ik via een andere podcast, waarin een gesponsorde boodschap zat – de podcast van Prudential. “Everyday Bravery”. Inclusief nette website.
Prudential is een verzekeraar uit de VS. En kennelijk dachten ze: voor het geld dat we kwijt zijn aan advertenties, kunnen we zelf wel zo’n podcast in elkaar zetten.
Wat ik me door Prudential realiseerde is dat zo’n podcast ook weer een prachtig stukje social media content oplevert. En ja hoor, toen ik hun Facebookpagina en Twitter timeline checkte, zag ik dat pas echt goed.
Prudential doet dit ongelofelijk slim:
- De verhalen zijn allemaal van echte mensen, over situaties met risico (niet toevallig, voor een verzekeraar)
- Goede timing: de aflevering over een soldaat komt uit rond Memorial Day, waarop veteranen worden herdacht
- De afleveringen worden voor Twitter en Facebook in tweeen geknipt. Je luistert 1 verhaal van 10 minuten direct vanaf Twitter af, als je wilt.
- Slimme bewegende visual op Twitter om het geluid te visualiseren
- Niet alleen tweeten ze zelf de aflevering, ze retweeten iedere keer ook de tweet van een volger waarin de aflevering genoemd wordt. Vast stramien. I like it. Gewiekst maar slim.
- Het merk, Prudential, wordt voor zo ver ik heb geteld maar een keer of 3,4 genoemd en dat dan ook nog op veel subtielere wijze dan de sponsorboodschappen in andere podcasts.
- Inclusief mooie website dus.
- Er zit een mooie, uitgedachte opvolging in de verschillende afleveringen. Het is heel duidelijk een serie. Dat heeft wel wat.
Inhoudelijk zijn de podcasts een slap aftreksel van beroemde publieke omroep podcasts/radio shows als This American Life. Ik vind de presentatrice een beetje nep. Haar intonatie lijkt gestolen van andere beroemde podcasts, net als het onderwerp en de sensationele manier waarop over kleine, alledaagse gebeurtenissen wordt gesproken. Maar goed. Het zij ze vergeven. Vooruitstrevend is het wel!
Een van mijn favoriete podcasts is ook van een merk: Buffer. Hun podcast heet ‘The science of social media‘ en gaat ook inderdaad altijd over social media. Toepasselijk, voor een social media tool! Het bedrijf is sowieso enorm goed in het maken van online content die klanten oplevert. En de podcast is niet anders. Nooit commercieel, nooit met calls to action, zelden gaat het over het eigen product. Juist daarom is het zo authentiek en nuttig.
In Nederland zijn podcasts door/van bedrijven ook steeds groter. Zo heeft Ernst & Young een eigen podcast (die vind je hier). Het bedrijf Microphone Media (dat ik ken omdat ik wel eens door hen ben geïnterviewd) doet niet anders. Bekijk hun LinkedInpagina maar eens om te zien met welke bedrijven zij podcasts en podcastformats ontwikkelen.
Geld verdienen met podcasts: het is mogelijk
Ik denk dat het kan, geld verdienen met podcasts. De drempel is alleen hoog. Want je moet een behoorlijk en een behoorlijk getarget publiek opbouwen, wil je podcast geld waard zijn. Of je nou eigen producten verkoopt, of die van anderen.
Net als bij een blog of vlog heb je niet zo maar publiek op gebouwd. En het nadeel van audio ten opzichte van een artikel op een blog is dat het niet vindbaar wordt in de zoekmachines. En dat mensen er niet snel naar zullen linken.
En toch.
Het heeft wel wat, dat medium.
Kansen …??
*Geleerd van Adam Curry in zijn interview met Anna-Maria voor Radio Aalsmeer. Luister het fragment hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie