Een slim stukje marketing op YouTube

bootsTwee keer de afgelopen week sprak ik met mensen die geld verdienen aan kennis. En allebei bleken ze zich zorgen te maken over het gratis weggeven van die kennis (zoals men tegenwoordig pleegt te doen, weet je? “contentmarketing’).

Een was een advocaat. En eentje was een uitgever.

Ik begrijp hun angst. Het meest contra-intuïtieve aan contentmarketing, voor advocaten en uitgevers, is het weggeven van kennis. Het gratis en voor niets delen van kennis waar ze zoveel geld en tijd in hebben gestopt om hem te verkrijgen en in een mooi format te gieten.

Maar toevallig kwam ik op Facebook iets moois tegen vandaag, dat daar volledig tegenin gaat. Namelijk: de muziekindustrie.

Een vriendin deelde dit album, van Edie Brickell en Steve Martin. Ik post de video hieronder, het risico nemend dat jullie nooit meer terugkeren om verder te lezen.

Het zij zo.

Ik wil twee dingen zeggen over de muziek, nee, drie:

  • Ik ben al sinds de middelbare school fan van Edie (what I am, Circle) maar had haar nog nooit gezien
  • Ze  is een kindred spirit, denk ik. Low-key. Ze blijkt cowboy boots aan te hebben! Al-tijd. Yay! Met jurkjes! Kijk, dat vind ik nou ook cool. Dus. En Edie het mag, mag ik het ook.
  • Het was een gek moment toen ik Steve Martin zag. Alsof ik even in een parallelle wereld was. Dat je hele beeld van iets of iemand volledig op zijn kop komt te staan. En je je realiseert dat er heel veel dingen zijn die je niet weet over mensen en als je wel zou weten, je heel anders naar ze zou kijken. Dat je even met je hoofd moet schudden en met je ogen moet knipperen om die ‘nieuwe’ realiteit te verwerken.

Maar dat is niet de clou van dit verhaal.

Want dat is:

Ik ben direct naar iTunes gegaan om het album te kopen. Alleen mocht dat niet, in de Amerikaanse iTuneswinkel die ik bezoek.

Hmmm. Nou ja.

Het punt is: het hele album is op YouTube te horen en toch kopen mensen het.

Zo is het ook met juridisch advies. Of met boeken.

Het is gratis, maar mensen kopen het toch. Omdat ze het graag willen ‘hebben’. Of omdat ze het graag in een ander format willen. Of op een andere plek.

Het leek niet logisch, maar het werkte wel.

En als ik nog even op iets mag wijzen:

Als jij bezig bent met video op YouTube: kijk eens hoe mooi dat in elkaar zit? Een visual met daarin verwerkt de aanklikbare links naar andere video’s!

Hoe mooi is dat gedaan???

Nu nog even uitzoeken hoe je zoiets doet en we zijn spekkoper.

En, by the way, alleen de audio is te horen, het zijn niet eens (kostbare) videos. Dat hoeft ook niet, want er verschijnen als vanzelf allemaal gerelateerde video’s aan de rechterkant.

Hoppa.

Slim stukje marketing. En nog aardig ook!

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Irene van Puttenreply
november 14, 2013 at 11:11 AM

LOL over de cowboy boots en jurkjes daarboven. Dat mag. Stoer zelfs.

Maar even on-topic: ik vind het zelf ook best moeilijk om kennis weg te geven; wat vertel je wel, en wat niet? Het blijkt een hardship te zijn. Toch is het soms goed om vrijgevig te kunnen zijn!

Elja Daaereply
november 14, 2013 at 03:11 PM
– In reply to: Irene van Putten

Het is een regel zo oud als de mensheid: wat je geeft, komt terug. Toch?

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.