Drie dingen die je nu kunt doen op je blog

meten engaged users analytics blogAiaiai wat is er toch altijd veel te doen in het leven. Het is zondagavond en mijn lijst beslaat een punt of 10. Voor vanavond dan. En iedere 5 minuten bedenk ik nog iets dat op mijn ‘to do’-lijst moet.

Wél leuk zijn de vele ideeën die ik de afgelopen weken kreeg voor mijn blog door het lezen van een aantal mooie artikelen. Ik weet niet meer via wie of hoe. Maar ik deel ze graag met jullie. Voor als je op zondagavond niets te doen hebt. Of gewoon zin hebt om even lekker aan je blog te werken…

Drie dingen om op je blog te meten met Google Analytics

Ik kwam een mooi artikel tegen van Gini, iemand die ik toevallig ken en in het echt al zo leuk vond. Online is ze even leuk, zo niet nog leuker! In dit artikel legt ze een paar dingen uit die je zou kunnen meten in Google Analytics om wat dieper te gaan dan de gebruikelijke cijfertjes.

meten engaged users analytics blog

O.a. komt ze met een slimme en makkelijk manier om te meten hoeveel mensen nou langer dan gemiddeld op je blog blijven hangen. PS Met ‘goals’ doelt ze op ‘doelen’ in Google Analytics. Maar het is allemaal makkelijk te doen aan de hand van haar stap-voor-stap-uitleg.

Sterker nog, ik heb het meteen ingevoerd. Zie afbeelding. Het duurt natuurlijk even voor je echt ziet of het werkt maar toch, beetje een investering in de lange termijn. Maar leuk.

Three goals every blogger must have

Hoe je vloeiender kunt schrijven (over titels en koppen en paragrafen)

Ik schreef het al eerder deze week, ik was erg onder de indruk van dit artikel. Ik moest het wel een paar keer lezen om het goed te begrijpen. Maar toen ging er ook echt een lampje branden.

Het gaat over het gebruik van koppen in blogartikelen. Het is iets dat ik stiekem al een beetje toepaste (en als je het leest, zul je denk ik meteen aan andere blogs moeten denken waar ze dit toepassen). Eigenlijk gaat het over de vraag hoe je vloeiender kunt schrijven, hoe je kunt zorgen dat koppen en tekst een mooi vloeiend geheel vormen.

Een beetje een trucje, misschien. Maar voor mij vielen er wat dingen op hun plek!

How to avoid speed-bumps when writing sub-heads

Maak pagina’s om je nieuwe bezoekers de weg te wijzen

Ik las dit artikel van de week en dacht opeens: aha! Geloof het of niet, maar in mijn boek schrijf ik hier over. Alleen noem ik ze daar ‘archiefpagina’s’. En geef ik een aantal voorbeelden van hele mooie archiefpagina’s. Wist ik veel dat het nog mooier kan en dat je ze dan ‘sneeze pages’ noemt…!

Ik heb dit nog niet toegepast op mijn blog maar ben dit zeker van plan. Althans, ik heb dit nog niet ECHT toegepast. Wat slim is aan dit concept, vind ik, is dat je niet alleen kunt nadenken over wat nieuwe bezoekers het leukst zullen vinden op jouw blog. Je kunt deze pagina’s ook nog eens actief gaan promoten bij bepaalde doelgroepen. Bijvoorbeeld als je contact hebt met groepen mensen die jou en je blog nog niet kennen.

Slimme dingen.

Create a sneeze page and propel readers deep within your blog

To Do

En nu terug naar mijn zondagavond to do lijst in Evernote.

Turks huiswerk: niet gehaald.

Blogartikel: check.

Was: niet gehaald.

Telefoonrekening betalen: misschien doe ik het nog even snel…

Voornemen: zondagavonden zouden to-do-loos moeten zijn!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Jacob Jan Voermanreply
mei 27, 2013 at 11:05 AM

to-do-loos is soms het tegenovergestelde van doelloos

Linda Rosalinde Markusreply
mei 27, 2013 at 12:05 AM

Bedankt voor het delen! Het tweede artikel las ik volgens mij doordat je het deelde op Twitter. Erg de moeite waard. 🙂

Reply to Linda Rosalinde Markus Reactie annuleren