Dit is geen tweet, maar de titel van een blogartikel:

afmetingen linkedin updatesDeze inleiding is geoptimaliseerd voor leesbaarheid op Google+. Het punt waarop Google+ je blog post (bij automatisch posten via WordPress) automatisch afbreekt ligt namelijk ergens tussen de 248 en 251 tekens. Maak hem langer en het ziet er niet uit.

Overigens is de ideale lengte en titel van een gewone Google+ update weer anders, want na een bepaald aantal tekens wordt de tekst afgebroken en moeten lezers op een read more-link klikken.

Ik heb nog niet goed gekeken bij hoeveel tekens dat gebeurt. Dus als je het weet? Be my guest. 

Het plaatje naast de inleiding is PRECIES het juiste formaat voor een mooie vertoning op LinkedIn. 180×110 pixels moet hij zijn (geleerd van Martine in het webinar van de week).

En als ik zo naar mijn lelijke automatische Facebook updates kijk, lijkt de ideale Google+-inleiding ook wel handig te zijn voor Facebook. Ik zal de screenshots er na publicatie even achter plakken. De ideale facebook post is maar 40 tekens, he, wist je dat?

Ik ook niet.

Ik zag heel wat posts voorbij komen de afgelopen tijd, over de ideale afmetingen op social media.

Elja op Google+

Van teksten. Van afbeeldingen. Titels. Inleidingen.

Dat is geen toeval, natuurlijk. Als er een blogger succes heeft met zo’n artikel, doet de hele wereld het na. Dat noemen we gewoon ‘repurposing of content’.

(Over repurposing gesproken, ik las vandaag een artikel op nu.nl dat min of meer een vertaling was van een artikel op TechCrunch was. Ja, inderdaad netjes met een linkje naar de bron. Maar ik vind het tóch stom.)

Maar het komt ook omdat het uitmaakt.

Het maakt uit hoe je website in elkaar zit, willen de links die mensen her en der van je delen er een beetje aantrekkelijk uit zien.

Het maakt uit wat je met je LinkedIn update doet, want voor je het weet oogt het plaatje raar of staat er rare code in de omschrijving die mensen in hun feed zien. Of is het hele samenspel van titel, inleiding en afbeelding totaal ontkracht. Daar maken zelfs social media goeroes zich schuldig aan:

automatische update op linkedin

(merk op hoe zelfs de titel van het stuk niet in zijn geheel wordt weergegeven, hoe de eerste regels op gaan aan drie zinnen over de blogger inclusief niet-klikbaar twitter account  en hoe je uiteindelijk alleen uit een halve zin kunt/moet opmaken of klikken de moeite waard is)

Ik weet niet hoe dat met Pinterest zit. Maar de ideale breedte schijnt 736 pixels te zijn, mensen. Dat las ik hier.

Ik weet wel dat alle Instagramafbeeldingen die ik van mijn iPhone download, een afmeting van 2448×2448 pixels hebben. Dus dat ik ze altijd moet aanpassen, als ik ze op een ander online medium zoals mijn blog of Google+ wil gebruiken.

Ik weet nu ook dat mijn nieuwe twitterava 400×400 pixels moet zijn.

En mijn dat nieuwe Google+-cover photo het beste 1080×608 pixels kan zijn.

Geloof ik. Zeggen ze zelf althans.

Witregels, enters, lengte, titels, afmetingen van afbeeldingen, het is een heuse jungle van afmetingen en aantallen en tekens.

Helaas betekent het dat je voor ieder kanaal waar je actief op bent, ontzettend goed moet opletten op nieuwe ontwikkelingen. 

Eerlijk gezegd trek ik me van veel advies niets aan.

Mijn blogartikelen zijn bijvoorbeeld gewoon zo lang als dat ik zin heb om ze te maken. En mijn tweets ook.

Als privé-persoon maakt het sowieso niet zoveel uit, of je foto’s er wel of niet goed uitzien op Twitter en je links wel of niet goed overkomen op LinkedIn.

Maar als zakelijke gebruiker des te meer.

PS: Update

dit is geen tweet

 

Elja op Google+En zo ziet de link naar dit artikel er uit als je hem (handmatig) deelt op LinkedIn: de tekst is nog korter dan de tekst die Google+ laat zien! Gelukkig kun je op LinkedIn de omschrijving en zelfs de beschrijving van de link en de afbeelding aanpassen voor je op publish klikt.

Elja's blog post op linkedin

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Robertantwoord
25 april 2014 om 13:56

Stukje op TechCrunch al gezien? Google lijkt nu zelf ook in te zien dat G+ trekken aan een dood paard is: http://techcrunch.com/2014/04/24/google-is-walking-dead/

Robertantwoord
25 april 2014 om 14:06
– Antwoord aan: Robert

O, laat maar. Zie nu pas dat je zelf link al in artikel had geplaatst. Te snel gelezen.

Elja Daaeantwoord
28 april 2014 om 21:28
– Antwoord aan: Robert

Ja ik heb het gezien! Ben ik net een boek over o.a. Google+ aan het schrijven, en dan…!!!?? 🙂 Het gaat razendsnel he?!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.