De lege statusbar of: waarom bloggers de macht hebben

elja's schone status barAanschouw mijn lege statusbar. Nee, niet helemaal leeg. Maar veel leger dan het afgelopen jaar.

Tot een paar minuten geleden stond er namelijk een icoontje tussen. Van een dienst die ik ooit geïnstalleerd had maar niet meer wilde. Carbonite, heet het.

Ik had het ding natuurlijk gewoon in de prullebak (op mijn Mac) gekieperd maar (bleek later) dat was niet de beste manier om alle files te verwijderen.

Gevolg: iedere 30 minuten of zo gaf het ding een melding waarmee alles wat ik op de computer aan het doen was, werd onderbroken. En dat stomme icoontje bleef daar maar staan. Met een rood kruisje erdoor om aan te geven dat er een probleem was met mijn status.

Ik had er al een paar keer naar gekeken maar het was me niet gelukt. Vandaag dacht ik: ik ga het NU regelen.

Even zoeken op internet op de nogal menselijk zoekvraag “carbonite status still visible” … en voila. Ik landde op deze pagina. Een artikel uit 2009. 2009!! Op een fotografieblog.

Zoals je ziet zijn er nog altijd mensen die het weten te vinden, net als ik, en er heel blij mee zijn.

Het is wel grappig om te zien dat de blogger zelf ook zegt dat hij (zij?) besloten heeft om het gewoon te posten, ook al heeft het niets te maken met zijn gebruikelijke onderwerpen. Gewoon. Om mensen te helpen als ze p zoek zijn.

Over die zoekvraag

Wat hier heel leerzaam aan is (“carbonite status still visible”) is dat mensen niet zoeken zoals je als bedrijf veronderstelt. Ze worstelen met zaken en ze stellen die vragen op hun eigen manier aan Google, in hun eigen taal. Ze zeggen niet altijd: “How do I remove Carbonite from my Mac?“.

Je kunt dus als blogger scoren op hele specifieke zoektermen. Misschien zijn de volumes heel klein, maar het kan zijn dat de mensen die op die zoekterm afkomen heel waardevol voor je zijn. En het is, dat zie je hier ook, soms ook een investering in de lange termijn.

Over het probleem

Het is natuurlijk opvallend dat het bedrijf zelf deze informatie niet duidelijk weet uit te leggen. Het is ook niet in hun belang, want het zijn vertrekkende klanten. Maar moet je kijken, hoe blij mensen zijn met de informatie van die blogger. Hoe ze een hekel hebben gekregen aan dat icoontje en die melding die blijft verschijnen. Had ik zelf ook.

Zo zie je maar. Typisch gevalletje van een gemiste kans. Want customer retention is heel belangrijk. Het kost zoveel geld en moeite (= geld) om klanten binnen te halen dat het zonde is om ze zo maar weg te laten lopen. En als ze dan toch weg willen, kun je ze proberen zo’n positief mogelijk gevoel te geven bij je merk. Denk: de unscubscribepagina van Groupon… (hier een artikeltje daarover).

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

lindakwakernaatreply
januari 18, 2014 at 01:01 PM

Leve Google!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.