Ik zat te kijken naar de televisie, offline en online, rondom de royal baby. Voor wie het heeft gemist, er is een nieuwe troonopvolger geboren in Engeland, nr X in de lijn in het Britse Koningshuis. George, heet hij (lees ik net).
Zo’n event staat garant voor uren en uren en uren content, honderden pagina’s krant- en tijdschrijftenberichten, duizenden internetpagina’s als deze en honderdduizenden tweets.
Het leuk aan televisie vind ik dat je mooi kunt zien hoe het moet, content maken. Of hoe het niet moet. Net wat je wilt bereiken en wat je voor eisen stelt.
Content genereren is niet moeilijk
Zo moeilijk is het allemaal niet, programma’s/kranten/tijdschriften/blogs vullen! Als je maar een evenement hebt, een gebeurtenis. De rest vul je in met, andere dingen.
Je laat – bijvoorbeeld – een andere moeder zien die druk aan het bevallen is. Als je dat in Amerika doet is dat niet zo erg als het lijkt, want de dame in kwestie ligt aan de monitor met een ruggeprik dus ze is niet aan het gillen of zo. Nog niet. Kwestie van timing. En dan vraag je haar hoe dat nou voelt, als bijna-moeder en hoe ze denkt dat de koninklijke bijna-moeder zich zal voelen. (ik verzin het niet! zelf gezien)
Dat trucje – niet-experts om hun mening vragen alsof het er toe doet – zouden we best af kunnen kijken, bloggers. Ik zag van de week dat zoiets uren televisie kan opleveren. Ook bij de BBC! Wat vindt de gewone mens er van? Wat vindt de willekeurige toerist die bij het paleis zijn vakantiedag staat door te brengen, in afwachting van een glimp van een stuk papier, er van? Hoe voelt dat nu, mevrouw, meneer? Hoe denkt u dat het kind gaat heten? Hop, poll erbij. Facebook update er over heen. Eén en ál content creatie.
Expertmeningen
En dan zijn er natuurlijk nog de echte experts. De Experts. En als die niet beschikbaar zijn, dan gewoon de semi-experts. In dit geval, de oud-hofstalmeester van de oma van de baby, bijvoorbeeld. Of een geschiedkundige, doet het ook altijd goed.
De ochtend nadat dat vliegtuig in San Francisco was neergestort werden de kijkers van Fox News (de TV stond uiteraard aan in de ontbijtzaal van ons hotel) getrakteerd op een live discussie met een arts die ons alles wist te vertellen over hoe je je voelt als je brandwonden hebt. Hij kon met grote waarschijnlijkheid zeggen wat voor medische problemen de passagiers zouden hebben.
Let op: hij had niemand gesproken. Had ook geen ervaring met het behandelen van dat soort patiënten. No matter. Gewoon lekker laten praten over wat hij denkt dat er gebeurt of gebeurde of gebeuren zal of gebeuren kan.
Andermans content
Ook leuk: andermans content verzamelen en dan bundelen tot je een mooi stukje ‘nieuwe’ content hebt. Tijdens de kroning van Willem Alexander zat er in de studio een meneer die de laatste tweets voorlas. Mooie vulling toch, terwijl je zit te wachten tot er iets echts gebeurt? Kunnen wij ook, bloggers.
Ik zag ook overal content verschijnen rondom de koninklijke baby waarbij ‘journalisten’ verzamelingen hadden aangelegd van dingen die je een koninklijke baby zou kunnen geven.Google maar eens. Of verzamelingen van andere beroemde babies. Of andere koninklijke babies. Of ‘hoe het allemaal zo gekomen was’ met een ‘slide show’.
Lijstjes. Opsommingen. Terugblikken.
Een van de weinige niet-Turkse TV-kanalen die we hier ontvangen is E-news, een Amerikaans kanaal dat met name over beroemdheden en mode gaat. Soms vermakelijk, hoor. En slimme content! Hele series over beroemde acteurs en actrices met opsommingen van hun carriere. Plaatje van filmposter, plaatjes behind-the-scenes, paar seconden uit een interview uit die tijd of een paar seconden van de rode loper ergens, screenshot van een krante-artikel, alles aan elkaar plakken (chronologisch), voice-over en klaar ben je.
Eindeloze, eindeloze hoeveelheden content. Het ligt allemaal gewoon voor het oprapen…
PS De Huffington Post maakte het ultieme stukje babynieuws…
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
Frank Meeuwsen zegt
Ik moest aan een slideshare denkene die ik vandaag zag: Crap. The Content Marketing Deluge. http://t.co/YxKWbhXHIo. Wat je hierboven beschrijft past in dat verhaal. Het is nietszeggende content. Flubber. Vergeetable. Dat is eeuwig zonde. Lijkt mij.
Elja Daae zegt
Wauw. WAUW! Gaaf Frank!
Ik had dit artikel ironisch bedoeld maar ik geloof niet dat iedereen het zo begrepen heeft! Anyway. Dank voor de link! Hoe vind jij al die mooie content toch altijd??
Frank Meeuwsen zegt
Ik lees veel goede content 😉 Dan vind je nog eens wat!