Tot zo ver blogdoelstellingen. Hopelijk heb ik je er van overtuigd dat het goed is om na te denken over je doelstellingen. Alleen op die manier kun je succesvol zijn. Het begint bij de basis!
Om je te helpen, vind je hieronder een aantal voorbeelden van de doelstellingen van andere zakelijke blogs/bloggers.
Het is lastig om te weten of je blog succesvol is, als je niet weet wat je wil bereiken. Zowel als bedrijf, dat moeite steekt in het opleiden van bloggers, als als individuele blogger.
Blogs kunnen heel uiteenlopende doelen hebben:
Blogdoel 1. Branding & PR
Het blog dient om stakeholders te informeren en te overtuigen. Het richt zich op verschillende groepen: de pers, klanten, de politiek en zelfs op de eigen werknemers.
Belangrijk: je blog moet laten zien hoe succesvol, innovatief, maatschappelijk betrokken, actief, etc. je organisatie is. Bepaal wat je precies uit wil stralen, welke waarde, en definieer welke onderwerpen daarbij passen.
Kansen: plan vooruit en laat de artikelen die je schrijft, aansluiten op de campagnes waar je bedrijf mee bezig is. Aankondiging van nieuwe producten en evenementen past hier ook goed bij, mits het geen verkapte persberichten zijn.
Blogdoel 2. Bereiken van (potentiële) klanten
Natuurlijk bloggen veel bedrijven, omdat ze op die manier klanten kunnen bereiken. Enerzijds zoeken ze goede content om te delen via social media kanalen. Dit is de eerste stap op weg naar een klantrelatie. Anderzijds willen ze op hun blog zo veel mogelijk artikelen hebben staan, die vindbaar zijn in de zoekmachines. Vaak is er een direct link naar producten en diensten (download onze whitepaper, probeer ons product nu 1 maand gratis, meld je aan voor onze nieuwsbrief, vraag meer informatie aan, etc.).
Belangrijk: Realiseer je in welke fase je potentiële klanten zich bevinden. Zijn ze zich nog aan het oriënteren? Weten ze al genoeg van het onderwerp af om te weten wat ze willen? Zijn ze al klaar om over te gaan tot een bestelling?
Kansen: geef antwoord op de vragen die klanten in verschillende fases van het aankoopproces hebben.
Blogdoel 3 Thought leadership
Voor organisaties waar het product of de dienst bestaat uit kennis, is het belangrijk om bekend te staan als expert. En dit is ook voor veel bloggers een belangrijke reden om te bloggen. Door artikelen te delen waarin je laat zien dat je de vakontwikkelingen nauwlettend volgt, dat je een visie hebt op je vakgebied en waarin je je lezer helpt om ontwikkelingen te duiden, profileer je je als blogger en als bedrijf als autoriteit.
Belangrijk: Thought leadership houdt niet in dat je hoog van de toren gaat blazen. Blijf toegankelijk en menselijk.
Kansen: doe verslag van evenementen en vakbeurzen, besteed aandacht aan nieuwe vakliteratuur, grijp de actualiteit aan om je punt te maken.
Blogdoel 4 Kennis opbouwen
Voor sommige bloggers is hun blog eigenlijk de verslaglegging van een reis. Door te documenteren wat ze leren en mee maken, dwingen ze zichzelf om hun leerproces vast te leggen. En tegelijkertijd helpen ze lezers door ze mee te nemen op die reis. Er zijn heel wat bloggers die op die manier groot zijn geworden. Ze waren niet altijd expert, maar ze beten zich vast in een onderwerp. Gaandeweg werden ze expert.
Belangrijk: Dit is een toegankelijk format, omdat je niet zegt dat je de wijsheid in pacht hebt. Je stelt je wat kwetsbaarder op. Tegelijkertijd kun je het niet echt fout doen, want je schrijft vanuit jezelf.
Kansen: maak gebruik van je (nu nog) frisse blik. Deel wat je opvalt. Werk de vragen die je zelf hebt uit in een artikel vol antwoorden. Ga in op voor jou nieuwe terminologie.
Blogdoel 5. Kennis delen
Het kan ook zijn dat je gewoon kennis wil delen, omdat je gelooft dat dat belangrijk is. Of omdat het je heel veel klantvragen scheelt als je klanten helpt om informatie online terug te vinden. Als het je erom gaat kennis te delen, kom je vaak op praktische formats waarin je je lezer aan de hand neemt. Of op handige lijstjes en andere opsommingen.
Belangrijk: verplaats je goed in je doelgroep. Met wat voor vragen loopt die doelgroep rond? Hoe concreter je het maakt, hoe beter je blog aansluit bij wat die doelgroep bezig houdt.
Kansen: geef antwoord op de meest gestelde vragen die je van je doelgroep krijgt. Vergeet niet om te kijken naar de mogelijkheden van video. Schermopnames (screencasts) kunnen een goed hulpmiddel zijn voor je doelgroep. En ze zijn ook nog eens los te vinden in de op een na grootste zoekmachine van de wereld: Google.
Voorbeelden uit de video
Hier vind je de links naar de blogs die genoemd werden in de video:
- Heembouw (link)
- Artsen zonder grenzen (link)
- Justhost (link)
- Designthinkingbydoing (link)
- Vakblog (link)
Opdracht
Wat?! Een opdracht?! Jazeker. Het heet niets voor niets een cursus, natuurlijk. Aan de slag!
Beschrijf in maximaal 4 zinnen:
- Wat jouw eigen doelstellingen zijn als blogger. Wat wil je bereiken met je blog? Waarom wil je bloggen?
- Wat zijn de doelstellingen van het corporate blog als geheel? Wat is het doel?
Hoe concreter, hoe beter!
De volgende les gaat over je lezer. Wie is het en wat kun je doen om hem of haar zo goed mogelijk te helpen en daarmee zo enthousiast mogelijk te maken over je blog?