Er zijn heel veel dingen die je kunt plannen, om zo alvast klaar te zijn voor actualiteit. Het nieuws van morgen is vaak al in de maak, tenslotte. Wat voor dingen kun je inplannen?
- Feestdagen. Misschien zijn ze niet relevant voor je blog, maar door ze in te vullen in je contentkalender houd je in ieder geval het overzicht. Let ook op zaken als vakanties. Bijv.: na de zomer gaan mensen denken aan het volgen van een bedrijfsopleiding, of boeken ze de skivakantie. Rond 1 januari doen ’trends’-lijstjes het goed. Kwestie van plannen.
- Persoonlijke hoogtepunten. Misschien hebben jij of je collega’s wel interessante jubilea om rekening mee te houden:
- De dag dat het zoveel jaar geleden is dat je met je blog begon
- De dag dat het zoveel jaar geleden is dat je bedrijf werd opgericht
- De dag dat je afstudeerde … etc.
- Inhakers. Er zijn heel wat websites die al voor je uitgezocht hebben wanneer het Nutelladag, parapludag of rokjesdag zal zijn. Google maar eens op ‘inhaakkalender’.
- Historische gebeurtenissen. Op Wikipedia vind je een kalender met voor iedere dag van het jaar de historische gebeurtenissen. Zoek er die dingen uit die voor jouw doelgroep of werk relevant zijn.
- Wet- en regelgeving. Staat er nieuwe wetgeving op stapel die van invloed zal zijn op het werk of privéleven van je klanten? Zet dan alvast in je kalender dat je je lezers tijdig waarschuwt en uitlegt wat er staat te gebeuren, wanneer dat impact heeft en wat ze precies moeten doen om klaar te zijn voor de nieuwe regels.
- Productintroducties. Als jij of je werkgever later dit jaar een product introduceren, of je blogt over iphones en de nieuwe versie komt op de markt, houd hier dan rekening mee in je blogplanning. Niet alleen het moment van de introductie is geschikt om over zoiets te bloggen, maar natuurlijk vooral ook in de aanloop er naar toe.
- Columns en vaste rubrieken. Tijdschriften plannen lang van tevoren al hun vaste columns en rubrieken in. Dat kun jij ook doen. Zo weet je ruim op tijd waar je mee aan de slag gaat en kun je alvast input verzamelen.
Wat je wilt plannen hangt natuurlijk af van je doelgroep. En van hoe plannerig je bent :). Maar voor veel bloggers helpt een contentkalender om continuïteit te zorgen.
Einde cursus … ?
Tot zo ver de blogcursus Bloggen als een pro. Je weet nu de belangrijkste dingen om succesvoller te bloggen. In de volgende (en tevens de laatste) les krijg je van mij nog 3 belangrijke protips om je blog naar een hoger niveau te tillen.
Opdracht
Als je goed hebt opgelet, zag je dat er een foutje in bovenstaande video zat. De juiste opdracht is de volgende:
Download hier de contentkalender (blogplanning). Het is een link naar Google Docs, die je als excelfile kunt downloaden of kunt kopieren naar je eigen Google Drive, mocht je die gebruiken.
Ga vervolgens eens rustig zitten en vul in wat je al weet. Zie hiernaast voor tips en suggesties. Op dit blog staan meer tips als het gaat om planning. Voor wie verder wil lezen:
- Plan je corporate blog met een ‘editorial calendar’
- 5 redenen om vooruit te plannen op je blog
- De falende contentkalender
- Reverse engineering voor ondernemers