Blogpro, les 7: Persoonlijk bloggen

12 manieren om persoonlijk (er) te bloggen

Zoals ik zei in de video: blogs zijn per definitie persoonlijk. Dat is de essentie van een web-log. Niet voor niets staat je naam erboven, onder of naast! Maar je hoeft niet je vuile was buiten te hangen om persoonlijk te bloggen. Hoe je overkomt, heeft vooral te maken met ‘persoonlijkheid’: laten zien wie je bent, laten zien waar je voor staat, jezelf durven zijn, het anders durven doen dan anderen omdat dat bij jou – of je bedrijf – past.

Je blog persoonlijker maken is simpeler dan je denkt. Ik noemde een aantal manieren:

  • Vermijd jargon;
  • Vermijd algemeenheden en spreek in de ik-vorm; en
  • Gebruik anekdotes.

Maar er zijn nog meer aanpakken en tips. Hieronder vind je de drie uit de video, plus nog acht manieren om persoonlijker te bloggen.

1: Vermijd jargon: gebruik spreektaal

Schrijf zoals je zou praten tegen een vriend, kennis, klant of familielid. Speel met interpunctie om de cadans en de uitdrukkingen van emotie die je bij bekenden gebruikt, ook in je geschreven teksten te gebruiken. Korte zinnen, witregels (of juist niet), uitroeptekens, puntkomma’s… Als je nu niet zou nadenken, maar het zou opschrijven zoals je het zou vertellen, waar stop je dan? Waar pauzeer je? Waar benadruk je een woord? Waar niet?

Herken jargon: zou je deze termen ook gebruiken als je dit onderwerp uitlegt aan je moeder? Of face 2 face bij een klant? Jargon schept afstand, tenzij je je richt op vakgenoten.

2: Vermijd algemeenheden: schrijf in de ik-vorm

Een schijnbaar klein detail, maar belangrijk voor de sfeer van een zakelijk blog: het gehanteerde persoonlijk voornaamwoord. Schrijf alleen in de eerste persoon meervoud (‘wij’ of ‘we’) als je het hebt over jezelf en je collega’s. Maar probeer zoveel mogelijk in ‘ik’ te schrijven. Het lijkt misschien alsof je je bewering krachtiger maakt door aan te geven dat je niet de enige bent die achter de informatie staat. Maar net als bij het gebruik van jargon, creëer je door de meervoudsvorm te gebruiken vooral afstand.

3: Gebruik anekdotes

De belangrijkste tip van dit hele rijtje: gebruik anekdotes. Er bestaat geen makkelijkere manier om ‘persoonlijk’ te zijn dan om de dingen die je meemaakt te gebruiken om je verhaal te vertellen. Een anekdote kan zijn “Ik zag vandaag in de trein … en moest denken aan..”. Het kan zelfs iets zijn in de trant van “Toen ik vandaag in de krant las dat …moest ik denken aan …”. Of: “Tijdens mijn rondje hardlopen dacht ik aan …”. Anekdotes kunnen ook betrekking hebben op situaties met klanten en collega’s. Maar tenzij je toestemming hebt om gesprekken te delen, zul je moeten zorgen dat ze niet te herleiden zijn tot personen en bedrijven.

Voorbeeld: in dit artikel van de CEO van RTL, gebruikt hij een anekdote om aan te geven waarom zijn bedrijf een nieuwe richting op gaat.

4: Vermijd algemeenheden en kies voor actieve zinnen

Soms proberen bloggers de hele kwestie van adressering een beetje te vermijden door in algemeenheden te praten: ‘Het is goed om persoonlijk te bloggen,’ of: ‘Wie persoonlijk blogt, let op de volgende zaken.’ Maar zoals je direct aanvoelt als je dit leest, creëer je ook daarmee weer afstand. De persoonlijke variant van deze tekst is: ‘Als je persoonlijk wil gaan bloggen, let dan op de volgende stappen.’ Of: ‘Ik vind het beter om persoonlijk te bloggen, omdat ….’.

5: Illustraties

Het type illustraties dat je gebruikt en de manier waarop je ze gebruikt, zijn een prachtige manier om een persoonlijk stempel te zetten op jouw artikelen. Maak je eigen foto’s, of zoek een serie afbeeldingen (let op auteursrechten!) die opvallend en/of anders zijn en gebruik die. Op www.canva.com maak je heel makkelijk zelf afbeeldingen. In de laatste module komt aan bod hoe je foto’s van Flickr kunt vinden en gebruiken.

Wil je een stapje verder gaan met je eigen illustraties? Laat je inspireren door het blog waitbutwhy.com. Het werd mede een succes vanwege het slimme gebruik van illustraties. Illustratrice

6: Wees (een beetje) eerlijk over fouten en tegenslagen

Bij Frankwatching was ik jarenlang verantwoordelijk voor het aannemen van nieuwe auteurs. Soms kreeg ik prachtige cases aangeleverd van nieuwe auteurs waarin ze een project beschreven. Maar als het allemaal rozengeur en maneschijn is in zo’n verhaal, komt het niet geloofwaardig over. Dan is het gewoon reclame.
Door in je verhalen te delen wat je geleerd hebt of wat er anders liep dan verwacht, komt je eigenlijk veel krachtiger en eerlijker over dan als je mooi weer speelt. Zonder fouten toe te geven, kun je anderen laten profiteren van wat jij zelf geleerd hebt.

Voorbeeld: in dit artikel worden expliciet valkuilen benoemd. Daarmee geeft de auteur impliciet aan dat er ook dingen mis zijn gegaan, zonder met zijn vinger te wijzen.

7: Deel wat je geleerd hebt

Bedrijven maken net als mensen een ontwikkeling door. Er worden veranderingen ingezet, er worden projecten voor het eerst gedraaid, er wordt nieuwe technologie geïmplementeerd. Door met lezers te delen welke lessen je vanuit je bedrijf geleerd hebt, kom je persoonlijker over

Voorbeeld: in dit artikel op Frankwatching deelt iemand van Roompot hoe ze bij Roompot hun social media strategie ontwikkelden.

8: Deel je eigen visie

Door te laten doorschemeren wat je ergens van vindt, wat je meemaakt, hoe je naar bepaalde ontwikkelingen kijkt, maak je een blog menselijker en toegankelijker – minder rozengeur en maneschijn, minder opgepoetst, persoonlijker, authentieker.

Voorbeeld: de voorzitter van RTL geeft vriendelijk maar in duidelijke bewoordingen aan wat hij van een ontwikkeling vindt. Hij gebruikt bovendien op een slimme manier een anekdote, zie punt 3.

9: Laat een ander aan het woord

Hoewel mensen in interviews natuurlijk best formeel en afstandelijk kunnen blijven, krijg je toch al snel een persoonlijk verhaal. Al was het maar omdat je wat de mensen aan de andere kant van de microfoon zeggen in spreektaal kunt weergeven. Daarmee zijn interviews al snel ‘persoonlijk’, zelfs als dat ‘persoonlijke’ niet de auteur betreft. De kunst van het interview zit hem in de gestelde vragen: input is output.

Natuurlijk ligt het voor de hand om klanten te interviewen, maar denk ook eens aan derden, zoals experts buiten je eigen organisatie. Of juist die collega die een interessant gezichtspunt heeft of een bijzonder project heeft afgerond.

 

Tip: laat je stuk altijd even nalezen door de geïnterviewde voordat je het publiceert. Dat is netter en het voorkomt dat er dingen staan die hij of zij niet zo bedoeld had.

Voorbeeld: ik word af en toe geïnterviewd door een journaliste van Sprout. Zo komt zij aan goede content en ik aan PR. Win-win!

10: maak een verslag

Verslagen zijn al heel snel persoonlijk. Een verslag is kijken door de lens van de verslaggever: jij bent degene die vertelt wat je ziet en hoort. Je kunt niet anders dan vanuit jouw unieke gezichtspunt conclusies trekken en keuzes maken in welke informatie je wel of niet in je verslag zet. Maak verslagen van bijeenkomsten, congressen, vakbeurzen – openbare bijeenkomsten waarvan de gedeelde informatie van waarde is voor jouw lezers.

Voorbeeld: in dit artikel maken medewerkers van T-mobile een liveverslag van een bezoek aan een leverancier, inclusief vele foto’s. In dit artikel dat ik op LinkedIn publiceerde, deed ik verslag van een exclusieve bijeenkomst met Adobe waar ik te gast was. Of bekijk dit voorbeeld waarin een softwarebedrijf verslag doet van een vakbijeenkomst over klanttevredenheid.

11: Spreek je lezer aan op de manier die bij hem of haar past

Praat tegen je lezer. En spreek hem of haar liever niet aan met ‘u’, tenzij het echt bij die ander past. Zelfs in formele beroepen als de advocatuur, kun je je afvragen of lezers aan willen worden gesproken met ‘u’. Misschien past het wel bij jou, maar veel belangrijker is de vraag of dat wel bij de lezer past. ‘U’ schept afstand. Maak daarin een bewust keuze.

Persoonlijk bloggen: wees een mens

Eigenlijk is het veel minder moeilijk dan het lijkt, persoonlijk bloggen. Zelfs op een blog met zakelijke doelstellingen. Het is net als met alles in de wereld van professionals die met klanten te maken hebben: verplaats je in die ander. Schrijf met aandacht voor die ander. De norm is niet langer business to business of business to consumer, maar mens tot mens!

Blog als een mens, niet als een bedrijf.

PS Toevallig op deze pagina terecht gekomen? Deze pagina is onderdeel van een 10-delige gratis blogcursus. Schrijf je hier in en ontvang iedere dag een e-mail met de volgende les.

Opdracht 6

Iedereen heeft anekdotes. Want iedereen is een mens 🙂 Beschrijf daarom 3 anekdotes in relatie tot je blog, je vakgebied, je specialisme, klantvragen of andere gebeurtenissen die je hebt meegemaakt en die kunnen dien als input voor je blogartikelen. Beschrijf wat je deed, dacht of zag gebeuren in maximaal 4 zinnen.

Anekdote 1: “Onlangs las ik in de krant dat … “

 

etc….