Zoals je in de video hebt gehoord: zoekwoorden zijn erg interessant als je een kijkje in het hoofd van je lezer wilt nemen. Wat zij intypen in Google is precies wat jij wilt weten. Want dan kun je antwoord geven op de vragen die lezen bij je lezers, in een taal die past bij je lezer.
Hieronder vind je drie manieren om aan zoekwoorden te komen.
Google autocomplete
Link: Google autocomplete
Dit is niets meer en niets minder dan zoekwoorden intypen in Google. Want door een zoekterm in te vullen op Google, krijg je suggesties te zien van woorden die andere mensen intypen als ze bezig zijn met het zoekwoord dat je net intypte.
Heel makkelijk, kortom. Maar let op: gebruik altijd een ‘anoniem’ venster in je browser om te zoeken op Google. Doe je dit niet, dan houdt Google rekening met jouw persoonlijke zoekhistorie en krijg je een minder objectief beeld. Dit doe je in de Chrome browser door rechtsboven in je browser window op de puntjes te klikken en te kiezen voor ‘incognito window’. In Explorer kies je via tools of instellingen voor ‘InPrivate browsing’.
Ubersuggest
Link: Ubersuggest.io
Op ubersuggest.io kun je zoeken op zoekwoorden die vervolgens alfabetisch worden weergegeven. Ubersuggest gebruikt Google als basis, maar het ziet er net iets anders uit.
Overigens maakt een lager zoekvolume niet uit, het schept juist kansen. Dus laat je daardoor niet van de wijs brengen.
Keyword.io
Link: keyword.io
In de video komt ook de tool keyword.io aan bod. Deze tool is ook gebaseerd op Google’s autocomplete functie en geeft dus ongeveer dezelfde resultaten, alleen ligt de focus op langere reeksen woorden. Het idee daarachter is dat je met langere zoekreeksen soms een veel kleiner maar specifieker publiek aanspreekt.
Er staat ook veel onzin in deze lijst, maar het geeft weer een andere kijk op zoekwoorden. Wie weet helpt het juist om je creativiteit aan te boren!
Opdracht
Doe onderzoek naar zoekwoorden die door jouw ideale lezer gebruikt worden rondom de onderwerpen waar jij over wilt bloggen. Gebruik de tools die genoemd zijn in de video en op deze pagina.
Welke 5 zoektermen zou jij als basis kunnen nemen voor artikelen?
- ..
- ..
- ..
- ..
- ..
NB Als je al een blog hebt met een redelijk aantal artikelen, is het ook de moeite waard om eens te kijken waar je al op gevonden wordt en daar op verder te gaan. Dat kan o.a. door te zorgen dat de Google Search Console gekoppeld is aan je Google Analytics account, als je Google daarvoor gebruikt. In de Search Console krijg je een mooi overzicht van alle artikelen en zoekwoorden die al goed gevonden worden in Google.
In de volgende les gaan we het hebben over een belangrijke vraag: hoe houd je de aandacht van je lezer vast? Want die is ongeduldig en heeft veel om uit te kiezen!
Meer lezen
Het vinden van goede onderwerpen is de kern van ieder blog. Hieronder vind je meer informatie over het vinden van zoekwoorden, maar ook een paar artikelen met onderwerpsuggesties:
- Blogonderwerpen vinden met de bestaande analytics van je website
- Hoekstenen van je website: onderwerpen en structuur voor je blog
- 40 blogonderwerpen voor bloggers zonder inspiratie
- 50 dingen om over te bloggen (voor Yvonne)
- SEMrush: met deze tool (met een gratis proefabonnement) kun je je blog echt optimaliseren voor Google met inzicht in de juiste zoekwoorden. Zie dit artikel daarover.