Je doelgroep bepalen is belangrijker dan je denkt. Het zorgt er voor dat een bepaalde groep mensen zich aangetrokken voelt tot wat je te zeggen hebt. Want schieten met hagel levert meestal maar weinig op.
Je doel bij het nadenken over je ideal lezer is om een bepaald type lezer voor ogen te krijgen. Zo kun je je met de onderwerpen van je blog richten op een specifieke groep mensen. Het maakt natuurlijk nogal wat uit of je je richt op junior of senior professionals; op startende of ervaren ondernemers; op ouders of grootouders; op juristen of op niet-juristen.
Bij de ene groep gebruik je vaktermen, bij de andere niet. Bij de ene groep weet je dat ze nadenken over pensioen, terwijl een andere groep dat nog niet op de radar heeft. Er zijn groepen lezers die graag verder de diepte in willen, maar ook groepen lezers die nog moeten beginnen met een onderwerp. Het maakt dus uit, wie die ideale lezer is.
Voor meer over het vinden van je doelgroep, zie hieronder een aantal handige links:
- Contentmarketing is niet moeilijk, je inleven in de doelgroep wel
- Bepaal je doelgroep in 5 stappen
- 10+ vragen om je doelgroep te bepalen
- Bepaal je doelgroep: zakelijke dienstverleners
Opdracht
Aan de slag? Pak je notitieblok erbij (of een word document) en beschrijf je ideale lezer:
- Wat is zijn of haar opleidingsniveau?
- Welke leeftijdscategorie heeft je lezer?
- In welke levensfase zitten je lezers?
- In welke branche werkt ze?
- Wat voor werk doet hij?
- Wat wil je lezer bereiken?
- Als je ideale lezer iets zoekt in Google, wat is het dan?
De volgende les gaat over focus: wat ga je doen om te zorgen dat je blog een duidelijke kern heeft en duidelijk herkenbaar is voor je lezer? Waar ga je het over hebben en hoe ga je het doen?