We zijn aan het einde gekomen van deze online cursus over Bloggen als een pro. Maar deze laatste tips zijn misschien nog wel het belangrijkste:
- Zorg voor vaste rubrieken;
- Gebruik links; en
- Promoot je blog.
Lezers komen niet vanzelf
Als ik iets fout zie gaan bij bloggers (vooral bij mensen die bloggen op het blog van hun werkgever of als gastblogger elders) is het het stukje promotie. Het is het allerlaatste stukje in het blogproces, maar zonder dat laatste stukje gebeurt er niets.
Vaak zijn bloggers hevig teleurgesteld over de resultaten van hun blog. Na al die moeite om iets te schrijven en het gepubliceerd te krijgen blijkt dan dat maar weinig bezoekers hun stuk weten te vinden.
Maar de enige manier om meer bezoekers op je blog te krijgen is om daar zelf voor te zorgen. Het is de blogger zelf die de meeste impact heeft.
Gebruik je netwerk
Dat komt omdat je als blogger een netwerk hebt. En dat netwerk vindt het leuker om van jou te horen dan van een bedrijf – welk bedrijf dan ook. Het is dus zaak om je eigen netwerk aan te boren om je blog onder de aandacht te brengen. Zelfs als je het lastig vind om jezelf te promoten.
De waarheid is dat het nooit erg is om je verhaal onder de aandacht te brengen, mits het iets toevoegt voor de lezer. Zolang dat zo is, en het niet alleen een promotioneel verhaal over diensten en producten is, kun je eigenlijk niet de fout in gaan.
Promoot je blog!
Behalve Facebook en Twitter is LinkdIn meestal het meest logische platform om dit te doen. Maar je kunt ook denken aan dingen als:
- Zorgen dat je bedrijf een link opneemt in de nieuwsbrief;
- Mensen die mogelijk interesse hebben een e-mail of privéberichtje sturen om ze te wijzen op de link;
- Een link naar je blog (-artikel) opnemen in je e-mailhandtekening;
- Je blogartikel toevoegen aan je LinkedIn-profiel onder ‘media’ of in de profieltekst; of
- Een link naar je blog posten in relevante Facebook- en LinkedIngroepen.
Artikelen die het goed doen, doen dat nooit zo maar. Behalve de sporadische toevalstreffer zit er meestal een fanatieke auteur achter die overal probeert te zorgen voor lezers.
Opdracht
Maak een overzicht van de kanalen die je tot je beschikking hebt om je blog onder de aandacht te brengen van lezers. Denk niet alleen aan kanalen als LinkedIn, maar ook aan de kanalen van je bedrijf, van je netwerk, je emailhandtekening, etc.
- voorbeeld: een update op mijn LinkedIn-profiel met de link naar mijn nieuwe blog
- .
- .
- .
- .
5 manieren om mijn blog te promoten:
Verder lezen?
Als je je maar in 1 ding verder verdiept, is dit een goede keuze. Want het promoten van je blog heeft alles te maken met personal branding. Blogs worden vooral goed gelezen als de blogger er zelf achteraan gaat. Hieronder vind je meer informatie.
- 10 manieren om je blog te promoten
- Hoe krijg je meer lezers op je blog?
- Hoe krijg je op social media bereik buiten je eigen volgers?
- Je blog promoten: 3 slimme tips uit twitterchat #blogpraat
- Je blog promoten in een artikel over blogs promoten
Dank voor je deelname
Ik hoop dat je iets gehad hebt aan de cursus (laat het me vooral weten via een mailtje of via het formulier. Beiden vind je onder contact. En vooral hoop ik dat je plezier krijgt en houdt in het bloggen.
Verder lezen? Mijn boek Bloggen als een pro is in 1 uur uit te lezen en geeft je nog meer tips en ideeën voor het bloggen. De derde, geheel herziene druk is net verschenen met veel up to date voorbeelden.
Tot slot: als je denkt dat deze online cursus ook iets is voor collega’s, vrienden of familie, stuur ze dan naar deze pagina! Dankjewel!