Be the book

Zoals je misschien wel (of niet) gemerkt hebt, zit ik midden in de aanloop naar de lancering van mijn boek. Bezig met een boekwebsite, rebranden van mijn e-mailnieuwsbrief, overal aankondigen dat mijn nieuwe boek er aan komt …

Ik wil niet zeggen dat het erg gepland was (want dan was het allemaal al af). Het komt eigenlijk vooral voort uit het natuurlijke ritme van zo’n boekenschrijfproces. Je schrijft het en praat daarover, je interviewt mensen en praat daar over, je vertelt op je blog waar je mee bezig bent. En als je dan het eerste exemplaar in handen hebt, tsja, dan heb je het daar natuurlijk ook over.

Dat natuurlijke momentum is hét momentum, als ik er zo over nadenk. Als je zoveel online bent als ik en op zoveel online plekken met mensen praat en aanwezig bent, dan is het logisch dat je dat momentum kunt pakken door gewoon te delen waar je staat. Geen marketingplan voor nodig.

(overigens ben ik wel aantekeningen aan het bijhouden over wat ik aan het doen ben, zodat ik daar over kan bloggen en – wie weet – anderen mee kan helpen. want het gaat allemaal een beetje hap-snap bij mij, maar het werkt wel!)

Een boek is hard werken

Het punt is: je schrijf zo’n boek in je eentje (in mijn geval althans). Het is een eenzaam proces waar je geen feedback op krijgt. Pas als je boek de wereld in gaat, gaat het écht leven. Het moment dat je boek in de winkel ligt, dat is het moment waar je naar toe leeft.

Maar een nieuw boek de wereld in sturen betekent ook dat je keihard aan de slag moet. Mijn nieuwe boekwebsite natuurlijk, want in het boek verwijs ik naar allerlei url’s met extra informatie op een aparte website. Dus die moest ik even in elkaar zetten (ook daarover houd ik aantekeningen bij, zodat anderen mijn stappen gewoon kunnen volgen eventueel).

Verder heb ik voor het eerst in mijn leven een webbouwer (mijn favoriete) ingeschakeld om eljadaae.nl een makeover te geven. Meestal doet mijn webbouwer (eigenlijk een webbouwster) alleen de kleine maar moeilijke klusjes voor mijn site en doe ik zelf het design. Maar het was een rommeltje. En het leek me goed om het voor de lancering op orde te krijgen.

En natuurlijk moet je zorgen dat je je marketingplannen op orde hebt, eventueel een nieuw aanbod hebt dat past bij je boek, met mensen mailen en bellen over podcasts, blogs en interviews, en nog veel meer. ‘Outreach’ mensen, belangrijk!

Maar het belangrijkste proces rondom je boek is er eentje dat je van tevoren moeilijk kunt bevatten. Vanaf het moment dat je boek er is, bén je dat boek.

Be the book

Als je een boek schrijf, word je eigenlijk dat boek. Of je nu wilt, of niet. Vanaf nu word je geassocieerd met je titel en de inhoud van je boek. Zo is het. Als het goed is.

Opeens ben je Elja, auteur van Super social. In plaats van Elja, social media expert, of Elja, de oprichter van #blogpraat. En dat is echt even schakelen. Want tot die tijd was je boek iets tussen jou en je editor en uitgever en vormgever en misschien een paar proeflezers. Het boek bestond voornamelijk in je eigen hoofd. Maar als het in de winkel ligt, is het van iedereen. Áls je daar hard genoeg voor werkt en mensen weet te bereiken, althans. En als het van iedereen is, ben jij opeens dat boek.

Wat ik me realiseerde, de afgelopen dagen (sinds ik het eerste exemplaar in handen kreeg en het daarover had op Instagram, Facebook en LinkedIn en zoveel enthousiaste reacties kreeg), is dat je dat proces maar beter kunt omarmen. Je kunt maar beter overal je achtergrondfoto veranderen en je nieuwsbrief hernoemen en je boek toevoegen aan je LinkedInprofiel en in je presentaties zetten en er voor gaan. Bescheidenheid en half gedoe, dat schept alleen maar onduidelijkheid.

Door het boek te worden, pak je het momentum. En dat is nodig. Want als je een boek schrijft, als je denkt dat je iets te zeggen hebt dat het lezen waard is, dan wil je eigenlijk toch ook dat het zoveel mogelijk gelezen wordt.

En dat kan ook.

Als je maar onthoudt…

B E  T H E  BO O K!

 

PS De #canvaroulette continues. Handig hoor die sjabloontjes van Canva 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.