Deze week ga ik het proberen mensen: een advertentie op Instagram.
Vraag me niet waarom ik wil adverteren op Instagram.
Of vraag het me maar wel.
Het antwoord is: ik wil weten hoe het werkt.
Ik heb niets te verkopen maar ik wil begrijpen hoe het moet.
Ik heb me te lang niet meer met advertenties op Facebook en Google bemoeid, zo lang dat ik niet meer weet hoe het moet en dat is stom.
Bovendien geef ik binnenkort een paar trainingen over o.a. Instagram en dan wil ik ondervonden hebben of het moeilijk is. En hoe de power editor van Facebook ook alweer werkt.
En op wie je je Instagram advertenties kunt richten.
Het is zo makkelijk om vanuit theorie te praten.
Maar steeds vaker merk ik dat het de praktijk is die maakt dat je anderen echt kunt helpen.
In een survey die binnen een van mijn partnerbedrijven (rondom e-learning) was rondgestuurd aan collega’s, over social media, was advertising een van de voornaamste onderwerpen.
Niemand was van plan om het echt zelf te gaan doen. Maar iedereen wilde weten hoe het werkt en wat het kan betekenen voor hun eigen afdeling, doelstellingen, social media strategie.
Ik ook. Ik wil ook weten hoe het werkt, zelfs als ik in de praktijk liever aan mensen overlaat die er echt verstand van hebben en het snelst het beste resultaat kunnen bereiken.
Nu de Instagram feed schijnbaar onderhevig is aan een algoritme en advertenties, zijn er veel klachten.
Naar ik hoor zijn er mensen wiens feed overspoeld wordt door adverenties. Maar ik ben daar niet een van.
Ik denk dat mijn profiel niet interessant is voor adverteerders. Mogelijk omdat het vooral adverteerders betreft die in de lifestyle-branche zitten? En ik heel weinig interesse heb in sport, make-up, kleren, vakanties, yoga, schoenen en andere lifestyle-producten?
Mijn volwassen huisgenoot (onze au pair), die onder de 40 is en vrouw, krijgt wél advertenties te zien.
We keken net even naar feed. En inderdaad:
3e foto: Desenio (posters & art prints), omdat ze kunstinkaart volgt
11e foto: Libresse
13e foto: Rabobank (hoe een vakantiehuisje een Friese boerderij werd)
24e foto: Konica Minolta
35e foto: Colgate Nederland (Yara Michels van ChapterFriday)
Om de 11 foto’s zit er een advertentie in haar feed.
Ze kan ze makkelijk herleiden. Ze volgt veel artistieke accounts, veel concertlocaties, ze houdt van ‘lettering’ en posters en Amsterdam.
Ik weet niet waarom ik geen advertenties krijg. Ik weet ook niet of ik ze nu niet krijg of nooit gekregen heb.
Ik kan me voorstellen dat veel adverteerders zich richten op vrouwen onder de 40 – en daar hoor ik niet bij. Alleen moet ik nog ontdekken of je uberhaupt kunt targetten op vrouwen onder de 40 en boven de 40!
Vandaar mijn interesse in adverteren op Instagram.
Ik wil weten wat er kan.
Ik wist bijvoorbeeld niet zeker of je ook bestaande foto’s kon promoten. Wat de opties zijn: ‘like my page’, of gewoon meer interactie op een bepaalde post.
In welke mate je de volgers van concurrenten kunt targetten en hoe de accounts die mensen volgen, je advertentiebeleid kunnen bepalen.
We zullen het gaan zien.
Eerst even die Facebook Power Editor uitvogelen.
- Zo verwijder je al je Facebookberichten en opmerkingen (en meer) - 19 april 2025
- Wat blogs leuk maakt - 18 april 2025
- Waarom je blogtitels beter moeten en ook waarom haast geen goed idee is - 15 april 2025
ik ben boven de 40 en krijg wel degelijk advertenties te zien, ik denk dat ook bij mij ongeveer 1 op de 10 foto’s een gesponsord item is. En nee, ik heb geen enkele interesse in lifestyle achtige producten en volg vooral kunstenaars//fotografen 😉
Succes met je experiment!
Ik weet niet waarom ik ze niet krijg! Ik heb ze uitgezet … maar hoe?!