We zijn zelf de schakel

LinkVandaag gaf ik een presentatie over social media, voor een non-profit. Social media, maar dan vooral over de rol die we allemaal kunnen spelen voor het goede doel, op social media. En over de kracht van een vinger. Van een muisklik of (in het geval van de smart phone) een tikje van je vinger.

Iedere like

Een tikje, dat is alles dat nodig is om de kans dat meer mensen je boodschap te zien krijgen te vergroten.

Iedere like, comment en share vergroot de kans dat je update een groter bereik krijgt. Dat meer mensen hem zien. Dat meer mensen gaan liken. Dat meer mensen je boodschap gaan zien en wie weet, je pagina actiever gaan volgen (of je Instagram account…wat dan ook).

Slacktivisme

Je zou kunnen zeggen: het is slacktivisme, dat ‘liken’ van de updates van Goede Doelen. ‘Actie voeren voor luiwammessen’, noemen ze het hier mooi (om vervolgens te concluderen, wetenschappelijk, dat het wel degelijk impact heeft). Een hashtag, like, retweet of share op Facebook, is dat alles wat we nog in ons hebben?

‘Vroeger gingen we gewoon de straat op, protesteren!’, zei iemand vandaag. En dat begrijp ik, die frustratie. Dat het lijkt alsof mensen niet meer bereid zijn om de straat op te gaan.

Facebook iPhoneMaar de wereld is veranderd. En als je mensen niet de straat op krijgt, kun je in ieder geval proberen om ze te motiveren om hun online macht te gebruiken. De macht van een vinger op een smartphonescherm.

Ik zag wat sceptici in de zaal. Want wat heb je nou aan een facebookpagina voor je lokale groepje met 200 fans? Een update waar maar 10 likes op komen?

Wie het kleine niet eert…

Niet iedere Facebookpagina hoeft 5.000 of 100.000 fans te hebben om impact te hebben. De mijne heeft er nog geen 500. Maar als ik, zoals gisteren, een vraag stel via mijn pagina, krijg ik van 8 mensen (waarvan ik helft echt ken) zo maar input. En die acht mensen zijn voor mij net zo waardevol als 1.000 mensen voor een andere Facebookpagina zijn.

Social media voor kleine bedrijven, voor lokale organisaties, voor individuele personen met een boodschap, is een langer termijnstrategie. En alle beetjes helpen. Alle ‘fans’, volgers, abonnees zijn waardevol. Iedere like, comment, retweet en share is de weg naar meer betrokkenheid en meer bereik.

We zijn zelf de schakel. Dus gebruik je like met impact. 🙂

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts