Werf je fondsen – of beloftes?

image

Wij zijn lid van het Shedd aquarium in Chicago, een prachtig en heel groot aquarium inclusief dolfinarium. Zoals veel grote non-profits in de VS, hebben zij (zo te merken) een groot en heel professioneel team om leden en fondsen te werven.

Fondsenwerving 101

Zojuist kreeg ik dan ook een meneer aan de telefoon die mij vertelde dat ze zo blij zijn met mijn lidmaatschap (…). En dat hij het graag met mij wilde hebben over het ’Making Waves’ programma,, een fondsenwervingscampagne voor grootscheepse renovatie. Of ik donateur wilde worden door 2.500 dollar aan het Making Waves fonds bij te dragen?

En wat een boel voordelen zou ik daarmee verdienen! Het eerste, en kennelijk meest succesvolle, argument is dat mijn kinderen (of ’de kinderen die mij na staan’) hun naam vereeuwigd zouden zien in de binnenkort te verschijnen muurschildering in de Polar Zone, een speciaal voor kinderen ingerichte afdeling van het aquarium. Het woord ‘familiegeschiedenis’

werd zelfs in de mond genomen. Verleidelijk, hoor.

Maar er was meer – een jaar lang VIP parking, een exclusieve behind-the-scenes rondleiding, uitnodigingen voor exclusieve events, een jaarlidmaatschap, etc. etc.

Betalingsmogelijkheden helpen de verkoop, ook voor een goed doel

Het mooiste vind ik dat er vervolgens een stortvloed van betalingsmogelijkheden komt. Gespreid, met credit card, zonder credit card, per maand, in drie jaar af te betalen. En, de top, als ik wel wil maar op dit moment geen credit card wil opgeven, kan hij een ’pledge’ noteren. Wat dat is? Geen idee. Maar er bekroop mij het gevoel dat het wel eens bindend kon zijn.

Maar misschien kon hij me er volgende week even over terugbellen, als ik mijn echtgenoot heb gesproken? Ik vertelde hem vriendelijk dat ik, als ik geïnteresseerd was (en dat was ik! Het klonk allemaal zo aantrekkelijk! Maar 280 dollar per maand, en VIP parkeerplekken!!), ik pas in augustus iets zou ondernemen omdat dan mijn abonnement afloopt.

Geen geld? Dan beloof je toch geld?

Geen probleem, hoor. Hij zou me wel even de pledgeformulieren toesturen en dan ..belofte…administratie.. augustus…pledge… geen probleem. (…). Nou, zei ik, ik weet niet precies wat dat betekent, maar als het betekent dat ik me op dit moment ga vastleggen, dan liever niet. Ja, dat betekende het wel, een pledge. (…).

Dus. Hij belt me volgende week terug, de Shedd-meneer. Ik probeerde nog te zeggen dat ik zelf wel zou bellen of mailen, maar nee – de vriendelijke en aandringende medewerker zei dat het geen enkel probleem voor hem is, hij belt de hele dag mensen, hij doet het graag. Dus tot volgende week.

Onthouden: Als je geen geld hebt, dan BELOOF je toch gewoon geld? Pledging, heet dat. Mooie marketingtruc – want belofte maakt schuld.

PS Ook ‘pledgen’ voor de Belugadolfijntjes (er is net een kalfje geboren – dat moet reden genoeg zijn!)? Zie de website van het Shedd of bekijk het babydolfijntje)…

Picture by David Paul Ohmer

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.