Wat een conferentie over online business met je kan doen

Na veel wikken en wegen besloot ik deel te nemen aan een conferentie die dit weekend plaats vond. En je zou het niet verwachten van een conferentie over ‘online business’, maar de meeste dingen die ik het afgelopen weekend op  SOBcon geleerd heb, gingen over mezelf (voor meer informatie over sobcon, zie hier).

Ik weet niet wat ik verwacht had – misschien iets meer techniek, platforms en voorbeelden van online business modellen. Maar achteraf gezien was dat helemaal niet wat ik nodig had. Sobcon heeft mij antwoord gegeven op essentiële vragen waarvan ik helemaal niet wist dat ik ze had!

Met als thema ‘leadership’ had ik kunnen verwachten dat de insteek eerder ‘persoonlijke ontwikkeling’ dan ‘techniek’ zou zijn, natuurlijk, maar uit het programma was me niet helemaal duidelijk geworden hoe of wat de bedoeling was. Des te groter de verrassing…

De nadruk in de presentaties, discussies en interviews met bekende online & social media goeroes lag sterk op de vraag hoe al die mensen succesvol zijn geworden met hun (online) business. Wat ze gebracht heeft tot waar ze vandaag zijn, hoe ze het aangepakt hebben, wat ze voor verdere plannen hebben.

Opvallend was dat bij (bijna) allemaal de ‘story’ centraal stond: hun persoonlijke verhaal. Of ze nu een reeks succesvolle online bedrijven hebben, of wereldberoemde bekende sprekers & schrijvers waren, hun presentaties gingen over de momenten in hun leven waarin ze van richting veranderden, vanuit tegenslag of vanuit kansen.

Allemaal stelden ze de vragen die ik mezelf ook stel: wat wil je? Wat maakt je uniek? Wat is je passie en hoe kun je daar je werk van maken? Hoe ga je het aanpakken? Wat zijn de patronen in je leven die je hier gebracht hebben? Wie zijn je voorbeelden geweest?

Voor mij kwam het antwoord op veel van die vragen toen ik me iets realiseerde. Herinnerde, eigenlijk. Namelijk dat het zo lang als ik me kan herinneren mijn droom was om anderen te helpen. Om iets bij te dragen aan de wereld. Het is de reden dat ik destijds rechten ging studeren (ik associeerde het recht met ‘rechtvaardigheid’! Inmiddels heb ik daar een ietsje cynische kijk op ;-)). En hoewel ik altijd veel vrijwilligerswerk heb gedaan is die droom en dat pad toch een beetje op de achtergrond geraakt.

Ik zat de eerste dag van de conferentie aan tafel met Mark, en dat was een van de redenen dat mijn ogen open gingen. Mark, zelf ooit van hot shot TV executive naar dakloze gegaan, heeft een blog waarop hij daklozen in de VS een gezicht geeft (je vindt Mark op Twitter als @hardlynormal). Hij doet dit door daklozen te interviewen en deze korte filmpjes op zijn blog te publiceren. Heel toepasselijk heet zijn blog www.invisiblepeople.tv.

Daarnaast heeft hij een website gemaakt, gericht op daklozen, waarop hij uitleg hoe je social media kunt inzetten. Natuurlijk rijst dan de vraag of daklozen toegang hebben tot internet. Zijn antwoord was: ‘Als jij morgen je huis uit moet, wat is dan het eerste dat je meeneemt?’. Je laptop, dus. Je vindt de website hier: www.wearevisible.com. Kijk vooral ook hier om de verhalen te lezen van mensen die op de straat leven, en hoe social media hun leven verandert.

Voor mij was het verhaal van Mark een echte eyeopener. Het internet, en social media in het bijzonder, kan zoveel betekenen voor mensen. Ik sprak bijvoorbeeld ook met een jongen wiens moeder net was overleden aan kanker, en die zo graag een iPad had gewild. We vroegen ons af of hij niet een project kon starten om, met behulp van iPads, de wereld dichterbij te brengen voor mensen die aan bed gekluisterd zijn.

Of een blogger die zich druk maakt om de spaanstalige bevolking van de VS, wiens kinderen kansen missen in het onderwijssysteem omdat hun ouders onvoldoende kennis hebben van de mogelijkheden. En een gedreven vrouw die middelbare scholieres laat kennis maken met (groen) ondernemerschap zodat ze meer kansen hebben in de wereld (zie hier de facebookpagina).

Dit is misschien niet de les die de meeste mensen van Sobcon hebben meegenomen. Je komt naar Sobcon om inspiratie op te doen voor je zaak of het bedrijf waar je voor werkt, om die stap te gaan zetten naar ondernemerschap, om te begrijpen hoe je communities bouwt, of in sommige gevallen ook om zoveel mogelijk contacten op te doen die je verder kunnen helpen om je droom te bereiken.

Maar dit was voor mij de rode draad. Een draad die prachtig aansluit bij een thema waar ik al langer mee bezig was – zie ook de website van twitterchat #blogpraat. Over de lessen die ik heb geleerd over mijn eigen werk en onderneming – en wat jij daar misschien mee kunt – volgende keer meer!

PS: Wat waren dan die essentiële vragen waarvan ik niet wist dat ik ze had? Nou – ‘Waar ben je al je hele leven het meest gepassioneerd over?’ en ‘Hoe kan ik het verschil maken’, om maar wat te noemen…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

ernohanninkreply
mei 02, 2011 at 11:05 AM

Ik ben blij dat je er bij was Elja. Het was opnieuw een ontdekkingsreis ook voor mij.

Eljareply
mei 02, 2011 at 02:05 PM
– In reply to: ernohannink

Dank voor al je enthousiasme – zonder was ik nooit op Sobcon beland! 🙂

Anoniemreply
mei 02, 2011 at 09:05 AM

Als je blogt kun je je passie teruglezen:-)

Eljareply
mei 02, 2011 at 02:05 PM
– In reply to: Anoniem

Ha! Thanks!! Ik geloof dat ik de passie en drive voor bloggen ook weer helemaal terug heb!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.