Waarom welgemeende service verkoopt

Wie mij kent, weet dat ik niet van schoenen houd. En ook niet van make-up (gebruik ik niet). En ook niet van crèmes en gedoe. Met moeite heeft mijn moeder, die er verstand van heeft, me overtuigde van het nut van een gezichtscrème. Dus die gebruik ik nu wel. Sinds een paar jaar. 🙂

Maar heel soms krijg ik de geest. En in dit geval zei die geest: je hebt een bodyscrub nodig. Het was een van de laatste dingen op mijn vakantiekooplijstje. Dus ik rende net, toen de rest van mijn familie aan de borrel ging, even de Rituals in (in Heemstede). Omdat ik die toevallig zag.

Nu weet ik dat de Rituals heel duur is. En heel luxe voelt. Ik ben er wel eens met mijn schoonzus geweest – die wél verstand heeft van mooie spullen en goede producten.

Dus ik was natuurlijk een beetje sceptisch. Ik vond de scrubs en vroeg me af of ik echt 17,50 kon en wilde betalen voor een pot met zout of suiker.

Maar dat was voordat ik vroeg aan de enthousiaste verkoopster vroeg wat nou een goede keuze was. Ze werd nog enthousiaster toen ze ontdekte dat ze met een niet-gelover te maken had. Of ik de waterbar ook kende (of zoiets)? Nee, die kende ik niet. Ze greep me bij de arm en nam me mee. Om me vervolgens 10 minuten lang te laten zien hoe je nou zorgt dat je huid mooier en gladder en jonger en gezonder wordt.

Toen ze klaar was met mijn ene hand (zwarte zeep, scrub, moddercreme en olie) was het inderdaad ongelofelijk. Er was een duidelijk verschil met mijn andere hand, die veel meer lijntjes had.

Nu maken lijntjes me niet zo veel uit, zoals je begrijpt. Maar ik was toch overtuigd.

Dat kwam ook door de verkoopster. Ze was superaardig en ze stond bijna te springen van enthousiasme. Weer een drukke vrouw die zichzelf niet de tijd gunt om zichzelf lekker te verzorgen!!

Als een vrouw met een missie bleef ze uitleggen en demonsteren. En ze was net zo goed bereid om me goedkopere alternatieven aan te bieden. Net zo’n grote glimlach.

En met de tijd – ik ben wel 20 minuten in de winkel geweest denk ik. Ze had alle aandacht voor me. Hoe vaak maak je dat nou mee??

Toen ik mijn tasje net uitpakte zag ik dat ze er zelfs nog een minipotje met een beetje van de creme in had gedaan die ik niet had gekocht. Zodat ik het alsnog kon proberen.

Ik verliet de winkel met veel te veel producten voor veel te veel geld. Maar wel met het gevoel dat ik het waard was. Dat ik mezelf best een keer mag verwennen.

En opeens begreep ik ook waarom ik in alle winkelstraten Rituals-winkels zie verschijnen, waar andere winkels het onderspit delven.

Oprechte service is nooit uit de mode.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Theareply
juli 02, 2017 at 10:07 AM

Als jij bij Rituals binnenstapt wordt je behandeld als de koningin, en dat wil toch iedereen wel.
Heb je geen thee aangeboden gekregen ?

Elja Daaereply
juli 03, 2017 at 09:07 PM
– In reply to: Thea

Hmmm nu je het zegt … misschien wel! Ja! Ik heb het alleen afgeslagen. Wel heel tof hoor. Alleen al dat iemand de tijd voor je neemt.

Leave a reply