Bloggen voor ondernemers: 4 redenen

bloggen

Bloggen voor ondernemers? Moet en ondernemers dan bloggen? Natuurlijk moeten ze dat.

Ik had vandaag een gesprek met een ondernemer. Iemand waarvan ik diensten afneem. Het gesprek kwam op bloggen (het gesprek komt bij mij altijd op bloggen, als ik mede-ondernemers spreek).

Waarom je moet bloggen? Ze zag het niet zo, eerst.

Dan moet je net mij hebben. Het is mijn stokpaardje. Natuurlijk moet zij bloggen. Iedere ondernemer moet gaan bloggen.

Waarom?

Omdat iedere ondernemer geld wil verdienen. En bloggen kan je daarbij helpen.

1. Bloggen verbetert je vindbaarheid in de zoekmachines

vindbaarheidJe kunt een aversie hebben tegen internet en je website een crime vinden. Je bent niet de enige ondernemer die het zo voelt. Maar de waarheid is dat je klanten, of het nou consumenten zijn of zakelijke klanten, wél blij zijn met het internet. Ze zoeken online naar informatie.

Als jij met je website antwoord weet te geven op de vragen waar je doelgroep mee worstelt, of je doelgroep weet te entertainen op een manier die bij hen en jou past, of het zo weet te doen dat je eenvoudig hoog in de zoekresultaten staat als mensen bepaalde, relevante zoekwoorden invullen (liefst zoekwoorden met een koopintentie, natuurlijk), dan helpt dat je zaak direct.

Een blog waar je

  • regelmatig nieuwe content plaatst (of laat plaatsen)
  • rekening houdt met je doelgroep, zoekwoorden en
  • een klein beetje met de regels rondom zoekmachineoptimalisatie,

daarmee kun je je online positie alleen maar versterken.

2. Bloggen helpt je om potentiële klanten te overtuigen

hoofdStel, die potentiële klant heeft over je gehoord. Of je site gevonden via de zoekmachines. Wat ziet hij of zij dan? Hoe weet hij of zij dat jij biedt wat hij of zij wil hebben? Dat je betrouwbaar bent? Dat je goed bent? Dat je doet wat je belooft?

Overtuigen zit hem niet in schreeuwende praatje en gillende banners. Wist je he? Houden mensen niet van.

Overtuigen zit hem in:

  • Antwoorden geven op de vragen die zo’n potentiële klant in zijn of haar hoofd heeft over jouw product, dienst, proces, voorwaarden en portfolio
  • Antwoorden geven op problemen waarvoor jij een oplossing biedt
  • Laten zien hoe je het met andere klanten hebt aangepakt
  • Laten zien wie jij bent en wie er eigenlijk werken bij jouw bedrijf
  • Laten zien hoe jullie als onderneming kijken naar je vakgebied, hoe jullie voorop lopen, hoeveel passie jullie hebben voor jullie producten en diensten
  • Laten zien hoe goed je relaties zijn met klanten en leveranciers
  • Delen hoeveel enthousiasme je voelt voor wat je doet.

Ook hier is een blog een prachtig middel voor. Want een blog is minder formeel dan een bedrijfsfolder of een corporate website. Het is een minder strak keurslijf waarvan lezers accepteren dat je dingen persoonlijk maakt, dat je niet zo formeel schrijft, dat je eens iets anders laat zien dan je promopraatje.

3. Bloggen is de leukste vorm van marketing

Aandacht is de nieuwe valutaJaja. Je bent een drukke ondernemer. Je hebt geen tijd voor al dat gedoe. Je hebt al nieuwsbrieven en direct mailings en een advertentie in je plaatselijke courantje. Plus een bureautje dat advertenties voor je plaatst op Google

Alsjeblieft. Hou op, schei uit. Druk. Gedoe. Bah.

Luister: bloggen hoeft niet veel tijd te kosten. Sterker nog, hoe meer je het doet, hoe sneller en beter je wordt.

Je hoeft geen topschrijver te zijn (je kunt er trouwens altijd eentje inhuren. of je laat je interviewen en laat dat uitwerken, kan ook). Je kunt ook gewoon 20 vragen van klanten opschrijven en daar 20 stukken over schrijven. Ze hoeven niet lang te zijn.

Je kunt lijstjes maken met de leukste, de beste, de handigste, de mooiste… locaties, tools, tips, vragen, producten…

(hier nog een heleboel andere ideeën voor mogelijke blogonderwerpen. En hier nog meer)

Bloggen is leuk, mensen. Bloggen is leuk.

Je kunt fotobloggen, eventverslagen maken, laten zien wat je opvallend vond op de vakbeurs waar je was, lijsten maken de nieuwste trends op je vakgebied.

En terwijl je lekker schrijft en deelt en vertelt hoe je naar de wereld kijkt, wat je opvalt en hoeveel je weet, doe je aan marketing.

Mooier wordt het niet, aan marketing doen.

4. Bloggen is de goedkoopste vorm van marketing

geen geld geen tijd toch doen

Met een blog op je website ligt de wereld aan je voeten. En het kost je niets. Toegegeven, sommige ondernemers hebben geen tijd, dus tijd is geld. Maar ook toegegeven: sommige ondernemers zouden hun tijd best beter kunnen besteden. Of ze hebben zelfs tijd over.

Zet je Facebook-account gewoon een tijdje on hold. Stop even met tijd verdoen in webshops. Kijk een TV-programma minder.

(Marcel van Driel beschrijft dat prachtig in zijn boek ‘Geen geld, Geen tijd, Toch doen‘ – geen aff link!, waar ik zelf overigens prominent in sta, yessss! Hij heeft het o.a over de tijdvinder, oftewel eens echt bij te houden wat je nou de hele dag (ver) doet)

En deel wat je weet.

Marketing was nog nooit zo makkelijk. Je hoeft er (als je het zelf doet) niemand voor te betalen. Geen bureau voor in te huren. En alles wat je toevoegt aan je site, geeft je online positie meer waarde.

Bloggen is investeren in de waarde van je merk, online.

Dus bloggen is nooit een weggegooide investering.

(behalve als je je hele blog offline haalt omdat je het over een andere boeg gooit. Ik kijk naar jou, Patty! )

Je kunt trouwens ook je collega’s vragen om mee te werken. Je kunt je klanten en leveranciers betrekken.

Stel nou dat 2 mensen in je bedrijf twee uurtjes per week zouden besteden aan een blog. Dan had je al snel 1 of zelfs twee nieuwe blogposts per week.

Gratis marketing, mensen.

5. (toegift) Het hoeft niet perfect

online leren videos makenHet handige aan een blog is: het hoeft niet perfect. Mensen verwachten helemaal geen perfectie! Ze verwachten iets persoonlijks. Iets leuks. Iets handigs.

Eerlijk gezegd: al doe je niet meer dan delen wat jij weet, antwoord geven op al die vragen van klanten, dan ben je al aan het scoren. Dan maak je potentiële klanten en bezoekers al blij.

Als je dan ook nog wat afbeeldingen toevoegt, een beetje oefent met schrijven, af en toe een collega aan het woord laat, een beetje op de opbouw van je stuk en zoekwoorden let, dan ben je eigenlijk al klaar.

Niet perfect. Wel leuk.

Alle ondernemers zouden moeten bloggen.

Echt.

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Petrareply
augustus 04, 2015 at 10:08 PM

Helemaal mee eens 😀

Elja Daaereply
augustus 19, 2015 at 08:08 PM
– In reply to: Petra

Haha! Ik wist dat je dat zou vinden! :))

Richardreply
augustus 01, 2015 at 07:08 PM

Helemaal mee eens 🙂

Elja Daaereply
augustus 02, 2015 at 09:08 PM
– In reply to: Richard

Check! 🙂

Charlotte Meindersmareply
juli 29, 2015 at 04:07 PM

Eensch. punt. Wist je al.

Elja Daaereply
juli 29, 2015 at 09:07 PM
– In reply to: Charlotte Meindersma

Wist ik! :))

Leave a reply