Waarom nabijheid ook in de online wereld belangrijk is

IMG_2478

Nabijheid. Mooi woord.

Kijk maar naar de foto: mensen zoeken nabijheid.

Omdat het belangrijk is voor mensen, een basisbehoefte eigenlijk, heeft het  relevantie voor iedereen die online iets wil bereiken.

‘Nabijheid’ blijft key.

Ik kwam er op omdat ik per email een uitnodiging voor een buurtborrel naar mijn vrienden uit de buurt wilde sturen en me realiseerde me dat ik van de meeste het emailadres niet heb. Van sommige buren heb ik niet eens een telefoonnummer. Hoef ook niet, want ik kan gewoon langslopen. Met de meeste communiceer ik via whatsapp, als ik ze niet zie maar wel iets wil vertellen.

Als mensen letterlijk vlakbij zijn, hoef je hun online adres niet te kennen.

Of toch?

Het zette me aan het denken over de rol van nabijheid in mijn werk als digitaal strateeg. Over hoe dichtbij je eigenlijk bent bij je klant. Hoe dichtbij je voelt voor een klant. Of geografische nabijheid nog relevant is of dat je die relevant kunt maken.

Laten we eerlijk zijn: je kunt fysiek in een winkel staan waar niemand tegen je praat en een minder warm gevoel krijgen dan dat gevoel dat je krijgt als je chat contact hebt met iemand die vanuit India dat probleem met je iPhone weet op te lossen.

Over de vraag hoe de online wereld je kan helpen klanten in je nabijheid te te vinden, binden en bereiken, denk ik al heel lang na (boek over geschreven! Tsja. Zie hier).

Maar eigenlijk komt het thema nabijheid vs online overal terug.

Neem nu mijn internetverbinding. Via de kabel. Die door de nabijheid van mijn buren met dezelfde provider niet goed genoeg is. Zodat ik ga overschakelen naar een nieuwe internet- en TV-aanbieder die me gewoon mijn eigen vezelopritje naar de internetsnelweg geeft (in plaats van een kabelbaantje door alle huizen waarvan de snelheid afneemt naarmate er meer mensen aan gaan hangen). Fysieke nabijheid kan ook nadelig zijn 😉

Online leren geeft de term nabijheid ook een hele nieuwe dimensie.

Als je een online training volgt, wil je geen afstand voelen. Of je je online toch nabij kunt voelen ook al ben je ver weg, dat is de vraag. Zo leer ik steeds meer over hoe je webinars zo in kunt richten dat deelnemers zich daadwerkelijk betrokken voelen en dus ook de stof beter opnemen.

Want het handige van online leren (webinars, online trainingen of andere vormen) is juist dat je NIET nabij hoeft te zijn. Dat scheelt geld, tijd, kosten en milieu. Maar je neemt een beter op als de docent en mogelijk ook je medestudenten dicht bij voelen. Want we zijn sociale dieren.

Hoe houd je de warmte van nabijheid vast als je fysiek niet in elkaars buurt bent? Wat is daar voor nodig?

En wat is bij online leren de rol van asynchroon communiceren? Wat betekent het voor ons als mensen die samenwerken? En heeft het iets met ‘nabijheid’ te maken?

Nabijheid is een dingetje, online. Relevanter dan je denkt.

Ze zeggen: een goede buur is beter dan een verre vriend.

Maar online kan een verre vriend (of zelfs een volslagen vreemde) meer gaan betekenen dan die nabije buur.

Misschien is nabijheid uiteindelijk meer een gevoel?

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Aleidreply
augustus 22, 2015 at 12:08 PM

Klopt, maar nabijheid is natuurlijk ( als economisch geograaf dan natuurlijk) niet alleen geografis he nabijheid, ook sociale, institutionele en cognitieve nabijheid spelen hierin een enorme rol. Wie worden wel gedeeltelijk beïnvloedt door fysieke/geografische nabijheid, maar niet alleen maar. Daarom is nabijheid online ook een wezelijk onderdeel van sociale nabijheid ook in real life. Ik ben momenteel op een cong re s wat de hele dag over dit soort dingen gaat! Heerlijk!

Elja Daaereply
augustus 24, 2015 at 11:08 AM
– In reply to: Aleid

Oh wat cool! Het is zo’n interessant onderwerp….!!!

jacob janreply
augustus 19, 2015 at 09:08 PM

Kom ik net na dit te lezen, een bericht van Margreet tegen, die al een hele week aan het klooien is me haar nieuwe scanner (voor Kobe, o.a.)

Na 4 dagen downloaden, verwijderen, troubleshooten en op en neer rijden naar Rotterdam eindelijk mijn nieuwe scanner A3 formaat aan de praat gekregen. Met hulp uit Taiwan smile-emoticon . Nog niet 100% maar ik kan scannen!
Nu steeds meer eigen baas *Verwonderfabels met eigen office*

Elja Daaereply
augustus 24, 2015 at 11:08 AM
– In reply to: jacob jan

Pfff…tsja. Ik heb ook behoefte aan een lokale held die me helpt met mijn Mac…ik ga maar eens zoeken in de buurt. 🙂

Leave a reply