Waarom Hollanders raar zijn, en wat dat betekent voor je marketing

Hollanders zijn raarder dan ze (we) zelf denken. Wie in het buitenland woont, kan dat beamen. De dingen die je zelf normaal vindt, blijken dat voor andere culturen niet te zijn. Sterker nog, sommige dingen zijn voor de meeste culturen niet normaal. Ligt daar een les? Jazeker…

Naar aanleiding van een tweet van Woord & Daad Jongeren (zie hier voor de twitteraccount) gingen ik en anderen opnoemen welke Nederlandse gewoonten en gebruiken buitenlanders niet begrijpen. Dat zijn er een heleboel! Expats als ik kunnen wel een lijstje maken. Of beter nog, expats in Nederland kunnen wel een lijstje maken : stuffdutchpeoplelike. En daar staan dingen bij die je niet bedenkt als je in Nederland woont en dagelijks onderdeel bent van de Nederlandse cultuur.

Zou het, ook vanuit een marketingperspectief, niet fijn zijn als je met een andere blik naar jezelf kon kijken? Naar je bedrijf, je product of dienst, je doelgroep, je klanten, je relaties? Anders kijken naar de mogelijkheden, althans – andere mogelijkheden zien?

Je eigen cultuur is een onzichtbaar kader

Opvallend aan een cultuur is dat het een kader is waarbinnen je opereert, zonder dat je je nog bewust bent van dat kader. Er zijn ongeschreven en onuitgesproken voorwaarden en regels waaraan je je houdt. Terwijl die regels in een andere cultuur niet gelden, of misschien zelfs wel tegenovergesteld zijn aan jouw waarden. Een heftig voorbeeld is de regel in Nederland dat iedereen zich vrij mag uiten tegen iedereen – de baas, de regering, de buurman – en dat ieders mening telt. Uiteraard niet een regel die overal ter wereld van toepassing is.

Doorbreek de (ongeschreven) regels

Als je dit toepast op je business, zijn de mogelijkheden eindeloos. Denk maar aan al die succesvolle concepten die de regels overtraden. Wie zegt er dat je voor muziek moet betalen? Wie zegt dat mensen NIET voor muziek willen betalen? Wie zegt er dat pindakaas in een pot moet zitten en niet in een tube, of dat je van water geen land kunt maken? Wie zegt dat een krant zo groot moet zijn, of een kopje koffie zo klein?

Wat heb je, wat kun je, en wat zou je daar idealiter mee doen? En waarom doe je het niet? Kloppen je redenen om iets niet te doen – of zijn het aannames die je doet? En zelfs als je redenen kloppen – onder welke voorwaarden zou het anders zijn? Is dat te doen?

Dat geldt ook voor mij…

Ik probeer ook zo naar mezelf te kijken, de laatste tijd. Wat heb ik in huis en wat kan ik er mee? Waarom zou ik me neerleggen bij het geijkte pad als ZZP-er/adviseur? Wat zou ik mezelf aanraden als ik niet mezelf was (als je het nog kunt volgen)? Welke aannames doe ik dagelijks over mijn werk, zonder dat ik me daarvan bewust ben? In de trant van: “Ja, maar…” en ‘Nee, want”?

Alles kan. Just do it.

Een nieuw perspectief

Als je me zou vragen wat het leukste en waardevolste  is aan het leven in een ander land, een andere cultuur, is het dat: jezelf en je cultuur door andermans ogen zien. Zien hoe het ook anders kan.

Dat je als je 2 gasten krijgt, ook 12 gebakjes kunt halen (Hongarije).

Of dat je mensen die failliet zijn gegaan kunt zien als echte ondernemers die risico durven nemen en daarom vast nog een keer succesvol worden in plaats van ze te bestempelen als mislukt (VS).

En niet te vergeten: dat pannekoeken lekkerder zijn als ontbijt dan als avondeten (VS).

🙂

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

5 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Sonja Broekhuizenreply
januari 01, 2012 at 10:01 PM

Zijn Amerikaanse pannenkoeken lekkerder dan ‘onze’ Hollandse? Ik eet de mijne ook wel eens als ontbijt 😉 

Peter Pellenaarsreply
december 30, 2011 at 10:12 PM

(Tijdelijk) uit je eigen cultuur stappen is de ultieme ‘paradigma verandering’. Je ziet dan veel meer de zaken vanuit een ander perspectief waardoor je opnieuw vragen gaat stellen. 
Wat ook verfrissend werkt is het samenwerken met mensen uit andere culturen. Het valt dan niet mee om duidelijk uit te leggen hoe en waarom de dingen in NL zijn zoals ze zijn.
Mooi blog!

M. van Braam Morrisreply
december 30, 2011 at 06:12 PM

Goed gezegd. Ben nu wel benieuwd naar wat dat voor jou betekent en jouw pad als ZZP’er… 🙂

Elja Daaereply
december 31, 2011 at 07:12 AM
– In reply to: M. van Braam Morris

Hihi! Ik ook! 

Jacobjanvoermanreply
december 30, 2011 at 06:12 PM

mooi artikel, dank.
dus helemaal niet de box weggooien: maak er gebruik van: er in stappen en er ook weer uit stappen.

Leave a reply