Waarom doe ik zo mijn best op mijn e-mailnieuwsbrief??

Ik heb vandaag denk ik een goede 1,5-2 uur besteed aan het maken van mijn wekelijkse e-mailnieuwsbrief. Die gaat altijd op vrijdagochtend de deur uit (inschrijven kan nog!). En ik doe er altijd erg mijn best op.

Conversie boeit niet

Nu zou je kunnen denken: logisch. De nieuwsbrief zorgt voor je business. Maar dat is niet zo. Bij mij niet. Conversie boeit niet.

Sterker nog, over het algemeen vergeet ik zelfs om links naar mijn blog op te nemen in de nieuwsbrief. Sukkelig, I know. Maar ja. Soms heb ik even niets dat past bij het onderwerp dat ik wil bespreken en dan verwijs ik liever naar anderen.

Ik heb als ik het goed heb 1 keer een lead gekregen uit mijn nieuwsbrief. Waar ik heel blij mee ben natuurlijk (L! You know who you are). Maar omdat ik met name voor (grote) bedrijven werk, is de nieuwbrief niet mijn belangrijkste bron van leads.

Die komen via mijn netwerk. Uit bestaande relaties. Via het trainingsbureau waar ik mee werk. En heel soms via Google. Maar niet uit mijn nieuwsbrief.

Toch doe ik er meer mijn best op die nieuwsbrief dan op dit blog. En ik weet niet precies waarom.

Misschien is het wel ….

1 Hoe minder hoe beter?

Misschien vind ik het belangrijker omdat ik het minder vaak doe? 1 keer per week of 7 keer per week, dat scheelt nogal wat.

Als ik er zo naar kijk denk ik eigenlijk: waarom stop ik niet met bloggen op donderdagen, als ik de nieuwsbrief maak?? Wat een onzin! 🙂

2 De reacties?

De reacties zijn wel een beetje verslavend. Op dit blog krijg ik ook reacties, maar niet altijd. Op mijn nieuwsbrief komen altijd replies. En het is toch anders als het zo 1 op 1 is.

3 De druk?

Ik denk dat het een beetje met druk te maken heeft. Hoe leuker mensen de nieuwsbrief vinden, hoe leuker ik het ook ga vinden maar hoe liever ik het ook goed wil doen.

Op dit blog doe ik maar wat (sorry vaste lezers! I love you!). Maar in mijn nieuwsbrief moet ik steeds meer aan verwachtingen voldoen. Als mensen iedere week tweeten hoe leuk je nieuwsbrief is, ga je de druk wel voelen. En dat is helemaal niet slecht.

4 Geloof?

Een stukje geloof ik gewoon meer in het nut van mijn nieuwsbrief op de lange termijn. Niet dat ik zo maar stop met bloggen. Bij het bloggen is het het geloof in een vaste creatieve gewoonte die me drijft en de mogelijkheid om mijn ideeen vast te houden door ze op te schrijven.

Bij de nieuwsbrief is het ook een soort van geloof. Ooit gaat die nieuwsbrief zijn nut opleveren. Iedere keer dat je het doet en hoe langer je het volhoudt, hoe meer waarde je er uit haalt, hoe meer je leert.

5 Plezier?

Ik wil niet zeggen dat ik meer plezier beleef aan het schrijven van die nieuwsbrief dan aan bloggen. Maar ik vind het wel echt heel leuk. Ik mág er ook echt tijd aan besteden van mezelf, tijdens mijn werkdag (aan bloggen niet altijd! voelt als het stelen van de tijd van mijn gezin).

6 Richting ?

En dan tenslotte misschien de belangrijkste: bij de nieuwsbrief heb ik een veel duidelijkere richting. Ik weet ongeveer wie hem lezen en ik weet ongeveer waarom. En ik weet dus ook ongeveer waarover ik moet schrijven en wat mensen er aan willen hebben.

Richting hebben scheelt een hoop, hoor. Weten waarom, voor wie en waarover je schrijft geeft een hoop rust. Ik probeer het op dit blog ook wel, richting. Maar jarenlang iedere dag bloggen maakt het lastiger. Als je ‘savonds nog even *moet* bloggen, is het moeilijker om niet te vervallen in persoonlijke verhalen of zijsprongetjes in plaats van gerichte content.

Whatever!

Misschien maakt het ook niet uit, waarom ik zo mijn best doe.

Misschien is het belangrijkste dat ik geniet van de vrijheid en van het bouwen aan iets!

Misschien moet ik hier gewoon nog langer over nadenken …. (dat krijg je met dat geblog! je publiceert iets nog voordat het af is!)

. . .

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Ximaarreply
november 04, 2017 at 05:11 PM

Ik heb geen idee wat ik van nieuwsbrieven moet denken. Ik ben op een paar geaboneerd (VPRO, ProvNH, CROW, Fietsersbond) en omdat mijn hoofd er niet naar staat gooi ik ze tegenwoordig meteen ongelezen weg. Op regionaal gebied was 1 locale onderafdeling zeer actief met een maandelijks een nieuwsbrief. Die heb ik ook allemaal op een regionale website gezet voor mensen die iets terug willen lezen. Ze hebben zo’n 100 ‘lezers’. Door ziekte is er het laatste halfjaar geen enkele verschenen en ik hoor daar niets over. Het is deze mensen ook niet gemeld wat er met de nieuwsbrief aan de hand is. Zelf heb ik de indruk dat veel van deze lezer er ook maar minimaal naar kijken. Zelf hou ik meer van een website. Daarin kan ik ook zaken achteraf aanpassen.

Archiveer je je nieuwsbrieven nog ergens op dit domein?

Elja Daaereply
november 05, 2017 at 01:11 PM
– In reply to: Ximaar

Ik denk dat het bij dat soort organisaties vaak van 1 persoon afhangt, helaas. En dus niet geborgd is. Ik archiveer de nieuwsbrieven niet. Ben wel bezig om sommige nieuwsbrieven gewoon als blog te plaatsen, bijvoorbeeld op zondag als ik verder even geen inspiratie heb. En ik verwijs regelmatig naar de archieflink van Mailchimp, hoewel die maar een paar maanden terug gaat.

Tegelijkertijd vind ik het leuke van de nieuwsbrief dat het exclusief is. En dat het dus niet op dit blog verschijnt. Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik er eentje online zet :))

Ik lees vooral nieuwsbrieven van experts of mensen die heel goed zijn in het verzamelen van interesse informatie van elders op het web. Zelden van individuen. Zelfs mijn leestijd van blogs is aan het afnemen. Niet alleen door drukte met werk maar vooral door drukte met kinderen! Ik denk dan maar dat er vast weer een tijd komt dat ik meer tijd heb om lekker bij te lezen.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.