Bloggen voor bedrijven: waarom corporate blogs een must zijn

blijfbloggenIemand die ik ken werkt bij een B2B bedrijf waar druk geblogd wordt. Het blog is nog niet altijd goed vindbaar in de zoekmachines. Misschien is niet ieder van de corporate bloggers zich bewust van hoe je meer effect kunt krijgen met zo’n blogartikel. Maar ze zijn een prachtig voorbeeld van bloggen voor/door bedrijven.

Nu is onlangs het blogbeleid veranderd.

In de nieuwe site is de blogmodule verdwenen. Uiteraard tot verdriet van de bloggers, die veel investeerden in dat blog en er bovendien plezier in hadden.

Los van de vraag hoe slim het is om al die content weg te gooien, is dat natuurlijk ongelofelijk zonde. Je hebt tenslotte al een hele groep gemotiveerde bloggers en een communicatie-afdeling die begrijpt hoe het proces werkt.

Maar belangrijker is de vraag waarom een blog (on) nodig is. Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een corporate blog?

Een mooi onderwerp voor een blogartikel, leek me zo. Daarom: 3 redenen om als bedrijf te blijven bloggen.

(Inclusief links naar inspirerende bronnen, omdat je natuurlijk goed beslagen ten ijs moet komen als je je management uitlegt waarom het weglaten van een blog uit de corporate website een grote fout is.)

1. Bloggen als bedrijf maakt je vindbaar

vindbaarheidStatische websites, die scoren niet. Voor het gemak vat ik onder ‘statische websites’ ook even die corporate sites waar de wijzigingen op de site bestaan uit ‘nieuws’ (over zichzelf) of een twitter feed. Dat is niet dynamisch. En dat vinden zoekmachines ook niet.

Wie online vindbaar wil zijn en blijven, moet goede, actuele content genereren. (NB: een grote focus op ‘nieuwe content’ is natuurlijk fout. Het gaat om regelmatige, GOEDE content). Voor zoekmachines. Voor je social media kanalen. Om je emailnieuwsbrief mee te vullen. Simpel. En een blog is een prachtige manier om dat te doen. Door kennis te delen help je niet alleen je positie in de zoekmachines, maar natuurlijk ook je klanten…

Bovendien weten je collega’s superveel over hun werk, hun vakgebied, hun markt. Dus het is makkelijker om hun kennis online te zetten dan om een copy writer te vragen om weer een digitale bedrijfsfolder te maken.

Inbound marketing is de nieuwe manier om klanten te genereren. Klanten naar je toe laten komen. En dat vraagt content.

Om te lezen:

2. Een corporate blog geeft je bedrijf een gezicht.

nottsexminer flickrDe tijd dat klanten genoegen namen met een corporate verhaal is voorbij. Mensen hebben onder invloed van social media verwachtingen gekregen van hun relatie met bedrijven en hoe bedrijven met hen communiceren. En van de vraag hoe vindbaar de informatie is die ze nodig hebben. Ze willen geen zaken meer doen met een kantoor met 4 muren en een logo – ze willen een gezicht en een naam koppelen aan een bedrijf. Precies wat een goed blog doet: een gezicht geven aan je bedrijf.

Je kunt denken: mijn doelgroep zit niet op social media. Dit gaat voor ons niet op. Maar ik kan je vrijwel garanderen dat dat onzin is, tenzij je doelgroep 80+ is. En zelfs dan is het een kwestie van tijd. De enige in mijn familie die niet op Facebook zit, is mijn oma van 94. Alles tussen 10 en 80 is er te vinden.

“Maar wij zijn een B2B-bedrijf”, denk je bij jezelf. “Op ons is dit niet van toepassing!”

Wrong again…

Wat we als consumenten meemaken, beïnvloedt ons als professional. Als ik als consument alle informatie over mijn nieuwe stofzuiger of een mogelijke vakantie online kan vinden, waarom zou dat dan anders zijn als ik tijdelijk personeel, een grote generator of 30 rollen staal moet inkopen? Ik heb dezelfde verwachtingen.

“Why would you buy from a stranger”? Je koopt liever bij een bekende, toch? Een blog helpt je om je bedrijf dichter bij je klant te brengen, en zorgt dat die klant vertrouwen krijgt in je merk.

Om te lezen:

3. Een bedrijfsblog geeft je collega’s de kans zich te laten zien

16977185182_7a07382f49_zDit is vooral belangrijk voor zakelijke dienstverleners, waar de waarde in de mensen zit.

De waarde van een bedrijf zit natuurlijk altijd in de mensen…halllloooo! Maar ik bedoel specifiek bedrijven waar het imago van individuele werknemers bijdraagt aan een positief bedrijfsresultaat. Consultants, adviseurs, creatieven, projectleiders. Interim professionals, advocaten, accountants…ga zo maar door.

Een blog geeft je collega’s de kans om te laten zien hoe veel ze weten, hoeveel passie ze hebben voor hun vakgebied, hoe veel waarde ze kunnen toevoegen aan het werk van hun opdrachtgevers. Daarmee helpen ze niet alleen jouw bedrijf, maar ook zichzelf. Twee vliegen in 1 klap.

Om te lezen:

Bloggen voor bedrijven: een kans?

Ik heb er een beetje een hard hoofd in, eerlijk gezegd, het blog van die kennis. Als het management een zorgvuldig opgebouwd blog weggooit in de overtuiging dat het niets toevoegt, gaat het zowel voorbij aan de investering als aan de mogelijkheden van die investering. Met een paar stapjes zouden ze een geweldig blog hebben dat bij zou dragen aan hun bedrijfsresultaat. En een voorbeeld zou kunnen zijn voor hun industrie. Ze zijn al zo ver met dat corporate blog.

We zullen zien…

*Foto van muurgezicht: Flickr, foto mannen: Flickr.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Linda Rosalinde Markusreply
juni 01, 2015 at 05:06 PM

Hear, hear! Dit lijstje zou zelfs nog langer kunnen worden (maar dan heeft het management natuurlijk geen tijd om het allemaal te lezen ;)).

Elja Daaereply
juni 01, 2015 at 11:06 PM
– In reply to: Linda Rosalinde Markus

Vul aan alsjeblieft! Hier of op je blog, dan link ik!

Leave a reply