Van kappers, klantgerichtheid en tranen

tevreden kappersklanten
coupe pluis

Na kappers te hebben bezocht in 5 landen weet ik: wat in een land als ‘mooi’ wordt beschouwd, komt lang niet altijd overeen met mijn idee van mooi.

En ook weet ik dat de manier waarop kappers je benaderen een weerspiegeling is van hun cultuur. Ik had dus beter moeten weten toen ik een afspraak maakte bij mijn lokale salon.

Waar de eigenaar, die mij zou knippen, nauwelijks Engels sprak. Maar goed, dacht ik, hoe moeilijk kan het zijn: gewoon hetzelfde, graag. Iets korter.

Stom – ik dacht dat hij eerste even goed naar mijn haar zou kijken.

En zou zien dat het heel krullerig is, dik, maar ook fijn (lees: neiging tot pluizig). Dat hij gezien had dat het laatste ECHT HET LAATSTE dat je dan moet doen is om het te ‘snijden’ of met zo’n uitdunschaar te behandelen.

 Ik wist natuurlijk eigenlijk wel dat hij niet goed gekeken had. Want ik zat letterlijk 1 seconde toen hij vroeg of ik het wilde laten wassen en hop, weg was hij. Ook al een teken aan de wand. Want alsof je mijn haar droog kunt knippen. Antwoord:nee. En ik dacht nog: “Goh, hij heeft echt maar nauwelijks gekeken naar mijn haar en wat ik wil. Gek.”

Grappig hoe je als klant intuïtief al direct weet dat het mis gaat. Toen de kapper daarna tien minuten bezig was met mijn pony, althans, wat daarvoor helemaal geen pony was maar gewoon mijn mooie lange lokken aan de voorkant, wist ik natuurlijk al dat het mis ging.

En toen de man zijn mes en zijn uitdunschaar pakte, en maar bleef knippen en snijden, was het al te laat, wist ik.

Vol afgrijzen zag ik hem een hele dikke pluk van mijn prachtige dikke krullen pakken en er die stomme uitdunschaar in zetten.

Maar ja. Je staat niet op en loopt niet weg, he? Doe je niet. Ach, denk je, heb vertrouwen, het is een pro, het komt goed. Laat het los. Heb vertrouwen.

Ik heb nog even iets gezegd over die pony maar hij zei iets van jaja, komt goed, voor korter, achter lang, …

Jullie kennen mij mogelijk niet in het echt, maar ik ben het type spijkerbroek-t-shirt-sneakers.

Ook al ben ik richting de 40, ja. En, shockerend, ik gebruik geen make-up. Nooit gedaan. En niet van plan er nu nog mee te beginnen. Kortom, niet het type voor een coupe die je iedere dag (een half uur!) moet föhnen.

Maar hier zit ik dan. Zonder de mooie zware krullende lokken waar ik een jaar over gedaan had en zo ontzettend blij mee was. En, uiteraard, zoals ik wist zodra ik hem aan de gang zag met dat mes en die uitdunschaar: met een voorkant vol rare, krullende, chaotisch aandoende pluizen.

Tranen. Trá-nen. Die had ik al tijdens het knippen. Probeerde ze in te slikken. Zowel mijn ogen als mijn gezicht werden langzaam rood.

kappervrees
coupe föhn

Niets ten nadele van die man (“Je hebt hem toch geen fooi gegegeven??!!”, zei vriendin I. nog toen ik haar net, huilend, aan de telefoon had. Jawel. Ook dat nog.).

Dit is gewoon hoe hij het doet.

Hele drommen dames met veel geld komen bij hem dat geld uitgeven iedere weekend, om alleen geföhnd te worden zelf. Door hem geknipt worden geeft status. Hij geeft hen allemaal prachtig geföhnde glamour coupes.

Want uiterlijk is belangrijk en moderne Turkse vrouwen zien er prachtig uit, verzorgd tot in de puntjes. Het hoort erbij, vooral als je geld hebt. En deze kapper is ontzettend duur en op een chique locatie. Met massa’s personeel. Ze hebben niet alleen een meneer alleen voor het föhnen, ze hebben ook een jongen die de meneer van het föhnen zijn borstel aangeeft en zijn föhn vasthoudt. Zelfs de föhner heeft status. En dat geeft mij als klant weer status. Zo werkt dat, geloof ik.

Maar ik houd niet van status.

Ik houd van naturel. Gewoon doen. Mezelf zijn.

Het komt niet in ze op dat die spijkerbroek niet alleen mijn kapperoutfit is, maar ook mijn werkoutfit. Dat mijn haar niet geföhnd wordt en daarom ook zo goed geknipt moet worden dat dat niet nodig is.

Maar toch, meneer de kapper. Waarom denk je nou dat je het beter weet? Waarom let je niet op het type dat je binnenkrijgt? Waarom vraag je niet even door naar wat ik wil? Waarom denk je dat je jouw uniforme visie moet toepassen op mij, zonder te kijken naar wie je voor je hebt? Waarom is het nodig om me met een totaal ander kapsel weg te sturen dan waarmee ik binnen kwam? Is dat niet, nou ja, een tikkeltje arrogant?

Ik kan wel huilen. En ik doe het ook. Ik had beter moeten weten.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

28 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

hansreply
april 19, 2013 at 02:04 PM

Voor het zoeken van een kapper kun je ook kijken op http://www.goedkoopstekappers.nl en http://www.beste-kapsalons.nl

Elja Daaereply
april 19, 2013 at 07:04 PM
– In reply to: hans

Hoi Hans, dank voor de tip. Ik woon in Istanbul maar wie weet een andere keer!

Baukjereply
april 03, 2013 at 01:04 PM

Het overkwam mij in Addis. Net verliefd op de man met wie ik nog samen ben na 5 jaar (hij liet zich niet afschrikken) had ik opeens kort haar. Vond de kapper beter. Het duurde te lang, er was geen spiegel, maar ik was er al zo vaak geweest en het ging altijd goed. Het schreeuwde van binnen maar ik heb hem hartelijk bedankt dat ik het komende jaar niet meer naar de kapper hoefde. Dat scheelde een boel geld ;-). Toen keek hij ook sip!

Elja Daaereply
april 19, 2013 at 07:04 PM
– In reply to: Baukje

Baukje, wat vreselijk he. Sprak jij wel de taal??

Debbie Peterireply
november 17, 2012 at 08:11 PM

Zonder taalbarrière kan het ook wel eens mis gaan bij de kapper, hoor. Ik heb nu kort haar en dat wil ik helemaal niet meer 🙁 Inwendig huil ik nog heel erg vaak. Het had zo leuk kunnen zijn. En dan ook daar netjes blijven. Het is een pro, komt vast allemaal goed. Dus ik leef met je mee! En troost ons met het idee: het gaat wel weer groeien! Ons oude model komt vast snel weer terug! Hoeven we maar een jaartje geduld voor te hebben 😉 X

Martine Bakx ARTOEKreply
november 14, 2012 at 08:11 PM

Troost je. Ik heb van dat haar dat, ook als het goed geknipt is, eigenlijk altijd geföhnd zou moeten worden. Eigenlijk.
Niet zo snel van slag (of is het bij jou krul?) raken hè!

Elja Daaereply
november 15, 2012 at 08:11 PM
– In reply to: Martine Bakx ARTOEK

Ja, erg he. Ik ben er weer overheen. had het gewoon gehad met de taalmisverstanden, de eindeloze energie die alles kost, bah.

Martine Bakx ARTOEK
november 16, 2012 at 09:11 AM
– In reply to: Elja Daae

Tis ook niet niks. Met 3 kleine kindjes in een vreemd land!
Keep on smiling.

Carolien Geurtsenreply
november 14, 2012 at 01:11 PM

ff voor de duidelijkheid: ook not done als t een niet-op stand goedkope kapper was, maar dan geneigd het meer in domheid te zoeken, gebrek aan ervaring/kennis of onwetendheid. 

Carolien Geurtsenreply
november 14, 2012 at 01:11 PM

Auw, wat kan ik me dat goed voorstellen. Ik vind het ook ontzettend machtsmisbruik, je bent toch kwetsbaar ‘in de handen van de kapper’ en so not done, zeker als het een dure, op stand, kapper was. 
Gaat wel onmiddelijk in mijn boekje  “Don’ts – if you don’t speak the language”. Naar de niet-engels sprekende kapper gaan zonder tolk.
 
Want dat maakt verschrikkelijk veel verschil maar daar ben jij niet mee ‘geholpen’. Tip van JJ vind ik een goeie, al is het dan ook weer zo wennen bij een etalageruit. 

enne… die jongetjes die de borstels of fohn vashouden die draven in de meeste kapperssalons rond – of althans toen ik er woonde… Dat is hoe ze het vak leren, hulpje en afkijken, net als hier de meisjes die eerst alleen haren op mogen vegen en ze dan mogen gaan wassen na een training of twee 😉 

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Carolien Geurtsen

Hij volgde gewoon zijn beproefde recept, denk ik, dames komen er vast juist omdat hij visie heeft. Visie op Turkse glamour (en die is ook echt heel glamorous!!). Alleen is het niet-Elja. Nu dacht ik dat hij wel voldoende Engels sprak hoor. Anders was ik niet gegaan. “Same!”. “OK, same!”. 🙁

Lindy Prinsreply
november 14, 2012 at 11:11 AM

Stomme kapper :-/ Gaat ’t weer beetje? (Lindy hier trouwens, hij laat m’n profiel niet zien)

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Lindy Prins

Skypen? 🙂

lindakwakernaatreply
november 14, 2012 at 11:11 AM

Ow Elja, Luister aar jezelf!! Je wist het na een seconde al!
Soepkip!
Dat jij het makeuploze spijkerbroedragende type bent (ik meestal ook ) wist ik, althans zi schatte ik je in!
hahaha en een half uur föhnen nee he .
Wat een droplul die kapper! Slecht werk,
Ik hoop dat je krulletjes lekker snel weer groeien en kijk waar de niet sjieke-dames naar toe gaan, en hoe hun haar zit!
Dikke knuffel!

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: lindakwakernaat

Onder hoofddoeken…dus geen idee…. Ja joh. Ik wilde me niet laten kennen, proberen vertrouwen te hebben, etc. etc. Les 1: een kapper die begint met je pony heeft het niet begrepen. Les 2: een kapper die je niet eerst in stoel zet, naar je haar kijkt, en vraagt wat je wil, heeft het niet begrepen. Les 3: een kapper die denkt dat mijn haar met zo’n mes bewerkt moet worden, heeft het niet begrepen. Les 4: toch maar gewoon weglopen als je geen vertrouwen hebt????

Elle Beereply
november 14, 2012 at 12:11 AM

Au, voel de pijn en woede die hier uit spreekt……
het is niet een tikkeltje, maar zéér zéér arrogant!
Sterkte..

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Elle Bee

Ik heb mijn verantwoordelijkheid als klant niet genomen. Maar hij heeft ook gewoon zijn ego op de eerste plaats gezet, dat is zeker!

Jacob Jan Voermanreply
november 13, 2012 at 09:11 PM

oooohhh. aai over je bol.
hoop dat je snel die leuke krullen terug hebt.
Plak op je spiegel een uitvergroting van een van de foto’s va Henk-Jan. Zo groot dattie de hele spiegel bedekt

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Zat net nog aan die video te denken. Nou. Maar goed dat ik die dan tenminste heb, en mijn ava! Het groeit wel weer aan het groeit wel weer aan hetgroeitwelweeraaaaaaannnn….

Saskia de Laatreply
november 13, 2012 at 07:11 PM

Aaah 🙁 *dikke knuffel*

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Saskia de Laat

Het hielp wel, gisteravond!!

Saskia de Laatreply
november 13, 2012 at 07:11 PM

Aaah 🙁 *dikke knuffel*

Jan van der Sluis ((@janvds55)reply
november 13, 2012 at 04:11 PM

Ach, weet je; er was een periode dat hier in de stad de ‘Turkse kapper'(s) heel populair was. Ze waren immers zo lekke goedkoop. Maar de keuze was nogal beperkt: ultrakort (geschoren), gemillimeterd of kort. Hoort er blijkbaar bij.
Ook voor mannen zijn kappers soms een uitdaging om naartoe te gaan en er te blijven wachten:
http://medunkt2011.wordpress.com/2012/11/09/het-kappersuitje/

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Jan van der Sluis ((@janvds55)

Ik kan inmiddels bevestigen dat de gewone huis, tuin en keukenkappers voor mannen ook in Turkije zo knippen. Maar er zijn hier ook wel heel veel mooie salons hoor. Verzorging is hier belangrijk. We hebben ontzettend goede ervaringen met het kapsel van de kids (foto meegenomen om te laten zien wat we bedoelen).
En ik had niet eens de bijkomstigheid van de kletspraat en blaadjes die jij beschreef (lastig als je geen Turks spreekt).

Agnes Swartreply
november 13, 2012 at 04:11 PM

Och arme.. helemaal gelijk heb je! Iets met luisteren naar de klant haar wensen… Laatste keer dat ik er was ging ze ook ineens met een stijltang aan de gang terwijl ik mijn eigen krullen/slag mooi vind en helemaal geen stijl haar wilde! Ze vroeg het niet eens.. tja had ook assertief moeten zijn maar ja, hallo luisteren is ook een optie!

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Agnes Swart

Wat erg is dat toch. Dat wij ons als klanten laten overdonderen. Misschien is er toch ook een stukje klantassertiviteit nodig? Maar het lijkt zo beledigend he? 🙁

Irenereply
november 13, 2012 at 04:11 PM

Toch teruggaan, zeg ik je, al is het om je eigen assertiviteit te kunnen botvieren op de beste man… en je geld terugvragen. Dat is het minste wat je voor jezelf kunt doen… 😉

Elja Daaereply
november 14, 2012 at 07:11 PM
– In reply to: Irene

Ik zou wel willen (althans, niet willen, maar moeten) alleen is het zo zinloos. Ik kan toch niet uitleggen wat ik bedoel. Ik neem het ook mezelf kwalijk, ik heb me er niet vantevoren van verzekerd dat hij begreep wat ik bedoelde, en niet op tijd ingegegrepen.
En toch. Waarom zo’n kapper na ‘same’ denkt dat je heel anders de deur uit moet gaan dan je binnenkwam???

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.