Those few people … are all you need

a few people insanely focused (2)Als ik een training geef, over social media of over content, verwijs ik vaak naar iets dat de marketinggoeroe Seth Godin ooit schreef. De context was ‘how to be remarkable’. Hoe val je op, of liever, hoe ben je opmerkelijk? Want dat moet je zijn om nog op te vallen, in de wereld. In marketing.

Hij zegt in dat verhaal ergens:

If you put it on a T-shirt, would people wear it? No use being remarkable at something that people don’t care about.Not ALL people, mind you, just a few. A few people insanely focused on what you do is far far better than thousands of people who might bemildly interested, right?

Het is een mooi stukje tekst.

Maar in trainingen blijkt een van de belangrijke dingen uit die tekst vaak te zijn ‘a few people insanely focused on what you do’. Je hoeft niet voor iedereen op te vallen. Je moet die paar mensen weten te bereiken die gek zijn op wat je doet.

(dat is wel wat organisaties doorgaan proberen, met social media. ze proberen met ieder kanaal iedereen te bereiken binnen al hun doelgroepen)

Ik denk dat hij niet alleen bedoelt dat je een duidelijke doelgroep moet hebben. En dat het meestal zinloos is om iets te doen voor de hele wereld (of heel Nederland).

Maar ik denk ook dat hij begrijpt dat je, als je in staat bent om die groep mensen te vinden en te bereiken en te boeien, de rest vanzelf gaat.

Eigenlijk hetzelfde principe als a 1000 true fans, maar dan net in een andere context.

Vandaag zag ik dat dat klopt.

Ik klaagde aan de telefoon tegen Anna-Maria over mijn vlog van gisteren. En dat het zo weinig tractie had, tot Anna-Maria hem deelde via háár facebookprofiel. Waar het bereik gisteren 155 was, was het vandaag opeens over de 1500.

facebookvideo

Maar, zie Anna-Maria, dat is dan toch het resultaat?

Ja, zei ik, maar dat komt door jouw update.

Ik bedoelde: dus niet door de mijne.

Maar zij bedoelde: precies.

Als je iets goeds maakt dat een bepaalde groep mensen boeit en die mensen zijn insanely focused op hetzelfde als jij, dan gaat het vanzelf lopen.

Het is niet altijd het grote succes, dat je behaalt. En je behaalt het niet meteen. Maar als je probeert om iets te maken dat opvallend goed past bij die groep mensen die insanely focused is op hetzelfde als jij, heb je een kans.

All you need.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts