That’s exactly right

Mooi. Gisteren volgde ik een webinar van WOMMA, mijn tiende en laatste in de serie Community Strategist. Gegeven door Mark Bonchek. De laatste, en de beste wat mij betreft. Zo strategisch dat ik echt op mijn tenen moest lopen om het bij te houden.

Ik moest wel lachen. In zijn verhalen over het werken met klanten en het uitleggen van het belang van communities en community design en community management, vertelde hij dan hoe zijn klanten opeens het licht zagen. En dan zeiden ze: ” Thats right! That’s exactly right, Mark!”

Ik durf te stellen dat dat een typisch Amerikaanse manier is om uit te drukken dat je het met iemand eens bent. Dat joviale Amerikaanse. Geeft me helemaal een thuisgevoel.

Maar die presentatie…geweldig. Ideeën/conclusies/stellingen [vrij naar Elja]

1. Communities zijn geen doelgroep, en ook geen netwerk

De regelmatige bezoeker hier weet dat ‘context’ vaak voorbij komt hier. En grappig genoeg is dat de kern van Mark’s betoog. Context.

Het gevaar, zegt hij, is dat je (als bedrijf, als organisatie) naar communities kijkt alsof het een kanaal is om een boodschap te zenden. Een kanaal betekent: het bedrijf zegt iets, en ofwel het is puur zenden (niemand praat terug – one to many), ofwel mensen gaan met zijn allen terugpraten naar al die zenders (any to any). Bijvoorbeeld via email.

Een community is iets anders. Daar praten de ‘klanten’, de consumenten onderling. Ze praten als het ware om het bedrijf heen. Gefaciliteerd door het bedrijf misschien, als een bedrijf zo’n community weet neer te zetten. Maar met elkaar. Geen zenden dus.

Soms heb je het over je ‘community’, maar bedoel je als bedrijf eigenlijk gewoon ‘je doelgroep’ of ‘je netwerk’. Als je op de plek van ‘community’ ook het woord doelgroep of het woord netwerk kunt neerzetten, dan bedoel je eigenlijk iets anders. Dan heb je het over dat communiceren van one to many of any to any. Niet over het faciliteren van de community.

Denk maar aan #blogpraat. Iedereen kan met elkaar praten, op elkaar reageren. Je kunt de community wel iets laten weten, als input, of vanwege de organisatorische aspecten. Maar als je denkt #blogpraat als doelgroep of als netwerk te gaan gebruiken met je eigen boodschap, kom je van een koude kermis thuis.

Een community is een ‘context’. Geen kanaal. 

2. Van push naar pull

Iedereen die iets van marketing weet of gedwongen is er iets mee te doen 😉 weet dat het einde van ouderwetse marketing is aangebroken. Het idee dat je ongevraagd ladingen papieren mailings kunt sturen, bijvoorbeeld. Echt succes zit in het aantrekken van je klanten. Niet het duwen van informatie naar die klant (ongevraagd).

Niets nieuws onder de recentelijke marketingzon, behalve dat Mark er een visualisatie bij heeft. Van een orbit, de weg van een sterrenstelsel. Waarbinnen de planeten door middel van zwaartekracht verbonden zijn en binnen een bepaalde baan bewegen t.o.v. elkaar.

Prachtig gevonden. Wat je als bedrijf moet doen, en waar social media bij kan helpen, is om mensen aan te trekken tot jouw orbit. Jouw community. Zodat je regelmatige contactmomenten kunt hebben. Dan volgt de verkoop vanzelf wel, als de behoefte die past bij jouw product/dienst gaat spelen.

3. De sociale zwaartekracht

Zwaartekracht houdt je op de aarde. Het houdt je in orbit (nou ja, technisch klopt dit niet helemaal geloof ik, maar je begrijpt wat ik bedoel?). Het mooie is dat ieder mens, iedere klant, ieder communitylid een eigen orbit heeft. Een eigen sterrenstelsel waarbinnen hij of zij beweegt ten opzichte van en met andere mensen.

Dat kan heel handig zijn voor een bedrijf. Kijk maar naar social media. Ik zie iets leuks, ik voel me onderdeel van een orbit van iets of iemand, en mijn vrienden of fans of volgers of familie komen daar weer mee in aanraking. Ik zie op Facebook doorlopend dat effect bij mezelf en mijn vrienden. Facebook is er natuurlijk ook extreem goed in, dat verbinden van die orbits. Ze laten je telkens zien wie wat leuk vindt.

Maar ik merk het ook in Facebookgroepen. Ik ben lid van een groep over – wait for it – Facebook. En als iemand mij iets vraagt en ik weet het niet, ga ik het of zelf daar vragen of ik raad diegene aan ook lid te worden. Pure community. Pure orbit-bij-orbit-bij-orbit. “Social gravity’, noemt Mark het.

4. Zwaartekracht en aantrekkingskracht zit in…

Waarom voel je je betrokken bij een community, bij een orbit? Door de content die ze delen (denk aan videos, artikelen, etc.). Maar ook door een gevoel van gelijkgestemdheid. Of omdat je hetzelfde nastreeft als de rest. Hetzelfde leuk vindt. En, belangrijk, de ‘shared purpose’ moet zitten in het doel dat het bedrijf/merk en de deelnemers aan een community verbindt.

Dat zou in principe moeten blijken uit de mission statement van het bedrijf…mooie voorbeelden gaf hij, te veel om op te noemen. Maar het blijkt o.a. uit het feit dat die statement geen dingen bevat als ‘marktleider zijn in…’. Maar meer dingen als ‘onze klanten gelukkiger maken door…’, of zoiets.

Er moet ook een intrinsieke waarde zijn verbonden aan het onderdeel zijn van zo’n community. Dat wil zeggen dat je er ook waarde uit haalt als je niets koopt. Blijkt vrij belangrijk te zijn. Denk maar aan blogs van grote bedrijven waar je veel aan hebt, zonder dat je hun product afneemt. Hoewel een blog nog geen community is, natuurlijk…

5. That’s exactly right

Er was nog veel meer. Veel meer voorbeelden, ideeën, statements. Het was erg inspirerend. Ook heel theoretisch en af en toe vrij conceptueel. Heerlijk om je hersenen te laten kraken. En bovendien, ik was het met hem eens.

That’s exactly right, dacht ik.

[En nu moet ik nog 1 webinar volgen, en mijn examen doen. Dus geen plaatjes, uitleg, kloppend verhaal, of spellingscheck.]

Voor wie zijn verhalen wil lezen, op zijn website staan de Harvard Business Review artikelen waar hij het verhaal uitlegt.]

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

8 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Mijn 10 (tot nu toe) ongeschreven twitterregels | Elja Daaereply
januari 08, 2013 at 09:01 AM

[…] social media gebeuren niet begrepen. Terugvolgen brengt mensen een paar stapjes dichter bij je. Ze komen in je orbit. Ik vind dat […]

Gilles de Sitterreply
oktober 18, 2012 at 10:10 AM

Goed artikel, Elja. En je hebt gelijk; faciliteren is erg belangrijk. De naam Mark Bonchek kende ik nog niet. Heb zelf de twee boeken van Steven van Belleghem standaard op m’n bureau liggen. Maar ga Mark checken 🙂

Elja Daaereply
oktober 20, 2012 at 10:10 AM
– In reply to: Gilles de Sitter

Zijn echt mooie artikelen, hoewel de presentatie nog leuker was omdat hij allerlei visuals heeft om zijn verhaal te onderstrepen. Heb gisteren nog een keer de hele presentatie doorgenomen. Goed verhaal! Fijn dat het een beetje overkomt 🙂

Jacob Jan Voermanreply
oktober 17, 2012 at 10:10 PM

ik moet de hele tijd aan deze denken.

http://www.amazon.com/The-Guide-Wommat-Youssou-NDour/dp/B00000295F 

als ik WOMMA zie staan.
elpee met het prachtige 7 seconds

Elja Daaereply
oktober 20, 2012 at 10:10 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Haha! *bijna* hetzelfde he? 🙂

Jacob Jan Voermanreply
oktober 17, 2012 at 10:10 PM

Greay insight !  Thanks for sharing! You’re great!

(Amerikaans genoeg? PS. zeer gemeend dit)

Eljareply
oktober 18, 2012 at 06:10 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Heel lekker, heel Amerikaans. 🙂

Elja Daaereply
oktober 20, 2012 at 10:10 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Helemaal! Exactly right!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.