Te mooi om waar te zijn

online training

Iemand die ik ken heeft een online training gekocht. Een online training over online ondernemen. Maar het is niet wat ze had verwacht.

Omdat ik zelf bezig ben met een online academie (en mijn eerste online training bloggen net live heb gezet), was ik natuurlijk heel benieuwd naar haar ervaringen. Wat vindt ze er goed aan? Wat vindt ze er slecht aan? En waarom koos ze juist voor deze online training?

Goede online trainingen genoeg

De reden bleek eigenlijk heel simpel. Ze heeft al eerder online trainingen gevolgd, online. Hele goede. Die van Kitty Kilian onder andere, waarvan ze zegt dat hij echt waanzinnig goed is (geloof ik meteen!). En een mooie online training video makens van een Engelse filmmaker. Ze was zelfs zo enthousiast over de videotraining dat ik me zelf ook heb ingeschreven.

Ze wist, kortom, heel goed wat het inhoudt, zo’n training. Maar toen ze vervolgens die derde training ging volgen, een Nederlandse, vond ze hem enorm tegenvallen. De kwaliteit was niet OK. De video’s waren niet afgestemd op de inhoud. Er waren geen goede opdrachten, geen goede uitleg. En toch was het niet bepaald goedkoop.

Te mooi om waar te zijn

online trainingIk ging even naar de site van de cursus, om te kijken wat er stond. Ik vond het niet zo overtuigend. Ik houd sowieso niet van die lange afgezaagde landingspagina’s vol blabla-verhalen, waar Kitty een mooi stuk over schreef. Als iemand mij belooft dat ik de beste zal worden in mijn vak, de meest succesvolle met mijn bedrijf, dat ik mijn omzet zal verdubbelen, dat ik een ton ga verdienen, als ik maar de cursus volg, dan weet ik eigenlijk genoeg.

Als iemand je belooft dat je X bedrag gaat omzetten, of de beste zult zijn in X, of absoluut je business zult laten groeien, HOE gaat hij of zij dat dan doen? Hoe kan iemand die me niet kent en niets weet van mijn bedrijf, van mijn talent, van mijn haken en ogen, van mijn hart, mijn valkuilen, mijn dromen en mijn visie, me garanderen dat ik ‘de beste’ zal worden?

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan IS het vaak ook te mooi om waar te zijn.

Overtuigend of niet?

Ik was wel een beetje kritisch richting die vriendin. Want ik begrijp niet helemaal hoe ze er in kon zijn getuind. Het minste is toch dat je zeker weet dat iemand weet waar ze het over heeft. En dat iemand zegt dat ze zelf een succesvol online ondernemer is, dat is niet overtuigend genoeg. En als iemand verder nauwelijks kennis deelt, een landingspagina heeft vol beloftes die onrealistisch lijken, en veel geld vraagt om die beloftes in te lossen?

Dan moet er een alarmbel gaan rinkelen.

(met de vriendin liep het goed af! Ze gaat haar geld terugvragen en haar kennis ergens anders inkopen…)

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts