Superbowl 2011 – auto’s, bier en Dorito’s

Aiaiai – wat een mediageweld, die Superbowl. Voor wie het niet weet: dit is de grand finale van het (American) Football seizoen in de VS. Qua marketing het absolute summum – 3 minuten adverteren schijnt 3 miljoen dollar te kosten. Het is ook het moment dat veel grote merken hun nieuwe reclamecampagnes lanceren of speciaal voor de Superbowl ontworpen campagnes uitzenden.

Wat voor reclames dan? Nou – heel veel auto’s, bier, film, Dorito’s, twee keer rapper Eminem…mooie vrouwen…pratende baby’s. Grappig is om te zien welke doelgroep de adverteerder voor ogen heeft: mannen (duh!), ouders, studenten – en hier en daar zelfs vrouwen.

Hier kun je zien welke reclame’s als beste worden beoordeeld, en als slechtste.

Dat Dorito’s een nogal populair Superbowlmerk is, was me vanavond al opgevallen in de supermarkt waar ik snel nog even Superbowl-inkopen ging doen: alle schappen met Dorito’s waren leeg (echt!). Zou het door voorgaande campagnes komen? Voor mij was Dorito’s de grote winnaar, met meerdere hilarische advertenties – Superbowl 2012 wat eerder Dorito’s inslaan dus! Top was de commercial waarin Dorito’s nieuw leven brengen: zie hier. Of deze: het lekkerste aan Dorito’s. Hint:

Dorito's reclame superbowl 2011

Het was grappig om te zien aan de twitterstroom #superbowl dat deze reclame van Volkswagen (‘The Force’) bij vrouwen goed viel – de stroom stond opeens vol met vrouwelijke tweeps. Maar ook niet-vrouwelijke ouders en Starwarsfans konden zich er in vinden.

Mooi gebruik van Twitter ondertussen van een Superbowl adverteerder (zie ook de betreffende CarMax reclame).

En natuurlijk kun je zo’n tag als #superbowl niet zomaar voorbij laten gaan, als beetje media-savvy bedrijf (zie afbeelding).

superbowl op twitter

Fox, het kanaal dat de Superbowl uitzond, liet zich ook niet onbetuigd: uiteraard was er een nieuwe episode van megapopulaire show Glee geprogrammeerd voor direct na de Superbowl waar tijdens de Superbowl reclame voor werd gemaakt. En uiteraard ging die1) over Football en had de show  2) een naadloze overgang met een Glee-optreden als onderdeel van een Chevroletcommercial

Amerikaanse marketing op zijn best. Gigantische budgetten en fenomenale advertenties, films en optredens. Rest alleen de vraag nog wat dat allemaal gekost heeft – en wat dit nou allemaal op zal leveren!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.