Statement

Eigenlijk, zei A., zou ik een dashboard moeten hebben zodat ik iedere dag kan zien hoe het er voor staat met al mijn social media kanalen. Dan weet ik wanneer ik moet posten op Facebook, wanneer mijn blog posts live moeten, en wat de optimale tijd is om te tweeten. Hoeveel er geklikt is, en zo.

Eigenlijk, zei ik, zou je helemaal niet moeten kijken hoe het er voor staat met je social media kanalen of je website. Als je een keer in de vier maanden kijkt naar Google Analytics, heb je ook een mooi overzicht van wat er gebeurt en waar de uitschieters zitten en waarom.

Eigenlijk, zei A., moet ik meer investeren in Twitter en Facebook. Meer posten, vaker posten.

Eigenlijk, zei ik, zou je het los moeten laten en gewoon weer doen alsof je een mens bent, als bedrijf. Tweeten als je zin hebt, en dan ook echt aanwezig zijn. Zodat mensen niet tegen een bot, een auto-tweet, zitten terug te praten. Facebooken als het uitkomt en je er zin in hebt. Liefst elke dag natuurlijk, ja, maar alleen met lol. Bloggen, zoveel mogelijk, en gewoon, persoonlijk, en dan hup op ‘publish’ klikken. Niets, scheduling.

Als jij er al geen lol in hebt, dat Facebook, dat Twitter, wie dan wel? Je volgers, klanten, en ‘likes’?

Denk het niet.

Facebook gaat je wel verkeer opleveren misschien, Twitter ook. Misschien moet je dat verkeer dan eens naar je nieuwsbriefpagina sturen. En dan met je nieuwsbrief mensen ECHT waarde bieden. Want dan heb je een gerichte doelgroep, die je met je niche-kennis echt kunt helpen en inspireren en dus kunt overtuigen.

Facebook is een kanaal voor de lange adem. Twitter ook. Beide kanalen zijn voor conversaties, niet voor (alleen) zenden. Ik vind ze wel belangrijk, voor de niche van mijn klant.

Maar het moet wel leuk blijven. 

Zo. Statement. Het moet weer LEUK worden om te doen, zakelijke tweeters, bloggers en facebookers!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Karin Ramakerreply
oktober 15, 2012 at 02:10 PM

ik kijk wel regelmatig op m’n statistieken maar vooral ook om te zien waar ze vandaan komen en vooral met welke woorden (soms geloof je het niet!) en het is prettig te zien welke blogposts ook op langere termijn het goed doen. maar echt meten kun je toch niet. en inderdaad, het moet wel leuk blijven. als ik moet gaan calculeren en moet gaan timen wat ik op welk podia doe is de lol er voor mij al snel vanaf. bovendien werkt het zo niet. dan reageer je als een robot. hebben mensen denk ik ook wel snel door.

Jacob Jan Voermanreply
oktober 13, 2012 at 03:10 PM

straks weer tijd voor leuk.

ik moet eerst bloggen, die van vandaag is nog niet af. en nog een paar in de rij zetten voor de herfstvakantie. druk druk druk.  

😉

Leave a reply