Social media: easy peasy?

Ik zit een beetje te denken over social media en hoe moeilijk of makkelijk het nou is om daar als bedrijf iets ‘te doen’ of echt iets ‘uit te halen’. Dat komt omdat ik vandaag naar een presentatie zat te kijken en te luisteren over de verschillende kanalen die je als bedrijf kunt inzetten op dat vlak. En de presenter zei (over YouTube) iets van: “It might go viral, and reach millions“.

Right. Ik vind dat dus echt stom. Vooral als je aan niet-experts uit gaat leggen welk kanaal interessant is voor welk doel. Bovendien: jouw doelgroep beslaat misschien niet eens ‘miljoenen’.

Social media: easy peasy*?

Laten we wel wezen: het is allemaal niet zo makkelijk.

Want ‘viral’? Wie gaat er nou echt viral? Meestal zijn het videos van mensen die helemaal niet zo bedoeld zijn. Mensen die een passie volgen.

Wie doet het echt goed op Twitter? Bedrijven die echt zichzelf zijn. Die een hele persoonlijke aanpak hebben. Open en transparant opereren. Fouten toegeven. Hun volgers echt belangrijk vinden.

Wie doet het goed op Facebook? Nou, bijna niemand. 🙂 Nee, even serieus, Facebook is echt best moeilijk. Je bouwt niet zo maar een bestand van fans op, en als je het opbouwt, wil dat niet zeggen dat ze allemaal je updates zien, laat staan dat ze ‘engaged’ zijn, laat staan dat ze je producten of diensten gaan kopen.

Blogs. Blogs zijn prachtig. Maar goede content maken als bedrijf? Die goed gevonden wordt, en mensen blijft vermaken en informeren, waarvoor mensen terugkomen? Waar mensen graag op reageren? Die zorgt dat ze zich inschrijven op je nieuwsbrief of zelfs iet downloaden of iets kopen? Dat lukt ook niet iedereen.

Iets opbouwen kost tijd (en tijd = geld)

En voor welk kanaal je ook kiest: het is allemaal niet in een weekje gepiept. Maanden, minimaal, heb je nodig om echt iets waardevols op te bouwen.

Misschien heb je een bedrijf waarvan de bedrijfscultuur goed aansluit bij social media. Transparant, open, gewend om informatie te delen, betrokken bij klanten. Dan heb je natuurlijk een goed uitgangspunt. Want dan heb je mensen die content kunnen maken, die de juiste tone-of-voice hebben, die begrijpen wat hun doelgroep zoekt en leuk vindt. En je voldoet (hopelijk) aan een belangrijk element: vrijheid. Zonder vrijheid om dingen te proberen, zichzelf te zijn, open te communiceren, is het voor medewerkers veel lastiger om je bedrijf een eigen gezicht te geven.

Hoe dan ook: het zal altijd tijd kosten, organisatie, overleg.

Het idee dat je met wat automatisering even een following opbouwt en zelfs zo maar even iets ‘viral’ laat gaan, is wat mij betreft klinkklare onzin. En als het je wel lukt om heel snel grote aantallen mensen te bereiken, is het maar de vraag of dat je ook iets oplevert. Volgen is 1 ding, ergens je geld uitgeven een 2e.

Het is net het echte leven, daar in de virtuele wereld. Voor niets gaat de zon op.

* Bestaat echt hoor, die term ‘easy peasy‘…

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts