Snapchat is the same old story

Ik las een interessant artikel over Snapchat. Kritiek, eigenlijk. Snapchat is stom, Snapchat is het niet waard om naar de beurs te gaan, de waarde is opgeblazen, Snapchat stelt niets voor naast Instagram en Facebook, etc. etc. etc.

Met dat soort artikelen kun je scoren.

Onder 40-plussers, althans.

Er zit best wat in, hoor.

Net als al die andere apps daarvoor, is het ongelofelijk hoeveel geld aandeelhouders en investeerders bereid zijn te betalen voor een app die nauwelijks omzet draait. In mijn wereld moet ik als ondernemer gewoon meer verdienen dan ik uitgeef. In de wereld van de start-ups en technologie gaat het meer om de lange termijn.

De kosten gaan kennelijk voor de baten uit. Er is vertrouwen in de omzet van de toekomst. Of er is gewoon heel veel hype en er zijn te veel mensen met veel te veel geld.

Of misschien is het een kwestie van ego? Van FOMO (fear of missing out)? Who knows. Hoe dan ook, Snapchat zal de eerste niet zijn om belachelijke hoeveelheden geld binnen te halen.

Logisch dat mensen kritisch zijn.

Maar ergens klopt het niet, die kritiek.

Je hoort zelden gebruikers kritisch zijn over de IPO. Alleen de niet-gebruikers. Of de gebruikers die het niet begrijpen.

Het doet denken aan oude discussies die ik had, jaren geleden, over Twitter. Met mensen die ‘tweets’ in de krant lazen. En er verder nog nooit tijd hadden doorgebracht. Maar het allemaal wel belachelijk vonden, dat Twitter.

De auteur van het betreffende artikel heeft wel ervaring:

“I have 830 users on Snapchat and 5 of them have published stories – this number is 55 on Instagram Stories.”

Kortom: Snapchat heeft geen engagement, dus mensen delen niets op Snapchat, dus Snapchat heeft geen waarde.

Maar iedereen die Snapchat wel serieus gebruikt (en daar plezier aan beleeft) ziet aan die zin al wat er mis is.

  1. Je hebt geen ‘gebruikers’ op Snapchat.
    Niet voor niets heten je volgers er ‘vrienden’. Nog meer dan op andere social media platformen val je op Snapchat snel door de mand als je uit bent op gewin en je ‘vrienden’ beschouwt als ‘gebruikers’. Nieuwe generaties zijn een stuk kritischer dan die van jou en mij. Ze hebben geen zin in bullshit.
  2. Dat van jouw 830 ‘users’ maar 5 mensen ‘stories*’ gebruiken, zegt niets.
    Het wil bijvoorbeeld niet zeggen dat ze Snapchat niet fanatiek gebruiken als chat app. Want dat is wat de meeste jonge gebruikers doen: 1 op 1 communiceren. Maar dat zie je pas als je het zelf ook doet.
  3. Alles hangt af van wie je ‘vrienden’ zijn, natuurlijk.
    Wie is je doelgroep? Hoe komen ze aan je snapchatnaam? Hoe heb je je snapchat account gepromoot? Zijn het 800 mensen die net als jij uit marketingoogpunt op Snapchat zitten? Of komen die 800 voort uit aanbevelingen van anderen, op basis van je content, zoals bij populaire Snapchatters het geval is?
  4. En tenslotte: wat doe je zelf?
    Wat je ziet van je ‘vrienden’ hangt sterk af van je eigen gedrag. Als je zelf nauwelijks chat in de app, doen anderen dat ook niet met jou. Als je zelf geen leuke, dagelijkse, kwetsbare verhalen plaats op je tijdlijn, gaan mensen ook niet reageren. Als je zelf niet reageert op de verhalen van anderen, doen mensen dat ook niet bij jou.

*stories: publieke verhalen, gepubliceerd op een tijdlijn die zichtbaar is voor volgers, zoals we gewend zijn van Facebook, LinkedIn en Twitter

We zijn weer bij het stadium ‘tweets in de krant’.

Of in de oude blogosphere.

Eindeloze discussies had ik er vroeger over, dat bloggen. Waarom je zoiets nou zou doen. Wat voor zin het allemaal had. Een paar jaar geleden nog, toen ik mijn Frankwatching visitekaartje aan iemand gaf en uitlegde dat het een blog was, zei die man (CFO bij een Nederlandse multinational): “Een bwlagh? Een Bwlagh? Ha, ha, ha.”

Tsja. Wie het laatst lacht …

Een oude generatie begrijpt een medium niet en heeft er desondanks een oordeel over. Een nieuwe generatie probeert alsmaar uit te leggen waarom een medium zo waardevol is. Dat je het medium alleen kunt waarderen als je het gebruikt. Dat het draait om sociaal zijn en om interactie.

En dat je er eerst waarde in moet stoppen, wil je er waarde uit kunnen halen.

Same old story.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts