Simpele online marketing tips voor de horeca, dl 1

Google Maps: kansen voor ondernemers in de horeca

image Ik was onlangs op zoek naar een lokatie in de buurt van de RAI om een uurtje met wat mensen te overleggen. Ik kende niemand die me wat aan kon bevelen, dus wat doe je dan? Je kijkt op Google Maps.

Hartstikke makkelijk – type een adres in en ’restaurant’ en zie direct wat er zit in de omgeving van dat adres. Met een beetje geluk zit er een slimme horecaondernemer in de buurt die veel informatie heeft toegevoegd aan zijn vermelding op google maps zodat ik snel vind wat ik zoek.

Google je concurrent op Google Maps

Probeer maar eens (bijvoorbeeld: „restaurant europaplein amsterdam”). En let maar eens op hoe weinig bedrijven hun informatie hebben ingevuld op Google. Dat zie je o.a. door het gebrek aan een fotootje.

Mobiele klanten = kansen voor de horeca

Online marketing voor horecagelegenheden wordt steeds belangrijker. Niet alleen omdat mensen op het internet zoeken naar leuke restaurants, en omdat klanten steeds meer mogelijkheden hebben om recensies te geven en ervaringen te delen, maar ook omdat steeds meer klanten ter plekke zoeken naar informatie over een geschikte eetgelegenheid of een goede locatie om even een kopje koffie te drinken en te werken.

Kansen dus om meer klanten in je zaak te krijgen – klanten die je anders misschien niet de weg naar jouw cafe, restaurant of hotel zouden kunnen vinden.

Wie is de doelgroep? Wat maakt jouw zaak uniek?

Hoe? Door goed te bedenken wat de unieke kenmerken zijn van je zaak, en voor wie jouw zaak het meest geschikt is (je doelgroep). Ruim, vroeg open, ontbijt, wifi, geschikt voor zakenlunches, terras, geschikt als werkruimte voor ZZP-ers, kindvriendelijk, bruin cafe, oud-hollandse specialiteiten, light-eten… Dichtbij het station/de winkelstraat/het congrescentrum.

Voeg je bedrijfsgegevens toe aan Google Maps

Die informatie, inclusief een korte omschrijving, wat foto’s, je openingstijden en je adres voeg je toe aan Google Maps. Je kunt voor Google Maps gratis een google acccount aanmaken, en vervolgens je bedrijfsinformatie invullen. Doen! Zie het Google Bedrijvencentrum.

Volgende keer: blog jij al?

Volgende keer meer over online marketing voor de horeca, waaronder de vele redenen om een blog te beginnen.

Meer weten over online marketing voor horeca/MKB?

Over het belang van bedrijfsblogs
Over hoe je online kunt zijn ook al heb je geen website

PS: Geldt ook voor winkels, bakkers, slagers…

Het bovenstaande geldt overigens net zo goed voor winkels. Zoek maar eens een kledingwinkel in een willekeurige plaats op Google Maps…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts