SEO voor schoenmakers

bootsIk zat te denken: je zou als klein bedrijf SEO kunnen gebruiken om een enorme positie in de zoekmachines te verwerven.

Stel nou dat je een ambachtelijke schoenmaker bent. Eentje die echt hoge kwaliteit schoenen kan repareren en opknappen.

(zijsprongetje)

Ik ben er wel achter dat niet iedere schoenmaker bijvoorbeeld mijn favoriete laarzen op de juiste manier kan herstellen. De naden moeten worden losgehaald, er moet op maat een zool worden gemaakt, vervolgens moet die er op worden gezet door via precies dezelfde gaatjes te gebruiken als de oorspronkelijke…geen peuleschil.

Dit is mij uitgelegd door een schoenmaker in Den Bosch waar wij toevalligerwijs terecht kwamen in december toen we daar een dagje waren.

Ambachtslieden hebben het moeilijk en dat is zonde. In onze weggooimaatschappij bestaat tenslotte steeds meer een drang om dingen te kopen en te maken die wel meerdere jaren meegaan, die je kunt laten herstellen, die niet alleen vanuit financieel oogpunt maar ook vanuit milieu-oogpunt het waard zijn om in te investeren.

Maar als de trend niet sneller omslaat, zijn al die ambachtslieden weg. Is er geen slager meer die zelf kan uitbenen en geen schoenmaker die mijn prachtige cowboylaarzen kan herstellen.

informele laarzen

Anyway.

(einde zijsprongetje)

Stel dus, dat je een schoenmaker bent.

En dat je je wilt richten op dure schoenen (want uitdagender werk en een kritischere klantenkring die meer geld over heeft voor schoenmakerswerk). Je zou bijvoorbeeld een website kunnen maken met pagina’s over bepaalde typen schoenen. Daar zou je uit kunnen leggen wat de schoenmaker in Den Bosch mij vertelde. Hij deed dat natuurlijk heel feitelijk en droog, want voor hem is het allemaal heel logisch. Maar voor mij niet.

Voor mij spreekt daar vakmanschap uit. Dat geeft mij vertrouwen. Als ik in de buurt van Den Bosch woonde, zou ik mijn laarzen altijd naar hem toe brengen. Sterker nog, ik zou er voor om rijden. Echt waar. Zo belangrijk zijn die laarzen voor me. Raar maar waar.

Maar hij zou dus bijvoorbeeld op een blog en een aantal pagina’s kunnen optimaliseren voor ‘cowboylaarzen laten maken’. Als ik daar op zoek krijg ik ook hits van fora waar mensen precies die vraag stellen.

seo voor schoenmaker

 

Stel nou dat je ook een pagina optimaliseert voor wat je kunt doen aan ‘pijnlijke laarzen’. En ‘nieuwe leren laarzen oprekken’. En ‘nieuwe leren laarzen soepel maken’. En je geeft op die pagina’s echt tips. En je hebt ook een blogartikel over de beste winkels in Nederland voor cowboylaarzen (of Louboutins, of welke doelgroep je dan ook gebt!). Misschien kun je wel de eigenaren van die winkels benaderen en een samenwerking aangaan. En hen vragen om op hun site te linken naar jouw atelier. 🙂

Ik bedoel maar.

Je zou vrij weinig concurrentie hebben.

Wat dat betreft is de virtuele versie van Nederland echt nog totaal ontontgonnen!

GO, kleine ondernemers!

Je hebt niets te verliezen behalve wat tijd om pagina’s vol te schrijven over waar je hart van vol is.

PS Die schoenmaker in Den Bosch heeft een site die eigenlijk doet wat ik beschrijf, zie ik net…neem een kijkje! 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Laurareply
februari 13, 2014 at 09:02 AM

Oh ja, dit zou zeker werken! Ik ben er van overtuigd dat hoe kleiner je niche is hoe meer je hier je slag mee kunt slaan.

Elja Daaereply
februari 15, 2014 at 08:02 PM
– In reply to: Laura

Ja ik ook!!! Zoveel kansen he?

Leave a reply