Schrijven voor social media

schrijven voor social mediaBinnenkort geef ik een training ‘Schrijven voor social media’*. Erg leuk, want toevallig heb ik heel veel ideeën over ‘schrijven voor social media’. Ik moest ze alleen even formuleren. Bij deze een aantal van mijn stelregels, gericht op bedrijven.

Even een zijsprongetje: er zijn twee manieren waarop schrijven voor social media van belang is. De eerste is de converstatiestarter of het anderszins uitlokken van respons – vaak gericht op het krijgen van clicks. En de tweede is het converseren, het praten met mensen, op social media.

Deze tips richten zich op de eerste doelstelling: het schrijven van updates, op welk kanaal dan ook, gericht op het uitlokken van een respons. Voor een online gesprek gelden andere regels.

Dat gezegd hebbende: 4 uitgangspunten voor wie schrijft op social media.

1. Korter is beter

Social media gebruikers zijn nog ongeduldiger dan andere online bezoekers. Klagen bloggers al over mensen die afhaken na de eerste alinea, bij social media moet je nog veel sneller zijn in het overbrengen van een boodschap.

Mensen scannen meer dan dat ze lezen. En als een tekst ‘lang’ oogt, haken je volgers en fans al af nog voordat ze überhaupt zijn begonnen met lezen. Kort hoeft niet te betekenen dat je maar 1 of 2 woorden gebruikt. Maar wel dat je altijd probeert om zo kort en krachtig mogelijk een boodschap over te brengen.

Daarom gebruikt de NS niet alle 140 tekens, in dit bericht, maar maar 98 inclusief spaties:

schrijven voor social media twitter

Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen geldt: korter is beter. Ook op LinkedIn.

En op Facebook.

schrijven voor social media facebook

Maar het kan altijd korter! Echt. Probeer maar eens. Vooral als je een link gebruikt waarvan de afbeelding, titel en omschrijving worden getoond of wanneer je een afbeelding toevoegt. En in dat verband, zie het volgende punt.

2. Zeg het met beeld (of breng woorden in beeld)

Het lijkt tegenstrijdig als je het hebt over schrijven, zeg het met beeld. Maar social media kan niet meer zonder beeld, of je het nu toevoegt of dat het beeld getoond wordt vanwege de link waar je naar verwijst.

Natuurlijk kun je af en toe eens een tweetje maken dat alleen uit tekst bestaat, of zelfs een Facebookbericht met enkel tekst, maar dat moet de uitzondering zijn in je campagne. Beeld is essentieel en makkelijker te maken dan je denkt.

schrijven voor social media beeld

(niet dat het beeld hierboven zo makkelijk gemaakt is! Maar wel een mooie manier om je als kunstenaar uit te drukken)

Een manier om met beeld te werken is hetgeen je wilt zeggen of hetgeen je in de tekst kwijt wilt, ook in een afbeelding te zeggen of te benadrukken. Canva is een gratis app waar je dat supermakkelijk mee kunt doen. Een heleboel mooie voorbeeld vind je in dit artikel van Canva. Sommige van de genoemde designs kun je zelfs direct aanklikken en gebruiken!

Quotes zijn ook een slimme manier om dat te doen: pak een quote van een bekend persoon of een bekend professionals uit je vakgebied, of licht een tip of quote uit een blogartikel toe zoals in het voorbeeld hieronder. De tekst van de tweet versterkt de tekst in de afbeelding en omgekeerd.

schrijven voor social media twitter

3. Grijp de aandacht

Wat ik hiermee bedoel is: zeg meteen wat je te zeggen hebt. Te veel organisaties hebben de neiging om een heel verhaal op te hangen in een social media update. Maar als je niet direct, in het begin, de aandacht grijpt van je volger of lezer, komt die aandacht niet meer.

Dat is de reden dat veel Instagrammers hun updates tegenwoordig beginnen met een tekst in grote letters, die aangeeft waar de update over gaat (als ze al een uitgebreide omschrijving toevoegen).
schrijven voor social media instagram

Een ander voordeel van direct de aandacht grijpen is dat de kans dat mensen op je ‘lees meer’-link klikken. Liever zorg je natuurlijk dat je die niet nodig hebt (korter is beter, zie punt 1). Maar als je toch meerdere regels tekst hebt, dan liever de belangrijkste boodschap vooraan.

In het voorbeeld hieronder is niet alleen het begin van de tekst te ingewikkeld, de update is ook nog eens zo lang dat hij afgebroken wordt. Zonde, want het draait juist om de afbeelding. En in die afbeelding wordt eigenlijk alles gezegd. Een korte, triggerende tekst was beter geweest.

4. Nadenken = wegwezen

De aandachtsspanne is maar kort, op social media. Als je doelgroep te lang moet nadenken, zijn ze weg. Daarom moet je tekst kort en krachtig maar ook begrijpelijk zijn. Nadenken = wegwezen. De oplossing? Begrijpelijke taal.

Begrijpelijke taal?! HUH? WAT BEDOEL JE ELJA?

Nou:

  • vermijden van jargon
  • spreektaal
  • geen geforceerde zinsconstructies
  • actief i.p.v. passief (hier een mooi artikel vol voorbeelden en tips over actief en passief schrijven)
  • informele taal
  • emoji’s
  • spelen met interpunctie (en hoofdletters ;))

Kanttekening: wat wel en niet als begrijpelijk wordt gezien, hangt sterk af van de doelgroep die je probeert te bereiken en te overtuigen.

schrijven voor social media

 

Als je met kwetsbare ouderen werkt en Achmea volgt op LinkedIn, spreekt het begin van de update je vast aan. Maar de tweede zin van de update geeft niet veel duidelijkheid. Je moet hem drie keer lezen om te begrijpen wat en wie er staat.

 

schrijven social media

 

Tony’s chocofoon is voor fans en niet-fans meteen te begrijpen. Ook al hebben ze er nog nooit van gehoord. De rest van de tekst is duidelijk en informeel, zoals we van Tony’s gewend zijn.

 

schrijven voor social media facebook

 

Het ligt voor de hand dat het Ministerie zich in het voorbeeld hierboven richt op mensen uit de startup wereld die weten wat CES is en wat er ongeveer bedoeld wordt met ‘Startup envoy’.

Schrijven voor social media is een vak

Maar wel een vak dat iedereen met een beetje interesse en motivatie makkelijk kan leren! Gewoon goed bestuderen wat anderen doen. En wat meer tijd en energie steken in het schrijven van je updates. Mijn ervaring is dat iedere 5 minuten extra nadenken en eventueel bespreken echt een betere update oplevert.

En het goede nieuws voor fans van tekst is: tekst blijft altijd belangrijk. Zelfs met de opkomst van beeld.

Phew.

*Voor meer info over de training, zie hier.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts