Schok

Ik had het met Daniel en Sytze van de week over de tactieken die Amerikaanse bedrijven toepassen om jonge ouders tot klant te maken. Sytze woont net als ik in de VS, dus het komt nogal eens ter sprake. Hij vertelde n.a.v. mijn artikel over het babypoeder bij de Wallgreens dat hij het heel raar vond om flessenvoeding toegestuurd te krijgen, terwijl hij geen enkel bedrijf had verteld dat hij een kind verwachtte.

Hoe weten ze dat nou?

Ik had dezelfde ervaring (ik heb er zelfs een keer iets over geroepen op Facebook!). Ik was zwanger en kreeg ongevraagd samples toegestuurd van een bepaald merk flessenvoeding. Waar ik me nog nooit voor opgegeven had. Noch had ik me opgegeven voor welke ‘registry’ dan ook, of voor varianten van de ‘blije doos’, etc. etc. Het was me werkelijk waar een raadsel, hoe dat bedrijf nu wist dat ik zwanger was.

Maar zie, het is allemaal te verklaren. Daniel stuurde een link naar dit artikel door: How Companies Learn Your Secrets. Het is een lang artikel, maar zeer de moeite waard.

Jouw data en wat dat betekent

Het komt er op neer dat het moment dat mensen een kind krijgen, het uitgelezen moment is om ze jouw producten te laten kopen, naar jouw winkel te laten komen, etc. oftewel: hun vaste patronen te laten doorbreken. Want op zulke momenten in het leven zijn mensen het kwetsbaarst en het meest vatbaar voor verandering. Net als bij verhuizingen, scheidingen en andere ingrijpende gebeurtenissen.

Dat voert verder dan puur het targeten van jonge ouders omdat ze dan altijd jouw merk flessenvoeding blijven gebruiken, als ze het eenmaal hebben gebruikt. Ze gaan ook andere breakfast cereal eten. Andere boter. Bij een andere winkel hun wc-papier kopen.

Wist je niet he? Ik ook niet.

Shocking?

Het blijft raar dat ik als marketer zo geshockeerd ben door alle manieren waarop mensen in databases terecht komen en hoe ze vervolgens zonder dat ze het doorhebben een bepaalde kooprichting op worden gedreven. Maar toch is het zo. Websites die ook al heb je niets ingevuld, toch precies weten wie je bent; bedrijven die weten dat je zwanger bent omdat je vitaminepillen koopt + handzeep + bepaalde creme en je vervolgens stiekem aanbiedingen gaan doen voor dingen die zwangere vrouwen graag kopen…; bedrijven die jouw gegevens overkopen van hun concurrent en je gaan bestoken met foldertjes op naam…

Fijn toch, zei mijn lief, heb je toch iets aan, is toch in je voordeel?

Misschien wel.

Maar wat als je werkgever diezelfde databases in kan zien? Je verzekeraar? Je buurman? De overheid? Andermans overheid? Iemand die jou of je geliefden kwaad wil doen?

Wie zal het zeggen, of dat kan of niet? Of dat mag, of niet? Of dat al gebeurt, of niet?

De nieuwe revolutie

Brrr. Ik voorspel dat data, jouw data, gegevens over jou en jouw leven, hetgeen zal zijn waar de volgende grote revolutie om zal draaien. De revolutie van ik-ben-de-baas-over-data-over-mij. Ik, en niemand anders. Niet Facebook. Niet mijn werkgever. Niet de overheid. En zeker niet de Target, de Hema of de Albert Heijn….

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Voor niets gaat de zon op | Elja Daaereply
juni 09, 2012 at 03:06 AM

[…] er ook een belangrijk element aan die gratis diensten, waar ik me steeds bewuster van ben. Al die data, daar kunnen heel veel bedrijven in instanties iets mee. Je bent niet anoniem. Als jullie konden zien wat ik allemaal op Google intype, wat ik zoek, had je […]

Leave a reply