Poppops

Foto: Death to the stock photo

Weet je waar ik gek van word?

Pop-ups.

Als ik op Google naar marketingonderwerpen zoek, landt op pagina’s van zzp-ers zoals ikzelf, en dan binnen seconden die pop-ups of ik mijn e-mailadres wil achterlaten voor een ebook of nieuwsbrief.

Arrgghh.

Het eerste dat ik doe als ik zo’n pop-up zie, is op de terugknop klikken in mijn browser en het volgende zoekresultaat proberen. Waar ik meestal weer een pop-up tegen het lijf loop. En weer terugklik. Etc.

Toen ik eerder dit jaar zelf testte met pop-ups en vroeg naar feedback was de kritiek niet van de lucht (jullie zijn zo fair om gewoon te zeggen wat je denkt! Dank daarvoor!). 

Niemand zei: ik vind het niet erg. Veel mensen zeiden dat ze het maar niets vinden. En sommige mensen vonden pop-ups ronduit beledigend.

Ik ben direct met mijn experiment gestopt. En hoe meer ik het bij anderen zie, hoe meer ik denk: nee. 

Ik wil niet al te bout zijn, maar als ik bij blog na blog na blog die pop-ups in beeld krijg, ruik ik de wanhoop. De smeekbede.

ALSJEBLIEFT! Abonneer je! Schrijf je in! Meld je aan! IK DOE AAN MARKETING!! IK ZOEK KLANTEN!
Ik doe zelf ook aan marketing, hoor. Ik zoek ook klanten. We moeten allemaal brood op de plank krijgen.

Maar ik geloof in de lange termijn. In relaties. In delen en geven en lol hebben in jou en met elkaar. 

Bovendien geloof ik niet dat jij mij in gaat huren, mijn boeken of mijn online trainingen gaat kopen als het eerste dat ik doe is je een banner in je gezicht te gooien zodra je interesse toont.

Toch raar? Ik stap je winkel in om rond te kijken en binnen seconden heb je me een folder in mijn gezicht geduwd waar ik niet omheen kan. 

Als het IRL niet werkt, waarom denk je dan dat het online wel succesvol zal zijn? Omdat anderen het doen? Omdat de goeroes het beweren? Via een pop-up achter gekomen denk ik (ha, ha)?

Ik zou wel eens wat cijfers willen zien van de conversie, gegroepeerd naar pop-up en niet-pop-up abonnees.

Misschien verkoop je veel aan mensen die je via pop-ups binnenhaalt. Misschien is het inderdaad die heilige graal van de leads en de omzet.

Maar misschien ook niet…

😉

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Elja Trumreply
december 21, 2016 at 11:12 PM

Tja, het werkt gewoon. Ik heb me er ook jaren tegen verzet en toen eens gemeten wat het verschil was. Bleek dat ik 20x zoveel inschrijvingen op mijn nieuwsbrief kreeg.

Ik werk tegenwoordig met een exit-pop-up, die triggert op het moment dat je met de muis helemaal bovenin het venster komt (als je op weg bent naar de back-button) en stiekem heb ik ook nog een slide-in erop staan omdat je mobiele bezoekers die exit pop-up niet zien (die verschijnt na 40 seconden, dus pas als iemand echt interesse heeft in de site).

Op marketingfacts heb ik destijds geschreven over mij overstap en de conversieverbetering: http://www.marketingfacts.nl/berichten/case-20-keer-zoveel-nieuwsbriefinschrijvingen-in-3-stappen

Owh, en als je hem eenmaal weg klikt krijg je hem een half jaar niet meer te zien. Misschien moet ik dat nog eens korter maken. 😉

Inmiddels heeft mijn pop-up me wel een mailingslijst van 38.000 fotografen opgeleverd. En dat zorgt dan weer voor elke week een piek in mijn sitebezoek na de mailing en bij een actie (zoals afgelopen week toevallig) direct meer dan 200 conversies op mijn betaalde leeromgeving voor fotografen.

Elja Daaereply
december 23, 2016 at 02:12 PM
– In reply to: Elja Trum

Ik dacht wel dat jij een gefundeerd antwoord zou hebben Elja! Ik zag van de week jouw slide-in, die vond ik helemaal niet storend, integendeel. Het zal denk ik ook afhangen van de inhoud van wat je aanbiedt en in hoeverre dat aansluit bij je doelgroep? In jouw geval is dat een vrij duidelijke interesse, bij mijn doelgroep is dat eigenlijk een beetje minder duidelijk en heel breed.
Food for thought.

Kitty Kilianreply
december 21, 2016 at 08:12 AM

PS. Als ik bij jou een comment heb geplaatst krijg ik standaard een vervolgmail met een verzoek om me te abonneren op je blog. Dat is ook een pop-up 😉 Heeft hetzelfde doel.

Elja Daaereply
december 21, 2016 at 10:12 PM
– In reply to: Kitty Kilian

Oh jee. Da’s per ongeluk. *uitzet*

Kitty Kilianreply
december 21, 2016 at 08:12 AM

Ja, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt. Aan de andere kant werkt het. Ik heb me er ook jaren tegen verzet en ik twijfel nog steeds. Ik heb een bescheiden slide-up, van rechtsonder, die pas verschijnt aan het eind van het stuk. Dan ben je al een hele tijd aan het lezen. Ik klik ze zelf ook altijd weg, als ze direct komen, of als ze over de hele tekst staan. Ik klik ze niet weg als ik de website goed vind en als ze pas na een tijd komen. Maar dat gebeurt niet zo vaak.

Elja Daaereply
december 21, 2016 at 10:12 PM
– In reply to: Kitty Kilian

Bij jou is het me nooit echt opgevallen. Maar waarom je mensen na seconden al een pop-up zou voorschotelen, het ontgaat me. En qua ‘het werkt’: ik begrijp wel dat er mensen zijn die er op klikken en hun emailadres achterlaten. Maar hoeveel van hen kopen ook daadwerkelijk iets? Vergeleken bij de mensen die zich buiten de pop-up om abonneren? En wat is het verschil tussen de conversie van pop-up abonnees waar de pop-up al na een paar seconden komt en die pop-ups zoals de jouwe, als je echt al iets hebt kunnen lezen? Interessante materie.

Leave a reply