Parijse retailers geloven niet in social media

Zoals je hebt kunnen lezen op dit blog*, was ik een paar weken geleden een paar dagen in Parijs. Ik zocht er een Amerikaanse vriendin op die er was voor de meubelbeurs Maison Objet. Om vervolgens twee dagen met haar de mooiste woonadressen van Parijs af te lopen. Zie hier het uitgebreide verslag.

Winkelbalies

Mijn vriendin Pam keek naar meubels. Ze nam me op sleeptouw langs de mooiste woonwinkels van Parijs. Ik weet helemaal niets van woontrends en design. Maar dat weerhield me er niet van om af en toe intelligent op te merken dat mosterd toch echt een trendkleur is. En dat natuurstenen tafelbladen het goed doen.

Pam, wiens meubels in honderduizenden Amerikaanse huizen staan, was zo aardig om te doen alsof mijn commentaar iets toevoegde aan haar trendonderzoek. Een schat is het.

Gelukkig had ik ook nog iets anders te doen dan amateuristisch commentaar leveren op designmeubels en me af te vragen of zo’n hemelbed ook iets voor mij zou kunnen zijn. Ik had mijn eigen project. Want ik heb vier dagen lang foto’s gemaakt van winkelruiten, winkeldeuren, winkelmuren en winkelbalies.

De kracht van de etalageruit

Terwijl ik woonwinkel na designwinkel na concept store in- en uitliep en onderweg honderden winkels en restaurants passeerde, vroeg ik me af of ze nou ook hun social media kanalen vermeldden in of op de zaak. Hoe social media minded zou de Parijse retail zijn? En de horeca?

Het viel me een beetje tegen.

Het antwoord is: slimme, hippe concept stores meestal wel. En de rest niet of nauwelijks. Uitgezonderd een hippe kledingwinkel hier en daar.

Koren op de molen van deze social media spreker, want steeds vaker word ik gevraagd om lezingen te geven voor retailers, horeca en voor standhouders op vakbeurzen (die hebben ook een ‘winkeltje’, he, tijdelijk).

Aan wie ik steevast vertel dat het zonde is om je social media accounts niet groots op je winkelruit, restaurantmuur, placemat, standmuur of (in het uiterste geval) op een bordje bij de kassa te vermelden.

Gebruik wat je hebt

Eerlijkheidsgehalve moet ik zeggen dat ik soms eerst nog flink wat werk moet verzetten om mijn toehoorders ervan te overtuigen dat social media accounts uberhaupt nodig zijn 🙂 Maar als ze er al in geloven, help ik ze graag herinneren aan de mogelijkheid om naar die accounts te verwijzen op plekken waar je klanten langslopen of naar kijken.

Ik vermoed dat niet veel van de lezers van deze nieuwsbrief een bedrijf hebben dat draait om een fysieke locatie. Maar als je:

  • een winkel
  • een marktkraam
  • een stand op een vakbeurs
  • een horecagelegenheid; of
  • een kantoor

hebt waar bezoekers of klanten over de vloer komen, zou je wel gek zijn om je social media accounts er niet te vermelden.

Iedere nieuwe volger is er een

Je moet vechten voor je klanten. En voor je volgers, die mogelijk klanten kunnen worden of al zijn. Ik zou ook al blij zijn met de kans om voorbijgangers te wijzen op je accounts. WHY NOT?

En als je het komende jaar een vestiging van Elja Daae Marketingadvies tegenkomt in Parijs, dan weet je wat ik daar aan het doen ben.

Kansen te over voor iemand als ik, in Parijs. En ik weet al precies hoe ik dat kantoor ga inrichten!

* Dit artikel verscheen eerder als nieuwsbrief. Sorry, nieuwsbrieflezers. Niet-nieuwsbrieflezers: mijn nieuwsbrief is zoals je ziet meer een blog. Inschrijven kan hier. 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts