Paniek en kansen

ieuw

Er is paniek in de wereld van de grote ondernemingen. Heb je dat gemerkt? Logisch ook. Oude, vertrouwde markten en zekerheden brokkelen af. In razend tempo. Want wat je ook doet, er bestaat een kans dat nieuwe concepten het beter, goedkoper of sneller doen. Of gewoon leuker.

Er is software waar je als niet-designer in een paar uur je eigen (mooie) website mee maakt. Er zijn mensen die voor 5 dollar een dienst voor je verrichten zodat je een leger mensen tot je beschikking hebt voor een relatief klein bedrag. Waar je binnen een mum van tijd een developer hebt gevonden of iemand die een logo voor je maakt.

Er zijn bedrijven die online trainingen verzorgen vanaf de andere kant van de wereld of vanuit hun studeerkamer. Er zijn taxibedrijven die 4 jaar geleden nog niets hadden en nu hele steden voorzien van vervoer. Er zijn honderdduizenden logeeradressen op unieke plekken of bij mensen thuis, voor toeristen die geen zin hebben in stoffige hotels (figuurlijk dan).

Er zijn gratis apps voor je telefoon die de GPS-voorziening in je auto overbodig maken. Radiostations die je kunt luisteren wanneer je wilt en niet alleen op een bepaald moment. Je kunt via je smartphone of computer de duurste evenementen ter wereld met de beste sprekers bijwonen via live uitzendingen vanaf de eerste rij.

Er zijn bedrijven die alles thuisbezorgen wat je maar wilt. Verzekeringorganisaties die niet uit zijn op winst. Tieners die bedrijven starten, bouwen en verkopen. Bedrijven zonder dure legacy systemen.

Er zijn duizenden (nee, honderdduizenden! Miljoenen?) ondernemers die je met een klein bedrag kunt ondersteunen zodat je opeens investeerder wordt. Er zijn websites waar je zelfgemaakte cadeautjes kunt kopen van getalenteerde mensen van over de hele wereld. Er zijn websites die je helpen om Chinese producenten te vinden.

Er zijn gidsen die je in New York gratis rondleiden. Er zijn websites waar je zaagmachines en maaimachines kunt lenen. Of, eh, auto’s. Er zijn ‘gewone Nederlanders’ die miljoenen fans hebben.

Er zijn business modellen die gisteren klopten maar vandaag niet meer. Bedrijven die morgen miljoenen verdienen maar 6 maanden geleden nog niets.

Er is reden tot paniek. Behalve als je verandering omarmt…

Update

Linaire TV wordt ingehaald…nog eentje voor de panieklijst. Interview met CEO van Netflix.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts