e-learning module bloggen elja daaeDe voordelen van een blog voor je organisatie zijn enorm, dat is wel duidelijk. En de kans is groot dat er intern genoeg enthousiaste bloggers te vinden zijn. Maar het coördineren van een blog namens je organisatie is een flinke uitdaging. En voor bloggers is het een spannende stap om publiekelijk kennis te delen.

Om zowel communicatieafdelingen als bloggers te ondersteunen, ontwikkelde ik de online training ‘Bloggen als een pro’. Het voordeel ten opzichte van klassikale trainingen is dat deelnemers de training kunnen doorlopen op hun eigen tempo. Bovendien hebben ze de mogelijkheid om specifieke onderdelen nogmaals te bekijken of juist over te slaan.

De training is beschikbaar via mijn eigen online academie, maar ook als kant en klare content voor in het LMS of het online leerplatform van je organisatie.

Succesvol bloggen

Bloggen als een pro, deel 1: Introductie from Elja Daae on Vimeo.

Na het kijken van 10 korte video’s van tussen de 3-6 minuten en het maken van 9 opdrachten, heeft een deelnemer zijn of haar eigen blogplan opgesteld. Behalve de video’s bevat de online training Bloggen als een pro vele artikelen vol handige tips.

Aan de hand van het persoonlijke blogplan kan de blogcoördinator vanuit Marketing of Communicatie met de blogger in gesprek over bijvoorbeeld de planning. Maar ook zonder die begeleiding verbetert de kwaliteit van wat bloggers aanleveren.

Zo til je niet alleen het bedrijfsblog naar een hoger niveau en zorg je voor meer eenheid en focus, je werkt ook aan de commitment van bloggers om regelmatig bij te dragen.

Inhoud online training ‘Bloggen als een pro’

Onderdelen van de online training Bloggen als een pro:

  1. elearning bloggen toolsIntroductie: achtergrond van de trainer en vooruitblik
  2. Doelstellingen: wat wil je bereiken? Wat wil je werkgever bereiken?
  3. Leer je lezer kennen: hoe weet je wat je lezer wil? Hoe speel je daar op in?
  4. Bepaal je focus: we stellen vast wat voor soort artikelen je wilt gaan schrijven en waarover.
  5. Het belang van zoekwoorden: waarom moet je nadenken over zoekwoorden en hoe vind je de juiste terminologie?
  6. Leesbaarheid: over opmaak, afbeeldingen en titels
  7. Persoonlijk bloggen: hoe maak je een blog ‘persoonlijk’, zelfs als het om een zakelijk onderwerp gaat?
  8. Inspiratie: tips om inspiratie op te doen voor nieuwe blogartikelen
  9. Planning: tips om rekening te houden met en in te spelen op actualiteit en grote gebeurtenissen
  10. Extra pro tips: over formats, interne links en promotie van je eigen artikelen

Online training: ook voor in je eigen LMS

Het is mogelijk om de online training in je eigen LMS te zetten. Je krijgt dan zowel de video’s als de artikelen. Het materiaal is eenvoudig te implementeren in ieder bestaand e-learning systeem (LMS). De opdrachten die er bij horen kunnen als Word-document of PDF worden bijgevoegd of eenvoudig worden geïmplementeerd als losse vragen na iedere video.

Iedere video:

De video’s zijn zo gemaakt dat ze op zichzelf staan en weinig vragen aan implementatie.

Over trainer Elja Daae

Elja DaaeElja Daae is een van Nederlands bekendste blogexperts. Ze werkte jaren lang voor Nederlands bekendste marketingblog, Frankwatching, waar ze verantwoordelijk was voor community management, business development, verschillende projecten en de aanname van nieuwe auteurs.

Elja blogt zelfs sinds 2007. Sinds 2011 zelfs iedere dag. Haar eigen blog, met meer dan 1.700 artikelen, heeft iedere maand zo’n 13.000 bezoekers. Ze is oprichtster van twitterchat #blogpraat, die 6 jaar bestaat, en schreef hét bloghandboek ‘Bloggen als een pro‘ dat in goedgesorteerde winkels te vinden is.

Elja’s interesse in online leren gaat ver terug: ze is de oprichtster van Frankwatching Webinars, waar ze zo’n 100 webinars organiseerde en hostte.

In het dagelijks leven geeft Elja trainingen, workshops en presentaties over (zakelijk) bloggen en andere social media ontwikkelingen.

Meer weten?

Wil je hele cursus zien of bekijken of deze cursus past binnen een bestaand LMS? Elja komt graag langs om te laten zien wat de cursus inhoudt en te onderzoeken of dit format aansluit bij de uitdaging van jouw organisatie op het gebied van corporate bloggen.