Nog altijd vegan. Voor 90% of zo.

In december schreef ik over mijn plan om over te schakelen op een vegan dieet. Met heel veel reacties en tips van mensen die dat ook doen (of juist niet). Tijd voor een update.

Ja, we leven nog steeds vegan. En we houden het aardig vol (voor je het vraagt: mijn kinderen eten gewoon normaal, met yoghurt en kaas en vlees etc.).

Onze beweegredenen zijn niet veranderd: we willen meer doen voor het milieu. Wel merk ik dat ik het aspect van dierenleed me langzamerhand begint te grijpen. Ik zat laatst te kijken naar een TV-programma waarin de chef een bakblik vol levende rivierkreeftjes de oven inschoof en kon het bijna niet aanzien. Ik geloof niet dat F. daar ook last van heeft, maar ik merk dat ik daar anders naar begin te kijken.

Vegan koken

Wat betreft de vegan kookboeken en producten: we besloten al snel dat we het daar niet van moeten hebben. Ik heb geen zin om dingen te eten en te drinken die nog meer bewerkt worden dan de kipnuggets van de MacDonalds. Bah. Ook al is het dan ‘gezond’ en niet-dierlijk, veganistische kaas staat me tegen.

Wij eten dus gewoon hetzelfde als altijd, minus vlees en zuivel. Zoals:

  • Nasi zonder vlees
  • Tortilla’s met gegrilde groenten en zwarte bonen
  • Pasta met tomatensaus
  • Pasta pesto (zonder parmezaanse kaas)
  • Curry’s
  • Soepen
  • Bonen en linzen
  • Salades
  • En brood. Veel brood.

Wat het avondeten betreft is er niet veel veranderd. We eten eigenlijk hetzelfde als eerst, minus zuivel en vlees.

Na grondig onderzoek heeft F. besloten dat we ook af en toe vis mogen eten, als die verantwoord is gevangen en wild is en zo. Dus dat eten we af en toe ook. [eerlijk gezegd vind ik de gekweekte onverantwoorde en lekker vette zalm van de AH lekkerder dan de wilde! maar ja. verboden]

Broodnodig

Dat brood, daar heb ik wel een beetje genoeg van. Ik was gewend om yoghurt met zelfgemaakte granola te eten. En voor de lunch vaak iets met eieren. Maar nu eet ik brood.

Brood met nutella (de ban op nutella en/of palmvet is erg lastig te implementeren! we hebben de ban maar een maand volgehouden geloof ik), met pindakaas, of met humus en avocado. Verder strekt mijn fantasie niet. Dus dat gaat behoorlijk vervelen.

Het probleem is dat ik niet van fruit houd. Nooit gedaan ook. Dus ik kan mezelf er niet toe zetten om smoothies en zo te gaan eten/drinken als alternatief. Dat maakt ontbijt echt lastig.

Vegan uit eten

Waar ik dan weer superblij van wordt, is eten in een restaurant als De Zwarte Ruiter in Den Haag. We komen er al heel lang. En het is altijd een plek geweest waar je net zo goed vegetarisch als ‘normaal’ kon eten (niet dat ik dat deed, he. ik ging voor de steak natuurlijk). Maar tegenwoordig hebben ze gewoon 3 volledig veganistische gerechten op de kaart. En veganistische mayonaise (ik heb niet gevraagd hoe ze die maken … maar hij smaakte eigenlijk gewoon naar mayo).

Ik at gisteren, en ik citeer: “Vegan banh mi burger: Shiitake-pinda-sushiburger, portobello, nori, komkommer, banh mi, sriracha”. Oftewel: een burger van sushirijst. Waarbij het broodje was vervangen door een avocado. Wauw. Met overheerlijke koolsalade en andere aparte rauwkostlinten. Het was zo lekker.

Vegan afvallen en vegan zondigen

Ik kan niet zeggen dat ik afval, helaas. Dat komt omdat ik meer chips en frites ben gaan eten, vrees ik. En ik heb soms ZO’N TREK! Vooral als ik onderweg ben is het lastig kiezen. Ik grijp al snel naar granolarepen en chips of pinda’s. Dat is helemaal niet zo handig voor de lijn.

Heb ik gezondigd, de afgelopen maanden? Jawel hoor. Ik eet af en toe een ei. Ik bak en eet nog steeds koekjes en verjaardagstaart (gemaakt met ei). Als ik zelf bak, kan ik de boter vervangen door margarine, maar voor cream cheese frosting heb ik toch echt roomkaas nodig.

Ik heb een keer vlees gegeten tijdens een etentje. We hadden een ik-mis-turkije-aanval en besloten te gaan eten bij het Turkse restaurant in het dorp. En ik at mijn favoriete Turkse gerecht: Iskender kebab.

Het was heerlijk, maar toen ik het op had realiseerde ik me ook dat het eigenlijk zo onnodig was. Eten duurt tenslotte maar heel even. Je proeft het een kwartiertje en dan is het weg. Dus het is eigenlijk niet zo nodig.

De overige zonde is de melk in mijn thee en koffie. Die heb ik niet vervangen door sojamelk of een ander plantaardig alternatief. Ik vind het niet lekker en het staat me tegen. En voor dit paasweekend heb ik zo waar een biologisch kippetje op de planning staan.

Via-via hoorde ik over een vegan die weigerde paaseieren te verven met de kinderen. Alsof je geen eieren meer mag aanraken en niet mag stimuleren dat anderen eieren eten, zoiets. Maar dat gaat mij te ver.

Vegan kritiek

Als je mensen vertelt dat je vegan eet en ze zien je melk drinken of een koekje eten, zijn ze er als de kippen (ha) bij om je te wijzen op het feit dat dat niet vegan is. Heel grappig. Bijna zonder uitzondering. “Je dronk anders wel een latte, net!”. “In koekjes zitten ook eieren hoor!”. Mensen hebben bijna zonder uitzondering die behoefte om je te betrappen.

Maar dat heeft meer te maken met die mensen, dan met mij.

Voor mij is het geen mode-statement. Geen hippigheid. Geen oordeel over wat andere mensen doen en laten. Het heeft alleen te maken met mij en mijn geweten.

Ja, we zondigen af en toe. Maar ik weet dat ik we zo’n 80-90% vegan leven. En dat voor ons dieet betekent dat we 80- 90% minder dierlijke producten eten. En dat we op die manier toch iets doen voor de wereld.

Alleen dat brood…daar moet ik nog iets voor verzinnen.

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Kitty Kilianreply
april 18, 2017 at 09:04 PM

Bananenbrood? Ik vind het lekker, het is snel klaar, het smaakt een beetje als tussen cake en brood in, en de ingredienten zijn simpel: bananen, havermout, dadels of vijgen, wat noten en zaden. 20 minuutjes in de oven. Het stikt van de recepten online.

Elja Daaereply
april 19, 2017 at 09:04 AM
– In reply to: Kitty Kilian

ik moet mijn afkeer van bananen maar even gaan overwinnen denk ik … dat is het enige dat me tegenhoudt.

Mirandareply
april 14, 2017 at 03:04 PM

Echt respect voor je, ik vind het echt knap. Ik was benieuw of je je er ook fitter door voelt>

Elja Daaereply
april 17, 2017 at 10:04 AM
– In reply to: Miranda

Helaas niet echt. Eerder minder fit, denk ik soms. Het is heel lastig om te zorgen dat je alles binnen krijgt, daar moet je echt je best voor doen. Het vraagt ook veel meer van je qua koken, je moet er gewoon echt goed over nadenken en heel anders gaan inkopen en koken. Plus, de helft van mijn gezin eet gewoon nog alles dus eigenlijk run je als het ware twee dieten naast elkaar! Het vraagt best veel, vind ik. Maar ik mis het vlees niet echt. En het is makkelijker als je jezelf af en toe toestaat om iets te eten dat niet ‘mag’.

Aleidreply
april 14, 2017 at 10:04 AM

je kan bv ook pasta of noodles eten tussen de middag, met wat geroosterde groente? Ik kook nu – wij eten ook 80% veganistisch denk ik – vaak extra pasta en noodles en extra groenten, zodat ik we die tussen de middag kunnen eten. Ik eet wel de soja yoghurt van alpron, prima te eten – zeker als ontbijt. Laatst was ik op weg voor mijn werk en kreeg ik gewone yoghurt, bleh, ik vond het helemaal niet lekker meer…. Maar zo kun je wel minder brood eten en ik vind dat zo’n bakje pasta prima vult. Toen ik dat ben gaan doen tussen de middag ben ik wel afgevallen 🙂

Elja Daaereply
april 14, 2017 at 11:04 AM
– In reply to: Aleid

Hmmm….ik zit -terwijl ik dit schrijf – de rijst van eergisteren op te eten inderdaad. Goed idee om gewoon meer te koken en dan later te eten. Dat brood komt me mijn neus uit!! THanks!!

Leave a reply