Meer marketingboodschappen

Party mix

mmsAh, snoepjes. Chocoladesnoepjes. Je kunt ze niet alleen in ‘melk’ en ‘pinda’ maken hoor. Neeneeneenee. Pure chocolade. Witte chocolade. Speciale kleuren voor de kerst (ik noem maar wat: rood/groen). Of extra speciale edities in kleine zakjes met speciale exclusieve smaken. Denk: amaretto. Denk: napolitaanse espresso. Denk: kersenbonbon (OK, die heb ik verzonnen. Maar ze hebben wel ‘framboos’!) Of iets heel innovatiefs! Pretzel van binnen of zo. Zout-zoet! Is heel populair nu, hoor, zout-zout. Echt voor connaisseurs.

En als je dan alles al gehad hebt, qua logische en hopelijk zeer gewilde smaken, weet je wat je dan kunt doen? Dan kun je ze samen in een zakje gooien bij wijze van ‘party mix’.

‘Party mix’, dat is een heel populair genre voor heel veel producten, hadden we vorige keer al vastgesteld. ‘Party mix’. Restjesmix, more like it.

Not my cup of tea

vanillecreme

Weinig productcategorieën zijn zo overvol als thee, tegenwoordig. Nou ja, misschien ook niet (wasmiddel…tandpasta…). Maar vroeger had je maar zo weinig smaken, he. Terwijl nu..! Zelfs wie ooit een innovator was door met kruidenthee te komen en die hip te maken, is inmiddels aangewezen op dezelfde trucjes als iedereen. Nieuw zen verpakkinkje. Iets met kruiden. Iets zonder theïne. Gezinsverpakking. Kruidenthee voor keelpijn. Etc.

Een bes uit een ver vreemd land of een witte thee of een groene thee of een rode theesoort waar niemand nog van gehoord had.

En als dat dan niet lukt, dan gewoon spannende nieuwe smaken. Niet gewoon zoethoutthee maar ‘Egyptische’ zoethoutthee.

Of: abrikoos-vanille-creme-thee. Of zou het abrikoos-vanillecreme-thee zijn? Gelukkig staat het op de verpakking. Zo te zien is het een witte thee met verse abrikozensmaak en echte Tahitiaanse vanille. De creme zit hem in, ehm, … Juist.

Appeltjes van oranje

mandarijntjesAfwasmiddel. Belangrijk! En als je dan toch afwast, waarom dan niet boven een bak water die lekker ruikt? Mogen de borden en je handen niet een beetje lekker ruiken?

Ehm, even denken. Oranje. Sinaasappels. Geurig.

MANDARIJNTJES! Stuk exotischer!

En ook nog biodegradable. En gemeen tegen vet (phew! Net wat ik zoek in een afwasmiddel, nu ik er zo over nadenk). Concentrated, maar ook natuurlijk. Natuurlijk + geconcentreerd.

Prachtig hoor. En de verpakking lijkt net op die van handzeep. Staat nog mooi ook…

bleekBoodschappen

Zo’n verpakking kan heel wat boodschappen bevatten. Ik begrijp wel hoe dat gaat, want het toeval wil dat ik ook product manager ben geweest. Weet je wel? Je komt binnen, krijgt een nieuwe categorie, en je denkt: laat mij maar even. Hop. Ik heb nog wel een boodschap voor de supermarktbezoeker.

Eens even kijken. Pomtiedom, pomtiedom…Welke producteigenschap kan ik beter uit de verf laten komen? Welk unique selling point? Welke marktpositie?

Zie hier de fles bleekmiddel. Telt u mee?

  1. The Works: aansprekende titel die associatie met het vieze werk (vieze wc’s schoonhouden) vermijdt. Humoristisch ook wel (innovatief! humor!)
  2. desinfecterend
  3. toiletschoonmaakmiddel
  4. DIK schoonmaakmiddel
  5. VERWIJDERT (iets)
  6. verwijdert roest, kalkaanslag, ‘harde water vlekken’
  7. (roest?? harde water vlekken? Hmmm.)
  8. bij contact! Lees: je hoeft niet te poetsen en te schrobben. Dit spul is zo heftig dat het maar hoeft te kijken naar die vieze ‘harde water vlekken’ of ze verdwijnen.
  9. Gevaarlijk voor kinderen!
  10. Doodt bacteria
  11. Doodt 99% van de bacterien die je in je huis tegenkomt
  12. Doot 99% van de bacterien die je in je huis tegenkomt, sterretje, sterretje… (oftewel, er valt nog iets te zeggen over die andere procent)
  13. 33% meer!
  14. 33% meer dan andere grote bekende merken wcpotschoonmaakmiddel, sterretje
  15. 33% meer dan andere grote bekende merken wcpotschoonmaakmiddel vergeleken bij de flessen van 24 vloeibare ounces van die bekende grote merken wcpotschoonmaakmiddel dan, he.
  16. Blink, blink: je wcpot blinkt je tegemoet, als je dit gebruikt hebt.

Missie volbracht. Een verpakking helemaal vol met schreeuwerige boodschappen. Dit moet wel een goed product zijn!!! DIT IS EEN GOED PRODUCT! KOOP DIT PRODUCT!

PS

Ik heb het nog steeds niet uit, dat boek. Terwijl ik het al 16 november 2012 gekocht heb, zie ik. Nou ja. Wat in het vat zit, verzuurt niet, zullen we maar zeggen. En ik begin er steeds meer zin in te krijgen! Ik heb zo’n vermoeden waar het heen gaat.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Henk Hemstrareply
juli 23, 2013 at 10:07 PM

Staat de Grote Omzetverdubbelaar ‘Herhaal de behandeling!’ er niet op?

Merkwaardig.

Leave a reply