Marketing voor makelaars: ook belangrijk voor jou als klant

marketing voor makelaarsIemand in mijn directe omgeving is bezig om zijn huis te verkopen. Omdat ik het niet kan laten, was ik eens aan het kijken hoe het zit met de doelgroep voor dit huis en met de marketing van de ingeschakelde makelaar. Want marketing voor makelaars is met de komst van Funda een heel nieuw speelveld geworden. En hoe goed je makelaar is in online marketing, heeft dus impact op jou als klant.

Over de doelgroep bleek ik andere gedachten te hebben dan de eigenaar. Maar daarna kwam de discussie op de vraag hoe die doelgroep je huis kan vinden: via www.funda.nl, met name. En de vraag hoe goed de betreffende makelaar was in marketing.

Funda: zoekmachine-optimalisatie!

De meeste mensen komen natuurlijk bij zo’n huis terecht via Funda. Het is dus belangrijk dat je huis daar goed op naar voren komt. Je wilt graag dat je huis zo hoog mogelijk in de lijst staat wanneer mensen zoeken op woonplaats of wijk en op prijscategorie. Als dat er veel zijn, zullen mensen huizen in de lijst sneller laten afvallen op basis van de eerste informatie die ze zien (als er maar 6 zijn, zullen ze wat zorgvuldiger alle informatie bekijken dan als ze vijf pagina’s zoekresultaten te zien krijgen).

Succes op funda: een analyse

Te huurJe moet dus zorgen dat jouw huis:

  1. hoog in de lijst komt te staan,
  2. dat de foto uitnodigt tot klikken om meer informatie te krijgen,
  3. dat de informatie op de eerste pagina uitnodigt tot verder klikken en
  4. dat alle informatie samen er toe leidt dat mensen de makelaar gaan bellen en een afspraak maken.

Makkelijker gezegd, dan gedaan. Wat die ranking betreft, funda geeft hierover aan dat die allereerst op basis van het aantal ‘producten’ plaats vindt. Grappig stukje jargon, trouwens, de informatie is voor consumenten maar spreekt over ‘producten’ van funda. Zonder nadere uitleg over hoe je die ‘producten’ dan toevoegt en wat dat kost. Wie is eigenlijk de doelgroep van die informatie, Funda…? Maar goed, dat terzijde.

Voor jou als klant is belangrijk hoe je makelaar de marketing aanpakt. Als ik mijn huis verkocht, zou ik willen horen van mijn makelaar hoe hij ervoor gaat zorgen dat ik hoog blijf in die ranking. En ik zou eens kijken hoe de andere vermeldingen van de makelaar op Funda er uit zien.

Voorkom wegklikken op funda

marketing voor makelaarsAls je op Funda klikt op de foto van het huis met adres (en dat is ook het enige dat mensen zien in hun zoekopdrachtpagina), kom je op een overzichtspagina. Je ziet als eerste een korte omschrijving. Alleen de eerste paar regels zijn echt goed te lezen. Deze tekst komt uit de omschrijving die de makelaar onder het tabje ‘omschrijving’ heeft geplaatst.

Funda zet direct na die eerste alinea een irritante reclame, dus je hebt maar drie regels om de aandacht van de koper te trekken voordat hij weer ‘bounced’ oftewel wegklikt. Hier moeten dus de unique selling points staan, de belangrijkste redenen om dit huis te gaan bezichtigen.

Als mensen niet direct gegrepen worden door die eerste paar regels, ben je ze kwijt. Dus die eerste regels moeten goed zijn.

De omschrijving van je huis op Funda: de eerste alinea is essentieel

marketing voor makelaarsDie eerste essentiële regels gaan soms op aan het adres (zonde, want dat zet Funda er al pal boven), de woonplaats, uitgebreide beschrijving van het aantal kubieke meters, aan de beschrijving van de exacte locatie (tussen straat X en straat Y), de indeling (hal, toilet, wc), parkeermogelijkheden of technische aspecten van de bouwstijl. Tenzij de kubieke meters, de wc of de parkeerplek het meest aantrekkelijke zijn aan jouw huis, zou ik dat lekker weglaten uit die eerste drie regels.

Liever lees ik in die eerste drie regels dingen als ‘landelijk gelegen’, ‘op loopafstand van…’, ‘verrassend modern en licht appartement’, ‘woonkamer met uitzicht over de stad’, ‘authentieke details’, ‘gigantische tuin’, etc.

Vervolgens moeten de foto’s en een aantrekkelijke beschrijving het werk doen. In het geval van mijn kennissen bleek:

  • dat er spelfouten in de omschrijving zaten,
  • dat de unieke L-vormige woon- en eetkamer niet goed omschreven waren,
  • evenmin als de prachtige nieuwe lichte open keuken die met een glazen schuifwand kan worden afgesloten;
  • dat de foto’s niet allemaal recht deden aan de luxueuze binnenkant van het huis,
  • en zo nog wat dingen.

Het kwam er op neer dat de unieke eigenschappen van dit huis niet naar voren kwamen in de informatie, en al helemaal niet in de eerste alinea.

Hoe goed is jouw makelaar in funda-marketing?

Het deed me denken dat het bij het vinden van een makelaar voor je huis heel belangrijk is dat hij heel goed is in zoekmachineoptimalisatie. Want dat is eigenlijk wat Funda doet. En dan specifiek die van funda en andere huizenzoekmachines, natuurlijk.

Daarnaast moet hij uiterst kritisch zijn over de foto’s. Hij moet gewoon tegen je zeggen dat je al die schilderijen, foto’s en kaarsen van de schoorsteenmantel moet halen voordat de fotograaf komt. En dat de zolder echt nog veel meer moet worden opgeruimd. Dat je maar even het houten tuinmeubilair van de buren moet lenen voor de foto van het balkon. En dat de boeken op de studeerkamer anders maar even in de opslag moeten.

Hoe goed is de website van jouw makelaar?

En tenslotte zou je van je makelaar een verhaal moeten krijgen over zijn eigen marketing.

Waar adverteert hij of zij, hoe vaak, alleen in de buurt of ook in landelijke bladen? Hoe weten kopers hem te vinden? Krijgt hij veel zoekopdrachten? Zit zijn website goed in elkaar (kunnen mensen jouw huis vinden op google via zijn website? Waarom wel, of waarom niet?).

Zoek voor de grap maar eens op de zoektermen ‘huis te koop <jouw woonplaats>. Wie staat daar? Welke makelaar hebben ze?

Marketing voor makelaars

Het is natuurlijk lastig voor een makelaar om al zijn verkopers voldoende aandacht te geven. En een expert zijn in online marketing is heel iets anders dan kennis van huizen. Maar voor jou als verkoper is het wel essentieel dat je makelaar heel goed is in marketing. Helemaal als je huis in een categorie valt die in deze tijd lastig verkoopt.

Ook hier geldt dat jij en de makelaar goed moeten beseffen wie de doelgroep is, en wat dat betekent voor hoe je communiceert over je huis.

Kritisch kijken voor je kiest kan geen kwaad, zoals mijn kennis heeft ondervonden.

Update 2017: het huis is destijds niet verkocht. Ze hebben het uit de verkoop gehaald. Een paar jaar later, met een andere makelaar en in een gunstigere periode, is het binnen 2 maanden verkocht, ondanks de hoge prijscategorie!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Abigail_goryreply
april 16, 2012 at 04:04 PM

Goh ik heb jaren een HBO-opleiding achter de rug met eindstudie vastgoedkunde/makelaardijleer en kan maar 1 conclusie trekken. Alle makelaars zijn HBO niet waardig. Wat een laag niveau en verder ontwikkelen kunnen ze al helemaal niet.

Laurareply
juli 11, 2011 at 07:07 PM

Bedankt voor de tips!
Afvallen in een week

Eljareply
juli 16, 2011 at 04:07 PM
– In reply to: Laura

Dank! Afvallen in een week?? Met makelaars? 😉

Leave a reply